شناسهٔ خبر: 24260 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تلفیق هنر با زندگی شهروندان در ایستگاه‌های هوایی، زمینی، دریایی و ریلی/ راه‌اندازی ترمینال گالری در دستور کار وزارت راه/ فرهنگ ایرانی روح حاکم بر ترمینال‌ها شود/ ضرروت راه یافتن آرامش هنر ایرانی با زندگی پرمشغله امروز

نمایشگاه خط وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نمایشگاه خط نقاشی در خانه هنرمندان ایران، دستور خرید ۳۰ اثر برای راه‌اندازی ترمینال گالری در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن را صادر کرد و با تاکید بر اهمیت هنر خوش‌نویسی و زنده نگه‌داشتن آن گفت: خوش‌نویسی سمبل میراث مکتوب ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از نمایشگاه نقاشی خط با عنوان «یک صد اثر از پنجاه و چهار هنرمند» ضمن دستور خرید افزون بر ۳۰ اثر به نمایش درآمده در خانه هنرمندان ایران را صادر کرد. وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید که با همراهی محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و بخشی از هنرمندان شرکت کننده شکل گرفت، ضمن حضور در گالری‌های ممیز، پاییز، میرمیران و بهار از نزدیک از آثار ۴ نسل از هنرمندان کشور در حوزه نقاشی، خط و نقاشی خط بازدید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود در حین بازدید از نمایشگاه گفت: با آمدن کامپیوتر و وابستگی به آن، هنر خوش‌نویسی در حال حذف شدن بود که هنر خط نقاشی توانست تا حد قابل ملاحظه‌ای به ادامه حیات هنر خوش‌نویسی به عنوان میراث مکتوب ایران یاری برساند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: خوش‌نویسی سمبل میراث مکتوب ایران است و ضرورت دارد ضمن حفظ و نگه‌داری از آن، راه‌های معرفی هنر خوش‌نویسی به دنیا و جاری شدن این هنر در زندگی مردم با تمامی ابزار صورت گیرد.

آخوندی گفت: معتقدم ترمینال‌های هوایی، زمینی، دریایی و حتی راه‌آهن که زندگی مردم با آنها گره خورده است می‌تواند از جهت تلفیق هنر و فضاهای زندگی مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارتی باید ترمینال‌های هوایی، زمینی، دریایی و راه‌آهن، نشانه‌های ایران و ایرانی بودن را در درون خود و با خود داشته باشند؛ بدین معنا، باید فرهنگ ایرانی روح حاکم بر ترمینال‌های ما باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن هستیم تا اندیشه ترمینال‌گالری را در ایران زنده کنیم تا ترمینال‌های ما همگی گالری هم باشند.

وی  افزود: ترمینال گالری یا همان دکوراسیون داخلی ترمینال‌ها می‌تواند آشفتگی‌های بصری که هم اکنون ترمینال‌های کشور با آن مواجه هستند را از بین ببرد و آرامش هنر ایرانی را در زندگی پرمشغله امروز گره بزند.

انعکاس حیات معنوی و ذهنی شهر در خانه هنرمندان

عضو کابینه دولت یازدهم درباره ویژگی‌های خانه هنرمندان ایران گفت: نگاهم به شهر این‌گونه است که آن‌را یک سازمان اجتماعی می‌دانم. در مجموعه وزارتخانه نیز به همکاران پیشنهاد کرده‌ام هرچه بیشتر بر فضای ذهنی و فکری جامعه کار کنند. شهر را بیش از آنکه با کالبد معرفی کنیم، باید با آنچه در درون روابط انسانی وجود دارد نشان دهیم. لذا به مراکزی مانند خانه هنرمندان ایران که بیشتر حیات معنوی و ذهنی شهر را منعکس می‌کند، علاقه داشته و بخش مهمی از شهر را همین فضاها می‌دانم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خانه هنرمندان ایران دارای دو ویژگی خاص است که آنرا متمایز می‌کند؛ این مجموعه در عین اینکه تمام چارچوب‌های کلی نظام را رعایت می‌کند، همواره تلاش کرده یک فضای کاملا غیررسمی ایجاد کند. ویژگی دوم و مهم، تنوع رشته‌های هنری در خانه هنرمندان ایران است که در آن همه‌ رشته‌های هنری فعالیت دارند. این دو در کنار هم، خانه هنرمندان ایران را به فضایی کم‌نظیر تبدیل کرده است؛ به همین دلیل فضایی سرزنده دارد و مرتب در آن اتفاق‌ها و حرکت‌هایی نو رخ می‌دهد. همین ویژگی‌ها باعث شده تا خانه هنرمندان تبدیل به پاتوق کسانی شود که جنبه هنر و حیات معنوی شهر را تعقیب می‌کنند. این افراد به‌صورت پیوسته در خانه هنرمندان ایران حضور پیدا می‌کنند و این خود نکته بسیار ارزشمندی برای این مجموعه به شمار می‌آید.

