شناسهٔ خبر: 23432 - سرویس مسکن و شهرسازی

حسین عبده‌تبریزی در برنامه تلویزیونی مطرح کرد؛

انتقاد از فعالیت موسسات بانکی غیرمجاز در کشور/ کاهش نرخ سود بانکی روشی برای دور شدن بانک‌ها از فعالیت‌های هرمی/ پیش‌بینی چالش خروج سرمایه به سمت موسسات غیرمجاز

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از فعالیت موسسات بانکی غیرمجاز در کشور خواستار نظارت دقیق بانک مرکزی بر فعالیت موسسات و بانک‌ها شد و تاکید کرد: بانک‌ها باید با هم رقابت کنند و این مقام ناظر یا همان بانک مرکزی است که باید شرایط را کنترل و به وظایفی که برعهده دارند به خوبی عمل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، پورابراهیمی نماینده مجلس و رنجبر فلاح کارشناس اقتصاد بانکی در برنامه تیتر امشب به بیان نقطه نظرات خود راجع به الزامات کاهش نرخ سود بانکی پرداختند.

حسین عبده‌تبریزی در برنامه تیتر امشب گفت: در حال حاضر یکی از بانک‌های خصوصی کشور در اقدامی متفاوت و بدون هماهنگی با شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده‌های بانکی کرد که می تواند به نفع موسسات غیرمجاز شود و باعث خروج سرمایه از بانک‌ها شود. در حالیکه در کشوری مثل ایران شایسته نیست که موسسات غیرمجاز آن به آسانی کرا کنند و هیچ برخوردی هم با آنها صورت نگیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انیکه بانک ها عمدتا با مشکلات متعدد و بزرگی دست و پنجه نرمی می‌کنند تاکید کرد: در شرایطی که اقتصاد با رکود روبه‌روست باید دستگاه‌های قضایی با موسسات بانکی غیرمجاز برخورد کنند.

عبده‌تبریزی افزود: در حال حاضر، بانک‌های کشور توان پرداخت سودهای ۲۲ تا ۲۸ درصد را به دلیل آنکه عدم فعالیت اقتصادی ندارند که به همین دلیل نیز برای اجرای تعهدات خود به دنبال جذب پول از منابع مختلف هستند تا بتوانند سودهای موردتعهد را پرداخت کنند و در همین راستا نیز بانک‌ها به جای آنکه موسساتی اقتصادی و سودآور باشند به موسساتی از نوع هرمی تبدیل شده‌اند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بانک‌ها باید با هم رقابت کنند نه اینکه با هم همکاری کنند و این مقام ناظر است یا همان بانک مرکزی است که باید شرایط را کنترل و به وظایفی که برعهده دارند به خوبی عمل کند.

عبده تبریزی گفت: با توجه به رکود بالای اقتصادی و نرخ‌های سود بالا، راه‌اندازی کسب و کار چندان منطقی نیست زیرا با سودهای بالای بانکی نمی‌توان دست به تولید زد در نتیجه سرمایه‌داران علاقمندند به جای تولید، پولشان را در بانکهایی با نرخ سود بالا سرمایه گذاری کنند، در این شرایط بانکها بهتر است سودی را تضمین کنند که بتوانند از پس پرداخت آن برآیند.

وی یکی از عوامل بیکاری در کشور را سودهای بانکی عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از بیکاری موجود در جامعه به دلیل نرخ‌های سود بانکی فعلی است. در شرایط موجود حجم پول به صورت حبایی افزایش یافته که باعث تورم نیز شده است و موضوعی که با اصلاح نرخ سود و نرخ وام ها می تواند اصلاح شود نظارت دقیق بانک مرکزی بر فعالیت اقتصادی بانک ها و موسسات است. /