شناسهٔ خبر: 23535 - سرویس هوایی

واشنگتن پست خبر داد:

شرکت بوئینگ امروز اطلاعیه رسمی فروش هواپیما به ایران را منتشر می‌کند

بوئینگ تارنمای روزنامه واشنگتن پست به نقل از شرکت بوئینگ خبر داد: اطلاعیه رسمی قرارداد شرکت بوئینگ با ایران امروز منتشر می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی واشنگتن پست به نقل از ایمیل یکی از مدیران شرکت بوئینگ گزارش داد که به زودی قرارداد فروش ۱۰۰ هواپیمای مسافربری به ایران 'به زودی' نهایی شده و اطلاعیه رسمی آن امروز چهارشنبه منتشر می شود.

دیشب جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال که از پرداختن به گزارش های خاص در مورد شرکت های خصوصی امتناع کرد، گفت: 'توافق هسته ای با ایران شامل بیانیه ای است که اجازه کسب مجوز مورد به مورد از سوی افراد و نهادهایی را که خواستار صدور مجوز، فروش و یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری صرفا به منظور هوانوردی مسافربری تجاری هستند ، به آنها می دهد.'

منابع غربی نیز روز سه شنبه اعلام کردند: هواپیماسازی بویینگ آمریکا با ایران در زمینه فروش یا اجاره بیش از ۱۰۰ فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت های جهانی برای کاهش تحریم ها به تفاهم رسیده است.

یک سخنگوی شرکت بوئینگ در ایمیل اعلام کرد: 'ما مشغول مذاکره با شرکت های ایران با تایید دولت آمریکا در خرید و خدمات بالقوه هواپیمای تجاری بویینگ بودیم.'

وی افزود: 'ما در مورد جزئیات گفت و گوهای جاری با مشتریان صحبت نخواهیم کرد و رویه استاندارد ما این است که خود مشتریان هرگونه توافق به دست آمده را اعلام کنند. هرگونه توافق به دست آمده مشروط به تایید دولت آمریکا خواهد بود.'

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دوشنبه گذشته خبر داد: ایران برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای میان و دور برد است و برای فواصل کوتاه نیز به ۱۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.

آخوندی اظهارداشت: ما در این شرایط با حذف واسطه ها، قرارداد خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ای.تی.آر را به ارزش اسمی ۲۵ میلیارد دلار امضا کردیم و قرار است در آینده توافق های ما با بوئینگ نیز اعلام شود.