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا خانه هنرمندان ایران می‌تواند تبدیل به پل ارتباطی میان این وزارتخانه و هنرمندان شود، گفت: قطعا. پیش‌تر نیز با مدیران خانه هنرمندان ایران صحبت‌هایی داشته‌ایم. در همین راستا با همکاری خانه هنرمندان ایران و وزارت راه و شهرسازی، خانه هنرمندان در برخی شهرها افتتاح شده است. اعتقاد دارم باید با طمأنینه و بدون شتاب‌زدگی، خانه هنرمندان در سراسر ایران تکثیر شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حتی اهالی شهرهای جدید نیز منبع انرژی و ثروت معنوی هستند. اتفاقا خانه هنرمندان در شهرهای دارای جمعیت پایین‌تر، هم‌چون یک نگین خواهد درخشید. بنابراین تکثیر خانه هنرمندان ایران، مساله بسیار مهمی است. البته باید بسیار مراقب بود که این تکثیر به‌شکل مبتذل صورت نگیرد و ابتدایی نباشد، بلکه کاملا با محتوا و از عمق جریان فرهنگی برخوردار باشد. ضمن اینکه جنبه رهبری خانه هنرمندان ایران باید در آن رعایت شود و این نهاد راهبری این مساله را با طمانینه و بدون شتاب برعهده بگیرد. به‌شخصه از این کار خیلی استقبال می‌کنم و اعتقاد دارم خانه هنرمندان ایران توانایی انجام آن را دارد.

ترمینال-گالری؛ جلوه‌گاه ماهیت فرهنگ ایرانی

آخوندی در ادامه سخنان خود به نقش وزرات راه و شهرسازی در افزایش کیفیت زندگی شهری و تاثیر خلاقیت هنری در این مسیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در ایران مساله‌ کمّیت بر کیفیت غلبه دارد. همه موفقیت‌ها و شاخص‌ها با اعداد بزرگ ارائه می‌شود. ولی ما باید از مرحله کمیت عبور کرده و به مفهومی برسیم که بتواند محتوا، آسایش، هویت و معنا را به جامعه‌ ما بازگرداند. یکی از حوزه‌هایی که باید با حوزه هنر پیوند برقرار کند، حوزه حمل‌ونقل است. چنین پیوندی می‌تواند برای هر دو طرف، دنیای جدیدی خلق کند. حمل‌ونقل به‌خصوص حمل‌ونقلِ جدید، بخشی از زندگی روزمره مردم است. فرودگاه، ترمینال راه‌آهن، پایانه اتوبوس یا ترمینال دریایی مکان‌هایی هستند که مردم هر روز بخشی از زندگی خود را در آن سپری می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مکان‌ها در حال حاضر فضاهای خیلی خشنی هستند؛ فضاهایی که فقط و فقط به مفهوم جابه‌جایی نگاه می‌کنند. حال آنکه آنچه در این بستر دارد جابه‌جا می‌شود، در واقع انسان‌ها هستند؛ انسان‌هایی که جنبه‌های عاطفی و اخلاقی متنوعی دارند و حامل ارزش‌های معنوی هستند. اما محیط‌های فعلی، در واقع تداعی‌گر آن فضاهای دلخواه نیست. مدتی است به این مساله فکر می‌کنم که چگونه می‌توانیم پایانه‌های مسافری ایران را تبدیل به پایانه‌هایی کنیم که جلوه‌گاه و بستری برای ارائه ماهیت فرهنگ ایرانی باشند. این کار می‌تواند با یاری هنرهای مختلف نقاشی و مجسمه‌سازی و موسیقی و.. عملی شود. به‌شخصه عنوان ترمینال-گالری را برای آن فضاهای دلخواه انتخاب کرده‌ام. در وزارتخانه نیز با همکاران در این خصوص گفتگوهایی داشته‌ایم. البته تا انجام چنین کاری و تبدیل آن به رفتار حوزه‌ حمل‌ونقل، فاصله داریم ولی باید به‌تدریج زمینه‌های آن را فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: از جهت مادی می‌توان با خرید برخی از آثار هنری برای چنین فضاهایی، در این مسیر گام برداشت. اما مهم‌تر این است که به‌تدریج بتوانیم از اندیشه‌های هنری بهره بگیریم. به‌عنوان مثال از لحظه آغاز طراحی، یک ترمینال را به‌صورت ترمینال-گالری طراحی کنیم و آرایش داخلی متفاوت چنین فضایی را مدنظر داشته باشیم. در دنیای امروز انسان‌ها و مسافرها به هر دلیل با سراسیمگی وارد ترمینال‌ها می‌شوند و یک نوع اضطراب در درون خود دارند. بنابراین وجود چنین فضاهایی می‌تواند برای انسان‌ها بسیار آرامش‌بخش باشد. همان‌طور که در فضای گالری‌ها از جنجال‌های بیرون خبری نیست، ایجاد چنین فضایی در پایانه‌ها می‌تواند رفتار همراه با آرامش را به جامعه منتقل کند. از سوی دیگر برای جامعه هنری علاوه بر فراهم آوردن یک فضای مادی، آنها را بیشتر با زندگی مردم درگیر می‌کند. پیوند با چنین فضاهایی می‌تواند هنرمندان را کمی از فضای کاملا انتزاعی دور کرده و به ایده‌هایی از زندگی روزمره مردم نزدیک کند. امیدوارم به‌تدریج بتوانیم این پیوند را هم در حوزه حمل‌ونقل و هم در حوزه شهرسازی ایجاد کنیم. 

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی همراه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌هوایی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خردادماه سال جاری نیز از نمایشگاه خط استادعلی شیرازی بازدید کرد و در جریان آن بازدید نیز بر اهمیت تلفیق هنر با حوزه راه و شهرسازی تاکید کرد. در آن دیدار بهره گیری و بهره‌مندی هرچه بیشتر از حوزه هنر برای رونق گردشگری و راه‌های بهره‌مندی اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.  (متن کامل را اینجا بخوانید.) /