شناسهٔ خبر: 24414 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران مطرح کرد

کاهش ترافیک محور فیروزکوه با ساخت کنارگذر غربی دماوند/ پیشرفت فیزیکی پروژه به ۲۰ درصد رسید

روند ساخت کمربندی غربی دماوند محمدزاده با اشاره به نقش کمربند غربی شهرستان دماوند گفت: این کمربند در حدفاصل محور تهران–فيروزكوه تا شهر دماوند به منظور اتصال به محور فرعی دماوند–مشاء و جذب بخشی از ترافيك محور فيروزكوه به مقصد دماوند و مشاء شکل گرفته است.

نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره روند پیشرفت محور کنارگذر غربی شهرستان دماوند اظهار داشت: پروژه کمربند غربی شهرستان دماوند به طول ۴/۵۶۰ کیلومتر با عرض تمام شده ۲۵ متر و دو شاخه (شمالی به طول ۱۹۰۰ متر طول و باند جنوبی به طول ۲۰۰۰ متر با عرض متوسط ۱۲.۶ متر در دست اجرا است و اجرای پروژه در منطقه دماوند صورت می‌پذیرد. فعالیت‌های تعیین شده شامل بوته‌کنی و آماده سازی زمین، خاک‌برداری، اجرای بناهاي فنی (آبراهه‌ها)، اجرای لایه‌های خاک‌ریزی، زیر اساس، اساس و آسفالت (بیندر و توپکا) و تهیه و نصب کلیه علائم ایمنی، گاردریل و نیوجرسی بوده است.

وی افزود: طول ابنیه فنی این مسیر شامل ۴ دستگاه آبرو با دهانه ۲و۳و ۵ متری دالی بتنی به علاوه یک دستگاه آبرو دهانه خاص دالی بتنی است. همچنین اجرای زیر اساس در محور اصلی با ضخامت ۱۵سانتی متر و تراکم ۱۰۰% و عرض متوسط ۲۵.۶ متر، اساس به ضخامت ۱۵ سانتی متر با تراکم ۱۰۰% و عرض متوسط ۲۵.۲ متر به علاوه لایه آسفالت بیندر(۷سانتی متر) با دانه بندی ۲۵-۰ و عرض متوسط ۲۲.۷ متر و لایه آسفالت توپکا با دانه بندی ۱۹-۰ و ضخامت ۶ سانتی متر و عرض متوسط ۲۲.۶ متر در این پروژه اجرا شده است.

„مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به حجم این پروژه بیان داشت: 691 هزار متر مکعب „خاک‌ریزی، „خاکب‌رداری به میزان ۲۱۰۰۰۰متر مکعب، لایه اساس در حجم ۲۵۰۰۰ متر مکعب، „لایه زیراساس در حجم ۲۶۰۰۰ متر مکعب، „آسفالت گرم  به میزان ۲۰۱۱۱ متر مکعب، حمل و نصب گاردریل به میزان ۵۲۸۰۰ کیلوگرم، „تهیه، نصب تابلوها و علائم ترافیکی برابر ۱۷۸۹۰۰ کیلوگرم، „خط کشی راه به میزان ۸/۵ کیلومتر، „تهیه و نصب نیوجرسی ۳ متری به میزان ۱۷۹۵۱۰۵ متر مکعب بوده است.

محور مورد مطالعه با عنوان كنارگذر دماوند حدفاصل محور تهران فيروزكوه تا شهر دماوند و منتهی شدن به محور فرعي دماوند مشاء است تا  اين محور بتواند بخشی از ترافيك محور فيروزكوه كه مقصد کاربران آن شهر دماوند و مشاء است را جذب کند.

در حال حاضر „تیر برق، لوله گاز،  لوله آب و منهول، فیبر نوری،  باغات و مزارع کشاورزی، ویلاها و مستغلات،  معدن سرهار دماوند، دیواره های کارخانه آب معدنی دماوند به عنوان معارضین این پروژه به حساب می آیند.

البته پیشرفت تجهیز کارگاه حدود ۹۰ % شده و نمودار پیشرفت فیزیکی پروژه پس از گذشت یک سال از شروع کار حدود ۲۰ % است.