شناسهٔ خبر: 24884 - سرویس وزارتی

پیام دکتر آخوندی به نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان:

اخلاق حرفه‌ای مهم‌ترین کنترل کننده اقتدار سازمانی و حرفه‌ای است/ «شفافیت» و «عدم تعارض منافع» دو اصل مهم اخلاق حرفه‌ای

عباس آخوندی دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ارسال پیامی به نوزدهمین نشست هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور بر ضرورت پاسداشت و ترویج «اخلاق حرفه‌ای» از سوی مهندسان، متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن کامل پیام دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به نوزدهمین نشست هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور به این شرح است:

همکاران محترم

اعضای محترم هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها

نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان فرصتی مغتنم است که «اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان» به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات فعلی مهندسی ساختمان در کشور، در این اجلاس مطرح و مورد بحث و مداقه قرار گیرد.

درسال گذشته، هیات محترم وزیران آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را برمبنای ترویج و تثبیت اخلاق حرفه‌ای از طریق تبیین اصول و مبانی آن و پیش‌بینی تبعات انتظامی برای عدم رعایت آن اصلاح نمود و برپایه این اصلاحیه اخیراً نظامنامه رفتار اخلاقی حرفه‌ای در مهندسی ساختمان نیز تصویب و ابلاغ شد.

انتظار می‌رود اعضای محترم هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها نه تنها خود در اجرای این نظامنامه پیشگام باشند، بلکه به عنوان نمونه و الگوی رفتار اخلاقی در حرفه، عاملی موثر برای ترویج آن شوند و علاوه بر آن، نهایت سعی و تلاش لازم را در نهادینه کردن آن معمول دارند.

در رويکرد فعلی جهان، اخلاق حرفه‌ای در سپهر عمومی، به مثابه مهمترين کنترل‌کننده اقتدار سازمانی و حرفه‌ای، نقشی بسزا در ایجاد شرایط مطلوب به منظور ارایه خدمات واقعی مهندسی دارد. اخلاق در سپهر عمومی به عنوان یک نهاد اجتماعی می‌تواند در کاهش هزینه مبادله، افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد امید اجتماعی تاثیری درخور و شایسته داشته باشد.

تصمیم و عمل هر فرد حرفه‌ای به‌ویژه مهندسان ساختمان، آثاری ماندگار در زندگی جمعی دارد و مهندسان می‌توانند به نحوی عمل کنند که شهروندان را از یک ایفاگر نقش صرف، به یک کنشگر آگاه تبدیل کنند. بنابراین سه اصل بنیادین اخلاق عمومی یعنی سودمندی، اعتمادپذیری و عدالت، اساس استواری اینگونه تصمیمات و اعمال را دربرمی‌گیرد و تلاش همه ما باید معطوف به ایجاد یک انگاره حرفه‌ای برهمین مضمون نزد خود،سایر همکاران و به‌طور عام در کل حرفه باشد.

در این راستا دو بحث «شفافیت» و «عدم تعارض منافع» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، علاوه براینکه هر دو موضوع از طریق قوانین موضوعه دارای ضمانت اجرایی و پشتیبانی قوی است، بلکه پیش از آن به عنوان دو اصل مهم اخلاق حرفه‌ای در سپهر عمومی مطرح است. در شرایط کنونی مهندسی ساختمان، در کشور ما، لازم است تمامی حرفه‌مندان بیش از پیش به این دو اصل توجه داشته و آن‌ها را در کنار سایر اصول اخلاق حرفه‌ای نصب‌العین و ملاک عمل قراردهند. از سوی دیگراعضای هیات مدیره‌های سازمان‌ها نیز علاوه بر امور حرفه‌ای خود، این نکات را در اداره امور سازمان‌های استان‌ها و ارتباط با مردم و مهندسان به‌دقت لحاظ و رعایت نمایند.

توفیق شرکت کنندگان در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم و آرزومندم این اجلاس با تعمق و تدبر در مسایل حرفه‌ای مهندسی ساختمان دستاوردهای مفید و مثبتی برای میهن اسلامی، مردم عزیز، مهندسی ساختمان کشور، اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و تمامی مهندسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان کشور در پی داشته باشد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی

بیست و ششم تیرماه یکهزار و سیصد و نودو پنج خورشیدی