شناسهٔ خبر: 23527 - سرویس ریلی

سعید محمدزاده تشریح کرد؛

تشریح برنامه‌های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵/ نیاز سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتنی به ریل در کشور برای توسعه شبکه ریلی/ ضرورت بهسازی خطوط راه‌آهن در دوره زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله/۵۰۰ کیلومتر خطوط دو ریلی می‌شود

سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ذوب آهن از نیاز سالانه به۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تن ریل در کشور خبر داد و برنامه‌های راه‌آهن را در افزایش بهره‌وری ریل تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست رسانه‌ای سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری‌اسلامی‌ایران با اصحاب رسانه در مورد برنامه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ۲۶ خردادماه در محل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

سعید محمدزاده در این نشست در تشریح برنامه‌های راه آهن برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در سراسر کشور گفت: وظیفه مهم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حفظ، نگه داری و ارتقای وضعیت، کیفیت و ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور است که در این راستا در حوزه خطوط راه آهن مجموعه اقداماتی را در دست اجرا داریم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: مهمترین وظیفه ما نگه‌داری از خطوط راه‌آهن است که سالانه، به طور مستمر و روزانه در ۱۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی انجام می‌شود تا خطوط راه‌آهن آماده بهره‌برداری باشد.

محمدزاده در مورد بخش دوم وظایف شرکت راه آهن به حفظ وضعیت و کیفیت بهسازی خطوط اشاره کرد و گفت: در دوره زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله باید خطوط راه‌آهن بهسازی شود و تمامی قطعات آسیب‌دیده و شکسته، ریل‌ها و کلیه بالاست‌ها (لایه ای است بین ریل و زیربالاست که از مصالح دانه‌ای سنگ‌شكسته تشکیل شده، دارای دانه‌بندی يكنواخت و به طور معمول دارای ابعاد ذرات حدود
٢٠ تا ٦٠ ميليمتر است.) در خطوط تعویض شوند. همچنین در بخش خطوط راه‌آهن بر حسب میزان و مقدار باری که از آن عبور می‌کند از جهت عبور و بار محوری، سرعت و اینکه خط باری و یا مسافری است باید هر ۲۰ تا ۳۰ سال خطوط راه آهن بازسازی شوند.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن ادامه داد: کل خط از ریل تا بالاست باید جمع آوری شود و ریل‌های جدید جایگزین شوند. در کنار این مجموعه اقدامات، و به منظور آن که شبکه حمل و نقل ریلی کارآ باشد، باید ایران نسبت به رفع تنگناها و کمبود ظرفیت اقدام کند. به همین دلیل نیز ناچاریم خطوط راه‌آهن را در کنارخطوط موجود دوخطه، سه خطه و یا چهار خطه کنیم و در این رابطه تقاضاهای فراوانی داریم.

وی تاکید کرد: محورمرکزی ایران از نظر ایجاد خطوط جدید راه‌آهن در اولویت است و نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر داریم که در حال دوخطه کردن آنها هستیم و ۴۰۰ کیلومتر از همان ۵۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است.

محمدزاده در تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در انتقال مسافر و افزایش ظرفیت شبکه‌ای کشور به پروژه‌های حومه‌ای اطراف کلانشهرها اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت شبکه خطوط ریلی کشور در پروژه تهران- قزوین در دست اجراست که در این بخش در حال ۴ خطه کردن مسیر تهران تا کرج هستیم و مسیر کرج تا قزوین در حال ۳ خطه شدن و مسیر قزوین تا زنجان نیز در کل مسیر دو خطه می شود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کل مسیر تهران تا قزوین را ۱۵۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: از ۱۵۰ کیلومتر کل مسیر تهران تا قزوین،‌ ۱۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است که در دو سال اخیر کارهایش انجام شده است. همچنین پروژه مهم و ارزشمند دیگری که در دست اجرا داریم خطوط ریلی تهران تا گرمسار است که علاوه بر دو خط تهران تا مشهد از تهران تا گرمسار نیز در حال دوخطه کردن آن هستیم.

