شناسهٔ خبر: 23569 - سرویس بنادر و دریانوردی

در حاشیه بازدید از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار مطرح شد

دیدگاه‌های مشاور رییس جمهوری چین درباره بندرچابهار، سرمایه‌گذاری هند و جایگاه استراتژیک آن

نشست پرفسور وانگ ژان رییس آکادمی و مشاور رییس جمهوری چین همراه هیاتی از موسسه اقتصادی ، موسسه روابط بین المللی و موسسه مطالعات شهری و جمعیتی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و نشستی با سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مهندس ابوالقاسم اسدی سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: بندر چابهار ایمن‌ترین و با صرفه‌ترین مسیر ترانزیت برای کشورهای افغانستان و CIS آسیای میانه است .

وی افزود: منطقه سیستان و بلوچستان ایران با دارا بودن قابلیت‌های دریا و خشکی می‌تواند آینده روشنی را برای منطقه رقم بزند.

اسدی اظهار داشت : خوشبختانه دولت با عزم جدی در راستای توسعه سواحل مکران، بحث طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، و راه آهن چابهار به زاهدان را در دستور کار خود قرار داده که در دو بخش پیشرفت بسیار خوبی دارند.

در ادامه وانگ ژان مشاور رییس جمهوری کشور چین گفت: از آنجا که امروز بنادر یک شبکه حمل و نقل و ترانزیتی را به جود می آورند، خوشبختانه دولت ایران به اهمیت این موضوع پی برده است، اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که جایگاه و شاخصه مهم استراتژیک هر بندری را خطوط کشتیرانی بزرگ بین المللی مشخص می‌کند و بندر چابهار باید با ارتباط و جذب این خطوط فعالیت و جایگاه استراتژیک خود را به دست آورد.

مشاور رییس جمهور کشور چین تصریح کرد: دیدگاهای مختلفی در حوزه حمل و نقل مطرح است ، اولین دیدگاه ارتباط با خطوط کشتیرانی بزرگ دنیاست که این امر در مورد بنادر چابهار و گوادر صدق نمی‌کند زیرا هیچ خط بزرگ کشتیرانی در این مسیر تردد نمی‌کند؛ اما در مورد بنادر سنگاپور و هنگ هنگ صدق می‌کند. نکته دیگر اینکه طی بازدیدی که از منطقه داشتم، بندر چابهار اگر با پیش فرض فعالیت‌های اقتصادی منطقه آزاد بخواهد فعالیت داشته باشد تولیداتی در این منطقه وجود ندارد و نکته سوم اگر در آینده بندر چابهار و گوادر پاکستان بخواهند در زمینه ترانزیت فعالیت کنند، فعالیت دو بندر در راستای رقابتی پیش خواهد رفت که این امر باعث خنثی شدن فعالیت هر دوبندر می‌شود.

پرفسور وانگ ژان مشاور رییس جمهوری چین اظهار داشت: برای فعالیت و تحرکات اقتصادی منطقه سه پیشنهاد را مطرح می کنم، اولاً بین بندر و منطقه آزاد چابهار یک هماهنگی منسجم برقرار شود تا وقتی سرمایه گذاری وارد منطقه می‌شود بتواند منافع دو طرف را برآورده کند، نکته دوم از تجربیات منطقه آزاد که چین در کانال سوئز به وجود آورده بازدید و از نحوه فعالیت آن آشنا شوید و نکته سوم شما برای جذب سرمایه گذاران خارجی به سمت ایجاد پارک های صنعتی کشورهای مختلف گام بردارید که این موضوع تجربه ٣٠ ساله کشور چین و هنگ‌هنگ است .

وی در جواب سوالی مبنی بر اینکه با توجه به سرمایه گذاری کشور چین در گوادر و کشور هند در چابهار انجام شده ، برای برقراری توازن بازار در آینده چه پیشنهادی دارید، گفت : هر هدفی یک راه و هر کشوری با توجه به اهداف خود گام بر می‌دارد ، اما متاسفانه کشور هند هر چند وقت اقیانوس هند را از آن خود می‌داند و به چین نگاهی محتاطانه دارد  اما ما معتقدیم توسعه بندر چابهار و گوادر برای کشورهای ایران ، پاکستان و افغانستان بسیار مفید است و از طرفی ایران کشوری است که درآمد سرانه تولید ناخالص ملی آن بهتر از کشور هند می باشد