شناسهٔ خبر: 23722 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد؛

جزئیات مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره مشهد ۲۰۱۷/ حمایت از برنامه‌های باززنده‌سازی بناهای تاریخی

مشهد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را با موضوع مشهد ۲۰۱۷ ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به مهندس رشیدیان استاندار خراسان رضوی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در رابطه با مشهد ۲۰۱۷ را ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استاندار خراسان رضوی آمده است: پیرو انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سازمان ۲۰۱۷ از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) و به منظور بهره‌گیری مناسب از فرصت ایجاد شده در راستای معرفی توانمندی‌ها، غنای معنوی، فرهنگی و ارزش‌های اصیل اسلامی- ایرانی به کشورهای جهان اسلام و در جهت تحقق محورهای موردنظر سازمان آیسسکو از جمله موضوعات «میراث، هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفتگو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی» شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ ۹۵.۳.۱۷ ضمن بررسی اقدامات انجام شده در خصوص موضوع، مواردی را به شرح ذیل مصوب کرد:

۱. در راستای اقدامات ترویجی و در جهت توسعه روابط بین المللی به ویژه در حوزه فرهنگ و تمدن خراسان بزرگ، مقرر شد تا اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری از تدوین مجموعه‌ای نفیس تحت عنوان «شکوه خراسان، دیدی نو، سرزمینی کهن» (شامل کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی به همراه فیلم به هفت زبان) حمایت کنند.

۲. در راستای ایجاد زمینه مناسب جهت معرفی ارزش های فرهنگی و تاریخی موجود در بافت‌های شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) به کشورهای جهان اسلام، مقرر شد اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری از کلیه برنامه ها و پروژه های تعریف شده در راستای ارتقای کیفیت فضای شهری و مرمت و احیای فضاها و بناهای تاریخی- فرهنگی حمایت کنند.

۳. نظر به نقش موثر شرایط زیست محیطی در کیفت فضاهای شهری مقرر شد تا موضوعات مرتبط با ارتقای شرایط زیست محیطی به محورهای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات ویزه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۱۷ افزوده شود. /