شناسهٔ خبر: 24080 - سرویس مسکن و شهرسازی

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

قوای سه گانه با عزم جدی ریشه مافیای زمین‌خواری را بخشکانند/ اقدام درجهت تغییر کاربری اراضی کشاورزی

علی محمد شاعری رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عدم نظارت کافی بر حفظ منابع طبیعی، گفت: مافیای زمین خواری در ارتباط با دستگاه‌های دولتی مجوز تغییر کاربری‌ها را به راحتی دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی محمد شاعری، درباره صحبت‌های مسئولان محیط زیست استان مازندران درباره افزایش کوه فروشی در این منطقه، گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته روند بی‌توجهی به حفظ منابع طبیعی ازجمله جنگل و سواحل دریا افزایش پیدا کرده به طوریکه نظارت درستی جهت جلوگیری از معضل زمین‌خواری به ویژه درمناطق کوهستانی اعمال نشده است.

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نظارت‌های مقطعی مسئولان در حفظ منابع طبیعی، افزود: در بسیاری از مناطق شمالی کشور منابع طبیعی به راحتی از سوی افراد تصرف شده و دستگاه های نظارتی پس از تخلف به صحنه وارد می‌شوند، در چنین شرایطی شاهدیم که پیشگیری به خوبی صورت نگرفته و مافیای زمین خواری در کشور به صورت سازمان یافته مشغول به فعالیت است.

وی با تاکید براینکه قوای سه گانه باید با عزم جدی ریشه مافیای زمین خواری را بخشکانند، تصریح کرد: البته دراین مورد خلاءهای قانونی نیز وجود دارد که باید این خلاء ها نیز رفع شود، به عنوان مثال قانون حفظ کاربری اراضی به صورت دقیق اجرا نمی شود؛ بنابراین اگر نظارت‌ها به درستی صورت می‌گرفت، چطور ممکن بود که یک فرد در منطقه‌ای کوهستانی و دارای پوشش گیاهی قابل توجه ویلاسازی کند.

شاعری با بیان اینکه هماهنگی‌هایی میان مافیای زمین خواری خارج از دستگاه های دولتی وجود دارد، تصریح کرد: این هماهنگی ها توسط مافیا با برخی افراد درون دستگاه های دولتی انجام شده و روز به روز زمین خواری ها در نقاط مختلف کشور افزایش پیدا می‌کند، بنابراین عدم نظارت و بی توجهی به قوانین در این حوزه مشکلات این چنینی را سبب شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به برخی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران، افزود: متاسفانه درحال حاضر انجام فعالیت‌های کشاورزی درمناطق شمالی کشور صرفه اقتصادی ندارد و درحال حاضر با واردات بی رویه محصولات کشاورزی ضربه بسیاری به تولید داخلی وارد شده است، در چنین شرایطی کشاورز به تدریج درجهت تغییرکاربری اراضی کشاورزی اقدام خواهد کرد؛ بنابراین دلالان و مافیا این اراضی را با قیمت اندک خریداری کرده و با ارتباطات خود با دستگاه ها مجوزهای تغییر کاربری ها را صادرمی کنند.

وی با انتقاد ازاینکه مساحت جنگل ها و اراضی کشاورزی درحال کاهش است، گفت: متاسفانه حتی تفکرخشک کردن دریا هم چند سال پیش مطرح شد و موضوع احصاء زمین از دریا خطری جدی بود که به شدت با این پدیده برخورد شد، در این زمینه موضوع واگذاری جزیره آشوراده و تغییر کاربری اراضی بسیار ارزشمند حریم شهرها و جنگل های شمال و حتی مناطق جنوب کشورحکایت از بی توجهی مسئولان و نبود عزم جدی برای برخورد با  این پدیده دارد.

شاعری با تاکید براینکه سازمان جنگل ها، محیط زیست و سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت بسیاری درحفظ منابع طبیعی دارند، به خبرگزاری خانه ملت گفت: یکی از مهم ترین اولویت های مجلس دهم به طور حتم مقابله با پدیده زمین خواری خواهد بود، همچنین کمیسیون کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست و سازمان های نظارتی مانند بازرسی کل کشور ازادامه روند زمین خواری جلوگیری خواهد کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درخصوص قانون حفظ کاربری اراضی، افزود: این طرح برای بررسی مجدد در دستور کار قرار می گیرد زیرا دارای نقاط ضعف بسیاری است که  به حفظ منابع طبیعی کمک نمی کند.

بنا بر همین گزارش، مدیر کل محیط زیست مازندران گفت: در مازندران کوه فروشی می شود و فرآوری در واحدهای معدنی صورت نمی گیرد./