شناسهٔ خبر: 24633 - سرویس مسکن و شهرسازی

در خانه وارطان انجام خواهد شد:

بررسی وضعیت شهر پس از نفت در سومین نشست شهر پایدار، بازگشت

پوستر سومین گفنگوی شهر پایدار، بازگشت با محوریت بررسی وضعیت شهر پس از نفت در خانه وارطان برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومین نشست از سلسله گفتگوهای مبحث «شهر پایدار، بازگشت» با محوریت بررسی وضعیت  شهر پس از نفت با حضور محمدرضا حائری مازندرانی، معمار و شهرساز، میثم لباف خانیکی، باستان‌شناس و پرشیا قره‌گوز‌لو دبیر گفتگوهای این نشست در تاریخ سه‌شنبه ۲۲ تیرماه در خانه گفتمان شهر و معماری (وارطان) برگزار خواهد شد.

در این نشست درخصوص دو مسئله اساسی شهرسازی و معماری ایران در مکان و در گذر زمان و همچنین شرحی بر شهر پس از نفت گفتگو و تبادل نظر خواهد شد.

در همین راستا خانه گفتمان شهر و معماری نیز نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی «شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر» را در اوایل سال جاری برگزار کرده و با هدف آگاهی بخشی و ارتباط معماران در تمامی سطوح در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد.

در اهداف برگزاری این نمایشگاه آمده است: شهر پس از نفت؛ تاریخچه‌ای بر آینده شهر،  اندیشه  و نگرش زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی‌های سازگار با طبیعت و بهینه‌سازی سبک ساخت‌وساز، استانداردهای جدیدی را برای جامعه‌ای که با تغییر آب‌وهوا و اتمام قابل پیش‌بینی سوخت‌های فسیلی مواجه شده است به وجود می‌آورد. معماران و شهر سازان به دنبال حل این چالش هستند و ازآنجایی‌که  هم‌اکنون  اکثر  جمعیت جهان  ساکن شهرها هستند، بیشتر تلاش آن‌ها منطبق و متمرکز بر مناطق شهری  متمرکز است. Zeitschrift für Kultur und Städtebauبه‌عنوان  مشاور مالی مستقل(ifa) با همکاری  ARCH + پروژه‌هایی را در آسیا، آفریقا و آمریکا با تمرکز بر نوآوری شهری ارائه می‌دهد.

همچنین پروژه «تاریخچه‌ای بر آینده شهر» در سال  ۱۹۶۰  با نگاه بر توسعه شهر ایده‌آل با ارائه راه‌حل‌هایی برای معضلات شهری همچون حمل‌ونقل و یا مدیریت پس‌ماند، آغاز شد. امروزه شهر سازان دوباره  این مفاهیم را در نظر گرفته، آن‌ها را با  نیازهای امروزی انطباق داده و تبدیل به واقعیت می‌کنند. تغییرات آب‌وهوا، ماهیت محدود انرژی فسیلی و بحران‌های مالی و سیستماتیک جهانی به شهر‌سازان اجازه می‌دهد که روند تغییرات اجتماعی را در کنار تغییرات زیست‌محیطی آزمایش کنند.

پروژه‌هایی که در  «شهر پس از نفت»   وجود دارد به‌گونه‌ای انتخاب‌شده که روی عواملی همچون انرژی و حمل‌ونقل به‌عنوان چالش‌های اصلی شهرهای آینده تمرکز کنند./