شناسهٔ خبر: 24523 - سرویس جاده‌ای

حمل و نقل جاده ای در هفته‌ای که گذشت:

۹۳هزار ميليارد ریال ارزش کل پروژه آزادراه تهران- شمال/ محل حادثه نی‌ریز جزو نقاط حادثه‌خیز نبود/ آمادگی ۷۱۵۰۰ دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای برای سفرهای تعطیلات آخر هفته/ بهره‌برداری از ۶۱۱ مجتمع خدماتی رفاهی تا پایان خردادماه

سفر جاده‌اي ۹۳هزار ميليارد ریال ارزش کل پروژه آزادراه تهران- شمال، محل حادثه نی‌ریز جزو نقاط حادثه‌خیز نبوده است، مشارکت ۱۰۰ درصدی یک شرکت ایتالیایی در آزادراه همدان، اقدامات کیفی راهداری در ۴۶۰۰ کیلومتر راه‌ پیش از آغاز سفرهای تابستانی، آمادگی ۷۱۵۰۰ دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای برای سفرهای تعطیلات آخر هفته و انتصاب بهلول حسنی به عنوان مدیر پروژه آزادراه تهران-شمال مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای در هفته گذشته است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه صنعت جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

 

 

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

برآورد ما این است که سال ۹۹، از کل ۱۲۰ کیلومتر، یکپارچه عبور کنیم. از امروز تا زمان تکمیل و بهره‌برداری از پروژه باید حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید کنیم و تا امروز نیز مبلغ ۱۳ هزار ميليارد ریال به قیمت امروز هزینه شده است که در مجموع ۹۳ هزار ميليارد ریال ارزش این پروژه تخمین زده شده است.

فاز ۳ آزادراه تهران- شمال از هم اکنون کارهای مهندسی‌اش شروع شده و در این فاز، کره‌ای‌ها به ایران پیشنهاد مشارکت داده‌اند و هم اکنون بیش از ۱۵ نفر از مهندسان کره‌ای در ایران و در حال گفتگو هستیم. احتمالا فاز ۳ را به صورت مشارکت با کره‌ای‌ها انجام می‌دهیم که عمدتا بخش هزارچم است و همزمان با اجرای فاز ۲ انجام می‌شود.

امیر امینی معان اقتصاد و برنامه ریزی حمل و نقل وزیرراه و راه و شهرسازی 

از مجموع فرآیندهایی چون نصب باک ‌غیر‌مجاز در اتوبوس، عدم صدور‌صورت وضعیت برای حمل سربازان ارتش، سرعت غیر‌مجاز و سوار‌کردن مسافر‌بیش از ظرفیت معلوم می‌شود که بیشتر اشکالات متوجه شخص راننده بوده است. با این حال لازم است که دستورالعمل‌شناسایی نقاط حادثه خیز یا سامانه سپهتنی که سازمان راهداری روی اتوبوس‌ها نصب می کند برای موارد تخلف یا سامانه ی هوشمندی که برای کنترل سرعت از سوی پلیس استفاده می‌شود، بیش از گذشته مورد تاکید قرار بگیرد.

داود کشاورزان معاون وزیر و رئیس‌سازمان راهداری

در‌ حادثه نی‌ریز سرعت راننده بیشتر از۵۰ کیلومتر بوده است، نمی‌توان توقع داشت با سرعت غیرمجاز رانندگی شود و بعد جاده‌ها طوری طراحی شوند که هیچ مشکلی پیش نیاید. این یک توقع غیرواقع‌بینانه است.  ما نقاط پرحادثه را طبق یک دستورالعمل مشخص شناسایی می‌کنیم نه به صورت دستوری.  محل حادثه جزو نقاط حادثه‌خیز شناسایی نشده است. اتفاقا یکی از فاکتورهای شناسایی نقاط پرحادثه وقوع تصادف و حوادث در مقاطع قبلی است که در این نقطه تاکنون تصادفی گزارش نشده بود.

علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور

کره‌ای ها برای سرمایه گذاری بر روی آزادراه اهواز – اندیمشک اعلام آمادگی کرده اند و اطلاعات و پیشنهادهایی به کره ای‌ها برای ورود به این پروژه داده‌ایم اما این پروژه هنوز به مرحله تفاهم‌نامه نرسیده است.

یک شرکت ایتالیایی برای ساخت آزادراه همدان پیشنهاد مشارکت ۱۰۰ درصدی داده است.  رویکرد ما در مذاکره با ایتالیایی‌ها در این پروژه، همکاری به شکل BOT است اما کره ای‌ها برای ورود به پروژه های آزادراهی بسیار پیگیر هستند و مذاکرات متعددی را با سطوح مختلف مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل داشته اند.

عبدالهاشم حسن نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل چاده ای

طبق آمار ترددشمارهای منصوب در طول محورهای کشور، پیش‌بینی شده که بیشترین حجم سفر برای سفرهای تابستانی و تعطیلات عید فطر در محورهای تهران، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و گلستان انجام شود.

با توجه به دستورالعمل‌های قبلی در سه ماه اول سال برای سفرهای تابستانی نیز نسبت به بهبود و ارتقا کیفی ۲۰۰۰ کیلومتر از محورهای شریانی اقدام شد. همچنین حدود ۲۶۰۰ کیلومتر از محورهای شریانی نیز تحت عملیات اصلاح شیب شیروانی و شانه سازی قرار گرفت.

بابک طالبی مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

تا پایان خردادماه تعداد مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در حال بهره‌برداری در حاشیه راه‌های کشور به ۶۱۱ واحد رسیده است که نزدیک به ۵۰ مجتمع از کل آمار ذکر شده طی سه سال اخیر ساخته شده‌اند. همچنین ۳۵۰ مجتمع در حال ساخت است و برای پوشش راه شریانی در کشور به ازای هر ۵۰ کیلومتر به ۷۰۰ مجتمع دیگر نیاز داریم.

سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به گونه‌ای است که الان با سرمایه های کم و تقاضا برای ساخت مجتمع های خدماتی-رفاهی با مساحت حداقل ۲۵۰۰ متر در حاشیه راه‌های فرعی و اصلی نیز می‌توان اقدام کرد.

نیما شهرزاد معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری

افزایش حجم سفر در تعطیلات پیش رو هیچ تاثیری بر قیمت ها نگذاشته است و در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار دستگاه مینی بوس و ۳۹ هزار دستگاه سواری کرایه بین شهری آماده خدمت رسانی به مردم هستند و مسافران می توانند از طریق سایت های و مراجع مورد تایید اقدام به تهیه بلیت کنند تا مانند امروز بعد از ظهر روز سه شنبه با موج تقاضا روبرو نشوند.

از ۱۰ روز قبل بخشنامه تشدید نظارت بر عملکرد شرکت ها و حضور فعال نیروهای سازمان در پایانه ها و نظارت بیشتر مدیران فنی بر روی ناوگان وسیله نقلیه ابلاغ شد و اگر اتوبوس فاقد برگه معاینه فنی و حتی ناقص باشد از حرکت اتوبوس جلوگیری می‌شود.

بهلول حسینی مدیر پروژه آزادراه تهران-شمال  علی نورزاد مدرعامل شرکت ساخت  طی حکمی در تاریخ ۹۵/۳/۳۱ بهلول حسینی را به سمت نماینده خود و مدیرپروژه آزادراه تهران-شمال منصوب کرد. این پروژه به جهت اینکه از زمان شروع آن در سال ۷۵ مدت طولانی می گذرد نزد مردم از حساسیت ویژه ای برخوردار  است و به نوعی پیشانی دولت محسوب می‌شود.

به گفته وی این پروژه از زمان دولت یازدهم حرکت و جهش قابل توجهی داشته و باید مانع از کاهش سرعت این پروژه شد و از طرفی در راستای افزایش سرعت پروژه نیز تلاش کرد.