شناسهٔ خبر: 24676 - سرویس هوایی

سیده فاطمه مقیمی:

قراداد ایران و بویینگ به سرانجام می رسد/ ممکن است سنگ‌اندازی‌هایی در تفاهمنامه ایجاد شود

بوئینگ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته است قرارداد جمهوری اسلامی ایران با شرکت بویینگ آمریکا با وجود تصویب لایحه مجلس نمایندگان این کشور، شکل می‌گیرد اما امکان دارد با کمی تاخیر انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیده فاطمه مقیمی درباره قرارداد ایران با بویینگ گفته است : براساس شرایط تفاهمی که بین ایران و گروه 1+5 اتفاق افتاد و برجام اجرایی شد، بسیاری از طرف ها نگرانی خود را در دو کشور مطرح می کنند و روی این موضوع جریان سازی رسانه ای شکل می گیرد.

وی اضافه کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا گفته اند شرکت بویینگ به ایران هواپیما تحویل ندهد و این موارد ممکن است بار منفی داشته و باعث شود تجارت با ایران شکل نگیرد.

مقیمی تصریح کرد: واقعیت این است که توافقی انجام شده و ایران از چارچوب توافق خود عدول نکرده است؛ درعین حال مباحث سیاسی فراتر از اقتصادی است و وزیر امور خارجه کشورمان با همراهان خود درباره این موضوع صحبت کرده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: قرارداد یادشده شکل می گیرد اما امکان دارد با کمی تاخیر انجام شود؛ اکنون آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباماست و او روی تفاهم نامه هایی که در دولت خودش شکل گرفته، پافشاری می کند تا اتفاق بیفتد.

مقیمی به ایرناگفته است: انتخاب رییس جمهوری بعدی آمریکا اهمیت دارد که از حزب جمهوری خواهان باشد یا از دموکرات ها، بنابراین چنانچه جمهوری خواهان صاحب قدرت شوند، ممکن است سنگ اندازی‌هایی در تفاهمنامه ایجاد شود، زیرا آنها اکنون در این ارتباط تبلیغ می کنند.

عضو کمیسیون لجستیک و حمل ونقل اتاق تهران خاطرنشان ساخت: تفکری که در آمریکا براین باور است، جمهوری اسلامی هواپیماهای بویینگ را تغییر کاربری(نظامی) می دهد، نگاه بدبینانه است زیرا در هرجامعه ای نگاه غلط ممکن است رخ دهد.

وی گفت: انتظار نمی‌رود در سیستم کنونی آمریکا، وقفه ای در چارچوب قرارداد خرید هواپیما اتفاق افتد، اما ممکن است زمانی که جمهوری خواهان وارد عرصه می شوند، اوضاع به شکل دیگری ترسیم شود؛ واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران از قول و قرارهایش عدول نکرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش لایحه مخالفتش با فروش هواپیماهای بویینگ با 239 رای موافق در برابر 185 رای مخالف را به تصویب رساند.