شناسهٔ خبر: 23685 - سرویس هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد

ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است/ لزوم جایگزینی ۲۳۰ هواپیمای فرسوده/ به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیما هستیم

علی عابدزاده علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است گفت: از بین ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور ۲۳۰ هواپیما نیازمند جایگزینی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی عابد‌زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است گفت: از بین ۲۵۰ هواپیمای موجود در کشور ۲۳۰ هواپیما نیازمند جایگزینی است. وی بر همین اساس تأکید کرد که ایران برای نوسازی صنعت هواپیمایی خود ضمن مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به دنبال ایجاد تنوع در خریدهای هواپیمای خود است.

عابدزاده ضمن تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند. عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق شده را ۱۰۰ هواپیما عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. با این حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی ۱۷ میلیارد دلار عنوان شده است قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات ساز و کار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد. عابدزاده گفت که شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری امریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود. وی از ارائه زمانبندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری امریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.

عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدت‌ها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقه‌مندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است. با این حال وی عنوان کرد که ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و از آنجا که امریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در زمینه این مذاکرات کاملاً احتیاط به خرج می‌دهد.

عابدزاده همچنین به آخرین تحولات مربوط به قراردادایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری امریکاست. وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانه‌داری امریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است عنوان کرد: فاینانس این قرارداد اصلاً مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافق‌هایی صورت گرفته است و تنها مسأله‌ای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانه‌داری است.

وی همچنین به رفع محدودیت پروازهای هما در آسمان اروپا پس از ۶ سال اشاره کرد و این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ایکائو به سرانجام رسیده است. عابدزاده در این خصوص گفت: در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمت‌های مختلف عملیاتی این شرکت از جمله عملیات، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین کیفیت رأی سال ۲۰۱۰ میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان این شرکت برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.

عابدزاده به موضوع دلالی خرید هواپیما اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع گفت: در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختی‌های زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام می‌شد، هزینه به مراتب بالاتری از قیمت واقعی هواپیما از طرف ایران داده می‌شد.