به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین جمع بندی صورت گرفته از طریق انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، نشان میدهد، سال گذشته میلادی شرکت های هواپیمایی به میزان حدود ٤٨ درصد ساکنان کره خاکی یعنی ۳.۶ میلیارد نفر مسافر را طی پروازهای برنامه ای جابجا کرده اند که از رشد ٧/٢ درصدی یعنی افزایش ۲۴۰ میلیون سفر نسبت به سال ۲۰۱۴ برخوردار بوده اند.
جابجایی ٥٢/٢ میلیون تن بار به ارزش ٦ هزار میلیارد دلار نیز عملکرد حمل و نقل هوایی در بخش بار است. این عملکرد موجب پشتیبانی از ۲۷۰۰ میلیارد دلار فعالیت اقتصادی و ٦٣ میلیون شغل شده است.
در این میان شرکتهای هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل ١/٢ میلیارد نفر را جابجا کردند و بدین ترتیب ٣٤ درصد سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. شرکتهای اروپایی با حمل ٩٣٥/٥ میلیون نفر و افزایش ٦/٧ درصدی و ٢٦/٢ درصد سهم از بازارجهانی حمل و نقل هوایی در رتبه دوم قرار گرفتند.
شرکتهای هواپیمایی آمریکای شمالی نیز با افزایش ٥/٢ درصدی، ٨٨٣/٢ میلیون نفر را جابجا و سهم خود را از بازار به ٢٤/٨ درصد رساندند. سهم بازار شرکتهای هواپیمایی آمریکای جنوبی با ٢٦٧/٦ میلیون نفر مسافر و افزایش ٤/٧ درصدی به ٧/٥ درصد رسید و شرکتهای هواپیمایی خاورمیانه با رشد ٨/١ درصدی ١٨٨/٢ میلیون نفر مسافر را جابجا کردند و به سهم بازار ٥/٣ درصد دست یافتند. شرکتهای آفریقایی نیز با رشد ١/٨ درصدی و جابجایی ٧٩/٥ میلیون نفر مسافر و سهم بازار ٢/٢ درصد در انتهای رتبه بندی سهم بازار شرکتهای هواپیمایی در سال ۲۰۱۵ قرار گرفتند.
پنج شرکت هواپیمایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی بیشترین جابجایی مسافر (داخلی و بین المللی) در پروازهای برنامهای داشتند عبارتند از هواپیمایی امریکن با ۱۴۶.۵ میلیون نفر مسافر، هواپیمایی ساوث وست با ۱۴۴.۶ میلیون مسافر، هواپیمایی دلتا با ۱۳۸.۸ میلیون مسافر،هواپیمایی چاینا ساترن با ۱۰۹.۳میلیون نفر مسافر، هواپیمایی رایان ایر با ۱۰۱.۴ میلیون مسافر.
به گزارش تسنیم و بر اساس گزارش تحلیلی روند حمل و نقل هوایی که مستمرا توسط دانشکده هوانوردی "اینک" فرانسه ارائه می شود این رتبه بندی بر اساس شاخص مسافر کیلومتر درآمدی(RPK) انجام شده است که طی آن شرکت هواپیمایی امارات به دلیل فعالیت بیشتر در مسیرهای طولانی بین نقاط مختلف دنیا، با رشد حدود ٩ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ پس از شرکتهای هواپیمایی امریکن، دلتا و یونایتد در رتبه چهارم قرار گرفته است، در حالیکه اگر این رتبه بندی صرفا مبتنی بر عملکرد در مسیرهای بینالمللی انجام میپذیرفت این شرکت در صدر رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی دنیا قرار می گیرد. لازم به ذکر است هواپیمایی امارات در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ٥١/٣ میلیون نفر مسافر و ٢/٥ میلیون تن بار را در مسیرهای بینالمللی جابجا کرده است. در این رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی ترکیه، قطر و اتحاد امارات از شرکتهای هواپیمایی مهم منطقه ما نیز به ترتیب در جایگاههای دوازدهم، شانزدهم و هیجدهم قرار گرفتهاند.
فرودگاه بین المللی دبی نیز با بیش از ۷۸ میلیون اعزام و پذیرش مسافر در رتبه سوم و فرودگاه آتاتورک استانبول نیز با ۶۱.۹ میلیون نفر اعزام و پذیرش مسافر در رتبه یازدهم پرترافیک ترین فرودگاههای دنیا قرار گرفته اند. ضمن آنکه فرودگاه های دوحه قطر و ابوظبی امارات نیزبه لطف فعالیت شرکتهای هواپیمایی قطر و الاتحاد از مرکزیت این دو به ترتیب ۳۱.۱ و ۲۳.۳ میلیون مسافر را اعزام و پذیرش کردهاند.
این درحالی است که فرودگاه های مهرآباد تهران ۱۳.۵، مشهد مقدس با ۸.۵ و امام خمینی (ره) ۷.۳ میلیون نفر مسافر اعزام و پذیرش داشته اند.
