شناسهٔ خبر: 24032 - سرویس استان‌ها

دبير ستاد احيای بافت‌های فرسوده گلستان خبر داد:

آغاز فاز دوم مرمت خانه تاريخی شعربافان در گرگان

خانه تاريخی دبیر ستاد احیای بافت‌های فرسوده گلستان از آغاز عملیات مرمت خانه تاریخی شعربافان در محله سرچشمه گرگان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای اهداف بازآفرینی محدوده‌های قدیمی و تاریخی شهرهای استان در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارك قدم در گفت و گویی خبری گفت: برای اجرای این عملیات اعتباری بالغ بر یك میلیارد و ۱۴ میلیون ریال از سوی شركت عمران و بهسازی شهری ایران در نظر گرفته شده است.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: پروژه مرمت خانه تاریخی شعربافان یكی از چهار پروژه در حال اجرای استان در این بخش است كه در قالب دو فاز اجرایی به اجرا درآمده است.

مبارك قدم افزود: فاز اول مرمت این خانه تاریخی با بهسازی و نوسازی ساختمان موجود قدیمی كه در حال تخریب بود و وضعیت نامناسبی داشت در سال ۹۴ و با اعتباری بیش از یك میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال انجام شد.

به گفته وی، امسال نیز با تامین اعتبار لازم در حال مرمت فضاهای خدماتی، تاسیساتی، بهداشتی این خانه تاریخی هستیم.

وی گفت: بعد از اتمام فاز دوم این خانه با كاربری مورد نیاز و مناسب واگذار می‌شود.

مبارك قدم تصریح كرد: خانه تاریخی شعربافان قدمتی بیش از ۱۱۰ سال دارد و همانطور كه از اسم آن پیداست شَعر به معنی ابریشم است و در آن زمان جهت ابریشم بافی استفاده می‌شد به گونه‌ای كه در زمان مرمت خانه وسایل و ابزار مربوط به فرآیند ریسندگی پارچه‌های ابریشم یافت شده است.

بافت تاریخی گرگان، جزو بافت‌‌های با ارزش همچون بافت شهرهای یزد، اصفهان و تبریز بوده و دارای سبک معماری و وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران است.

 بافت تاریخی گرگان از سمت شمال غرب و شمال به خیابان ۳۰ متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می‌شود.

وسعت این بخش از بافت گرگان نزدیک به ۱۵۰ هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر است.

شهرستان گرگان با افزون بر ۴۵۰ هزار نفر جمعیت مرکز استان گلستان است.