شناسهٔ خبر: 23778 - سرویس شرکت‌ها

کاهش ۳۰ درصدی بارش در استان اصفهان

باران استان اصفهان در سال آبی ۹۵-۹۴تنها ۷۳ درصد از بارش سال زراعی خود را دریافت کرده است که حدود۳۰ درصد کاهش بارش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواشناسی استان اصفهان، مجید بیجندی مدیر کل هواشناسی استان در مصاحبه با واحد خبر سیمای مرکز اصفهان اعلام کرد: بررسی آماری وضعیت بارش ایستگاههای هواشناسی استان نشان می‌دهد که میانگین وزنی بارش سال آبی جاری (از اول مهر تا ۲۹ خرداد ۹۵) برابر ۱۱۷.۵ میلی‌متر است که نسبت به مقدار بلندمدت دوره آماری حدود ۲۶ درصد و نسبت به مقدار مشابه در سال آبی گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: مقایسه بارش استان اصفهان با سایر استان‌های کشور نشان می دهد که در سال زراعی جاری این استان در رتیه چهارم کم بارشی کشور نسبت به بلند مدت قرار دارد و نسبت به بارش سال گذشته در جایگاه پنجم است.

این مسئول در خصوص وضعیت خشکسالی عنوان کرد: بررسی شاخص خشکسالیSPEI  که علاوه بر داده‌های بارش، تبخیر و تعرق را که نقش موثری در تغییر شدت ‌خشکسالی دارد نیز درنظر می گیرد در بازه زمانی کوتاه مدت (۸ ماهه) و بلندمدت (۷ ساله) بیش از ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان دچار خشکسالی (خفیف و متوسط) شده است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با لحاظ کردن فاکتور جمعیت در مساحت پهنه‌های خشکسالی استان مشخص می‌شود که نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت استان اصفهان که عمدتاً به کلان‌شهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف معطوف می‌شود در محاصره درجات مختلف خشکسالی به سر می‌برند.

بیجندی با بیان این که نمودارهای بارش سال های گذشته مبین نوعی «کم بارشی بلندمدت» است، افزود: این موضوع موجب بروز خشکسالی بلندمدت از نظر هواشناسی و اقلیم شناسی شده که اثرش را در منابع آب و دسترسی پایدار به منابع آبی خواهد گذاشت و در کنار این کم بارشی و فقر منابع آب، افزایش دمای هوا منجر به افزایش میزان تبخیر و تعرق خواهد گردید که به نوبه خود موجب افزایش نیاز آبی و مصرف آب خواهد شد.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در خاتمه تصریح نمود: همچنان ملزم به رعایت الگوهای بهینه مصرف منابع آب و به طور کلی تر، در نظر داشتن جدی ظرفیت‌های اقلیمی و طبیعی استان در هرنوع فعالیت روزمره و همچنین هرنوع اقدام توسعه ای کوتاه یا بلند مدت هستیم./