در سال گذشته میلادی نیز این فرودگاه ها از بیشترین اعزام و پذیرش مسافر در مجموع پروازهای داخلی و بین المللی برخوردار بوده اند: آتلانتا با ۱۰۱.۵ میلیون نفر اعزام و پذیرش، پکن با ۸۹.۴ میلیون نفر اعزام و پذیرش، دبی با ۷۸.۱ میلیون نفر اعزام و پذیرش، شیکاگو اوهاره با ۷۶.۹میلیون نفر اعزام و پذیرش، توکیو هاندا با ۷۵.۳میلیون نفر اعزام و پذیرش، هیترو لندن با ۷۵ میلیون نفر اعزام و پذیرش.
در این گزارش ر پنج مسیر فرودگاهی برتر مسافر بین المللی و منطقه ای در منطقه آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته اند که عبارت هستند از: مسیر بین فرودگاههای هنگ کنگ- تایپه با ۲.۱درصد رشد نسبت به سال قبل و ۵.۱ میلیون مسافر جابجا شده در رتبه اول و مسیر بین فرودگاه های جاکارتا - سنگاپور با ۲.۶درصد کاهش نسبت به سال قبل و ۳.۴ میلیون مسافر در رتبه دوم قرار گرفته است. مسیر بین فرودگاههای بانکوک و هنگ کنگ با افزایش ۲۹.۲درصدی و ٣ میلیون مسافر، مسیر بین فرودگاههای کوالامپور و سنگاپور بارشد ١٣ درصد و ٢/٧ میلیون مسافر، مسیر بین فرودگاههای هنگ کنگ و سنگاپور با ٢/٧ میلیون مسافر و البته کاهش ٣/٢ درصدی نسبت به سال قبل در رتبه سوم تا پنجم پرترافیک ترین مسیر های فرودگاهی در پروازهای بین المللی و منطقه ای قرار گرفته اند.
هم چنین پنج مسیر فرودگاهی در پروازهای داخلی باز هم در منطقه آسیا و اقیانوسیه واقع شده اند که عبارت هستند از: مسیر فرودگاههای جیجو و گیمپو سئول در کره جنوبی با ١١/١ میلیون مسافر مسیر فرودگاههای ساپورو و هاندا توکیو در ژاپن با ٧/٨ میلیون مسافر، مسیر بین فرودگاه های فوکواوکا و هاندا توکیو در ژاپن با ٧/٦ میلیون مسافر،- مسیر فرودگاه های تولامارین ملبورن و سیدنی با ٧/٢ میلیون مسافر، مسیر فرودگاه های پکن و شانگهای با ٦/١ میلیون مسافر.
در این میان بازار سفرهای هوایی داخلی هند با ۸۰ میلیون مسافر با رشد ١٨/٨ درصدی از سریعترین رشد برخوردار بوده است که رشدهای ١١/٩ درصدی بازار ٤٧ میلیون نفری مسافر داخلی روسیه، ٩/٧ درصدی بازار ٣٩٤ میلیونی مسافر داخلی چین و ٥/٤ درصدی بازار ۷۰۸ میلیون نفر مسافر داخلی ایالات متحده را پشت سر گذاشته است.
در سال ۲۰۱۵ بازار جهانی بار هوایی نیز شاهد رشد ۲.۳درصدی در شاخص بار تن کیلومتر(FTKs) بوده است و ۵ شرکت هواپیمایی ذیل بیشترین میزان بار جابجا کرده اند:شرکت هواپیمایی فدکس اکسپرس با ٧/١ میلیون تن بار،شرکت هواپیمایی یونایتد پارسل سرویس با ٤/٥ میلیون تن بار،شرکت هواپیمایی امارات با ٢/٥ میلیون تن بار،شرکت هواپیمایی کثی پاسفیک با ١/٦ میلیون تن بار، شرکت هواپیمایی کره با ١/٥ میلیون تن بار،
بر مبنای این گزاش در همین سال فرودگاه های زیر نیز بیشترین خدمات ارسال و پذیرش بار ارائه کرده اند: فرودگاه هنگ کنگ با ٤/٤ میلیون تن ارسال و پذیرش بار، فرودگاه ممفیس با ٤/٣ میلیون تن ارسال و پذیرش بار،فرودگاه شانگهای با ٣/٣ میلیون تن ارسال و پذیرش بار، فرودگاه آنکوریج ایالت آلاسکا با ٢/٦ میلیون تن ارسال و پذیرش بار، فرودگاه اینچان سئول ٢/٦ میلیون تن ارسال و پذیرش بار، فرودگاه دبی با ٢/٥ میلیون تن ارسال و پذیرش بار.
در سال ۲۰۱۵ از بین اتحادهای هوایی بین شرکت های هواپیمایی نیز اتحاد استار با ٢٣ درصد سهم از کل ترافیک برنامه ای در شاخص مسافر کیلومتر درآمدی(RPK) کماکان در رتبه اول قرار گرفته و اتحاد اسکای تیم و وان ورلد به ترتیب با ۲۰/۴ و ١٧/٨ درصد سهم در رده های بعدی جای گرفته اند.