شناسهٔ خبر: 24879 - سرویس ریلی

حمل و نقلی كه نياز به سرمايه گذاری پايدار دارد

 راه آهن مشهد - سرخس - قطار توسعه حمل و نقل ريلي به عنوان يك دغدغه اساسي، تا زماني كه نتواند كريدورهاي ارتباطي را تقويت كند، قادر به استفاده از ظرفيت هاي بالقوه خود نخواهد بود.

در اين ميان تكميل و تقويت كريدورهاي داخلي تنها كافي نيست بلكه اتصال و توسعه آنها به سرزمين هاي ديگر از ديدگاه صاحبنظران اين صنعت بايد اتفاق بيفتد تا شاهد رونق صنعت ريلي و ارتقاي جابجايي ها چه در بخش باري و چه در مسافري باشيم.

براي تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ نياز است دولت برنامه توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي را با حمايت هاي مالي و اعتباري به موقع عملياتي كند.

با توجه به اينكه تمامي بخش هاي حمل و نقلي براي اجراي كامل برنامه هاي هدف گذاري شده خود از هيچ كوششي دريغ نكرده و در پي تامين منابع درآمدي جديد براي توسعه زير ساخت هاي خود هستند، بنابراين بخش ريلي كشور نيز به عنوان ايمن ترين و به صرفه بودن آن با بهره وري بسيار بالا نياز است تا دولت و نمايندگان مجلس به عنوان سياست گذاران اين صنعت، با تعامل و همكاري در جهت جذب سرمايه هاي بخش خصوصي و حمايت اعتباري از پروژه هاي ريلي اقدامات وسيعي را اجرايي كنند.

بنابراين تدوين برنامه اي بلند مدت در يك زمان بندي مشخص، موانع ريلي را از نوسازي ناوگان گرفته تا توسعه خطوط ريلي رفع كرده و سرمايه ها را به سمت و سوي اين حوزه مي كشاند چرا كه در مقايسه با بخش هاي ديگر صنعت حمل و نقلي، صرفه اقتصادي بالايي را به همراه دارد.

متوليان وسياست گذاران اين صنعت براي تحقق برنامه هاي توسعه زير ساخت هاي حمل و نقلي بايستي براي دستيابي به حمل و نقل ارزان، سريع و ايمن حركت شتابزده اي داشته باشند.

حوزه حمل و نقل ريلي نياز به سرمايه گذاري پايدار دارد بنابراين بايستي نقاط آسيب پذير را شناسايي و اصلاح وسپس براي فرصت ها و تهديدهاي اين صنعت براي مقابله با تهديدها برنامه ريزي مدوني را ارائه داده و عملياتي كنيم.