پیشرفت ۸۰ درصدی ریل‌گذاری مسیر ۱۴۰ کیلومتری اهواز - اندیمشک

محمدزاده میزان پیشرفت پروژه دوخطه کردن تهران- گرمسار را ۸۰ درصد دانست و افزود: بهره‌برداری از خطوط ریلی دوخطه تهران- گرمسار در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین با توجه به نیاز افزایش خطوط‌ریلی و ظرفیت از اهواز تا سرنبدر که مسیری در حدود ۱۰۵ کیلومتر است ریل‌گذاری انجام شد و از اهواز تا اندیمشک نیز عملیات ریل‌گذاری ۱۴۰ کیلومتری تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی گفت: در اداره کل خراسان رضوی برای شهر مشهد در حال سه خطه کردن خطوط ریلی هستیم که قرار است در بخش‌هایی چهار خطه نیز شوند. همچنین از قزوین تا زنجان عملیات اجرایی انجام شده و سال آینده ریل‌گذاری می شود و پیمانکار این پروژه انتخاب شده است.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در مسیر تهران- پرند بخشی از مسیر ۳خطه و ۴ خطه می‌شود که این مسیر حدود ۵۶ کیلومتر است و پیمانکاران آن نیز در حال انتخاب هستند. برنامه زمان‌بندی به این شیوه است که تا پایان سال جاری پروژه سه خطه و چهارخطه کردن تهران- پرند که شهرهای نسیم شهر، سلطان اباد و اسلام‌شهر را به هم متصل می‌کند به بهره‌برداری برسد.

محمدزاده در بیان دیگر پروژه‌های راه‌آهن به افزایش ظرفیت در خطوط ریلی تهران تا قم اشاره کرد و گفت: در سال گذشته موفق شدیم ۱۵ دقیقه از میزان کل مسیر تهران- قم کاهش دهیم و هدف ما این است که این مسیر در فاصله زمانی یک ساعته به سرانجام برسد.

وی افزود: یکی از مهمترین پروژه‌های ما پروژه تراک بندی است که در مسیر تهران- مشهد به سرانجام رسید که این پروژه، صد درصد ایرانی است و توسط مهندسان ایرانی انجام شده است و تنها پروژه‌ای است که تعداد سازندگان و صاحبان تکنولوژی آن کمتر از انگشتان دست هستد. تراک بندی تهران- قم از دیگر برنامه‌هایی است که در دست اجرا داریم.

محمدزاده ادامه داد: پروژه تراک‌بندی‌ و ATC که مجهز به علائم الکترونیکی هستند در دست انجام است و امسال به بهره برداری می‌رسد. همچنین افزایش بار محوری، افزایش سرعت و تغییر سوزن‌ها به تراورس از دیگر کارهایی است که در دست اجرا قرار دارند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بهره‌برداری از ریل نیازمند بهسازی و نوسازی آن در طول ۲۰ تا ۳۰ سال است، گفت: با بهره‌برداری از هر ریل، طبیعتا ریل، آرام آرام دچار تغییر، فرسودگی و تعویض می‌شود و بسته به این‌که کجا قرار دارد و در مسیر پربار یا با سرعت بالاست عمر ریل نیز متغیر خواهد بود. اما به طور طبیعی، عمر شبکه‌های ریلی در ایران ۲۵ سال است و پس از این مدت باید بهسازی صورت بگیرد. در کشور میزان تعویض ریل حدود ۷درصد است.

محمدزاده تاکید کرد: کشور ما سالیانه به ۵۰ تا ۷۰ هزارتن برای تعویض و نگه داری خطوط نیاز داریم.

