شناسهٔ خبر: 24455 - سرویس ریلی

اصغر سلیمی عضو كمیسیون امور داخلی كشور در مجلس شورای اسلامی گفت:

‌حمایت‌ مجلس از بخش حمل و نقل به خصوص حوزه ریلی/ ازوم سرعت‌دهی به‌ اجرای پروژه‌های قطار‌ سریع‌السیر از سوی دولت/ تشریح مزایای استفاده از قطارهای سریع‌السیر

قطار دیزل جی ام وجود ایستگاه‌های قطار پرسرعت در مركز شهر و دسترسی ساده به آن توسط شهروندان، می‌تواند نیاز به استفاده از بزرگراه‌های دور افتاده و فرودگاه‌ها را كه خود موجب پراكندگی آلودگی در شهرها می‌شود، كاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ ‌راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان یكی از طرح‌های ویژه و ملی برای دستیابی به سرعت بالا در بخش حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود كه با بهره‌برداری از این خط‌‌ آهن، دسترسی سریع، آسان، ارزان و ایمن از تهران به قم و از آنجا به اصفهان فراهم خواهد شد.

این طرح با طول ۴۱۰ كیلومتر حد فاصل قم تا اصفهان در حال اجرا است كه با هدف جا‌به‌جایی مسافران و بهره‌گیری از تكنولوژی روز و پیشرفته جهان برای اولین بار در خاورمیانه احداث شده است و به طور قطع در توسعه صنعت گردشگری و گسترش قطارهای برقی سریع‌السیر نقش اساسی خواهد داشت.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی استان اصفهان و وجود مراكز مهم صنایع فولاد، پالایشگاه و جاذبه‌های مهم گردشگری، احداث راه آهن سریع‌السیر قم - اصفهان از اقدامات مهم در این استان تلقی می‌شود و با توجه به اولویت بیشتر احداث راه‌آهن بین شهرهای قم و اصفهان در حال حاضر احداث این مسیر در اولویت قرار گرفته است.

در این باره اصغر سلیمی عضو كمیسیون امور داخلی كشور در مجلس شورای اسلامی گفت: با شروع كار مجلس دهم، اقدامات و حمایت‌های خوبی از بخش حمل و نقلی به خصوص حوزه ریلی در مجلس انجام می‌شود كه یكی از این موضوعات، بحث ‌راه‌آهن سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان است.

وی افزود: همانطور كه می‌دانید ‌سرعت ‌دهی به‌ اجرای پروژه‌های قطار‌ سریع‌السیر و احداث خطوطی برای این قطارها، باید‌ در رأس‌ برنامه‌های دولت در بخش حمل و نقل ریلی قرار گیرد‌.

وی با بیان اینكه حمایت از این موضوع در مجلس می تواند ما را با سرعت دهی در روند پروژه مواجه كند، اظهار داشت: ساخت راه‌آهن برای قطارهای سریع السیر ‌و استفاده از این قطارها‌ نتایج مثبتی را در همه زمینه‌های زیست محیطی، مصرف انرژی، ایمنی بالا و از همه مهمتر كاهش تعداد خودروها در بزرگراه ها و آزادراه های كشور دارد .

نماینده مردم محلات و دلیجان اضافه كرد: تقویت بخش ریلی و ایجاد خطوط نو در كشور یك ضرورت برای مسئولان نظام محسوب می شود و مقرر است هر ماه یك جلسه برای پیگیری مباحث مربوط به حمل و نقل در استان و همچنین در مجلس تشكیل شود كه ما در راس برنامه ها موضوع سریع السیر كردن راه آهن تهران – اصفهان قرار می دهیم.

چرا كه برای افزایش بهره‌وری‌ و صرفه اقتصادی بالا، باید به سمت توسعه و استفاده از خطوط ریلی برای‌ قطارهای سریع السیر برویم.

‌وی خاطر نشان كرد: وجود ایستگاه‌های قطار پرسرعت در مركز شهر و دسترسی ساده به آن توسط شهروندان، می‌تواند نیاز به استفاده از بزرگراه‌های دور افتاده و فرودگاه‌ها را كه خود موجب پراكندگی آلودگی در شهرها می‌شود، كاهش دهد.