شناسهٔ خبر: 23832 - سرویس هوایی

آسوشیتدپرس گزارش كرد:

بوئینگ قرارداد فروش هواپیما به ایران را رسما تایید کرد/ خرید نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ و مدلهای ۳۰۰ER و ۹۰۰ بویینگ ۷۷۷

بوئینگ شرکت آمریکایی بوئینگ تایید کرد که قرارداد فروش هواپیما با شرکت هواپیمایی ایران (ایران ایر) را امضا کرده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام كرد: بوئینگ در بیانیه ای که امروز (سه شنبه) در اختیار این خبرگزاری قرار داد، اعلام کرد که این قرارداد را 'با مجوز واشنگتن و پس از آنکه دولت آمریکا تائید کرد که ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کرده'، امضا کرده است.

بویینگ جزییات بیشتری را از این قرارداد فاش نکرد.

ایران ایر روز دوشنبه خبر داد که قصد خرید نسل جدید بویینگ ۷۳۷ و مدلهای ۳۰۰ER و ۹۰۰ بویینگ ۷۷۷ را دارد.

به گزارش ایرنا، منابع غربی چهارشنبه گذشته گفتند که شرکت بویینگ بیانیه رسمی قرارداد فروش هواپیما به ایران را در آن روز منتشر می سازد.

واشنگتن پست به نقل از ایمیل یکی از مدیران شرکت بویینگ گزارش داد که قرارداد فروش ۱۰۰ هواپیمای مسافربری به ایران 'بزودی' نهایی شده و اطلاعیه رسمی آن چهارشنبه منتشر می شود.

منابع غربی نیز سه شنبه هفته پیش اعلام کردند: هواپیماسازی بویینگ آمریکا با ایران در زمینه فروش یا اجاره بیش از ۱۰۰ فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت های جهانی برای کاهش تحریم ها به تفاهم رسیده است.

یک سخنگوی شرکت بویینگ به نیویورک تایمز اعلام کرد: 'ما مشغول مذاکره با شرکت های ایران با تایید دولت آمریکا در خرید و خدمات بالقوه هواپیمای تجاری بویینگ بودیم.'

وی افزود: 'ما در مورد جزئیات گفت و گوهای جاری با مشتریان صحبت نخواهیم کرد و شیوه استاندارد ما این است که خود مشتریان هرگونه توافق به دست آمده را اعلام کنند. هرگونه توافق به دست آمده مشروط به تایید دولت آمریکا خواهد بود.'

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران چندی پیش خبر داد: ایران برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای میان و دوربرد است و برای فواصل کوتاه نیز به ۱۰۰ فروند هواپیما نیاز داریم.

آخوندی افزود: ما در این شرایط با حذف واسطه ها، قرارداد خرید ۱۳۸ فروند هواپیمای ایرباس و ای.تی.آر را به ارزش اسمی ۲۵ میلیارد دلار امضا کردیم و قرار است در آینده توافق های ما با بوئینگ نیز اعلام شود.