نوسازی ۱۵۰ کیلومتر خطوط ریلی جنوب کشور در ۲ سال اخیر

وی با تاکید بر اینکه در ایران خطوط ریلی به ۲۵ سال زمان برای بهسازی نیاز دارند به مسیرهایی اشاره کرد که زمان ساخت آنها به دهه ۴۰ شمسی می‌رسد و در طی این مدت به دلیل مسایل اقتصادی و تحریم‌ها بازسازی نشده‌اند و ادامه داد: به منظور حفظ ایمنی در برخی از خطوطی که نیاز به بازسازی داشتند مجبور شدیم تدابیری همچون کاهش سرعت و کاهش بار و مسافر را اجرایی کنیم که در نظر داریم با بهسازی آنها سرعت و افزایش ظرفیت را نیز در دستور کار قرار دهیم.

محمدزاده خطوط ریلی جنوب کشور را از جمله خطوطی برشمرد که نیاز به بهسازی دارند و گفت: با همت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ادارات کل زاگرس، کرمان و جنوب موفق شدیم ۱۰۰ کیلومتر از مسیر کلی۱۵۰ کیلومتری پرپیچ و خم با تونل سه هزارمتری در قوس ۳۶۰ درجه‌ای نوسازی کنیم که در طی ۲ سال اخیر رخ داد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما در کشور نزدیک به ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی داریم که در آستانه بازسازی هستند و برای اینکار نیز نیاز به پیمانکاران باتجربه و منایع مالی داریم تا این اتفاق به بهترین شکل رخ دهد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: نیاز کشور با لحاظ کردن تمامی موضوعات از جمله مالی، شرایط نیروی انسانی و ماشین آلات سالی ۴۵۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که در برخی از خطوط داشتیم ریل های فرسوده را جایگزین ریل های آسیب دیده کردیم تا به محض تولید و یا ورود ریل های نو جایگزینی انجام شود.

محمدزاده گفت: حدود ۶۰۰ کیلومتر از خطوط کشور امروزه نیازمند ریل هستند که برای آنها حدود ۷۲ هزارتن به ریل نیاز داریم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تشریح برنامه‌های راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ گفت: ایجاد خط دوم ریلی در ۳ هزار کیلومتر طی ۳ سال آینده در برنامه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که ریل گذاری جدید ۶۰۰ کیلومتری نیز نیاز سالانه ما در ۵ سال آینده خواهد بود. همچنین با همکاری شرکت ساخت در حال راه‌اندازی ۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی هستیم که از آن مقدار ۹۲۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است و یکهزار کیلومتر باقی مانده از آن حداکثر تا ۵ سال آینده توسط شرکت ساخت تحویل می‌شود.

محمدزاده تاکید کرد: در صورت توسعه محورریلی در کشور با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، حدود یک پنجم تا یک هفتم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت و شرکت ذوب‌آهن برای تامین ریل در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ هزار تن توسط شرکت ذوب‌آهن تهیه شده و در مراحل نصب نهایی است. بازدیدهایی که در این رابطه انجام شده نشان از پیشرفت دارد و امیدواریم این خط به تولید برسد.

محمدزاده گفت: ما در راه‌آهن و معاونت ساخت، مذاکراتی با شرکت ذوب‌آهن داشتیم و قرار است ۴۰ هزار تن ریل توسط ذوب‌آهن تحویل راه‌آهن شود که در این رابطه ذکر این نکته ضروری است که شرکت ساخت قرارداد ورود ۱۵۰ هزار تن ریل را از خارج از کشور داشته است.

وی خرید ۲۰ هزار تن ریل از هند را ریل سخت‌کاری شده عنوان کرد و گفت: ریل سخت‌کاری شده ریلی است که سایش آن از ریل معمولی کمتر است و برای قوس‌ها و نقاط پرتردد استفاده می‌شود که تولید کننده خاص در دنیا دارد و ایران به منظور ذکر شده آن را خریداری کرده است.

محمدزاده در پایان تاکید کرد: ریل هند هنوز جزو ریل‌های بسیار باکیفیت است و در عین حال در هنگام خریداری کارشناسان با تجربه به محل می‌روند و تمامی ریل‌های خریداری شده مورد بررسی قرار می‌گیرند./