به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،سید ابوالفضل بهرهدار افزود: این سفرها بیشتر در پرترددترین و پر تراکمترین بخش شهر صورت میگیرد و به دلیل حجم زیاد جابجاییها، استخوان بندی اصلی سفرهای شهری را تشکیل میدهد؛ ضمن اینکه سایر سفرها به طور عمده مکمل این سفرها و در مسیر عمود بر خطوط مترو خواهد بود.
بهره دار ادامه داد: امروزه تصور اداره شهرهای بزرگ توسعه یافته بدون نظام حمل ونقل ریلی مانند تصور آسمانخراشهای بدون آسانسور، تصوری دور از ذهن است و این تصور چهره واقعی بسیاری از کلان شهرهای جهان سوم است.
وی خاطر نشان کرد: نبود نظام حمل ونقل ریلی شهری در شهرهای بزرگ علاوه بر ساختار اجتماعی- اقتصادی آن شهرها، باعث شکلگیری ساختار تورم توام با رکود اقتصادی کشور می شود که به موجب آن از یک سو باعث افزایش هزینه های تولید کالا و خدمات و از سویی دیگر به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی مبدل میشود.
بهره دار تصریح کرد: هنگامی که جامعه برای انجام یک سفر هزینه ای به مراتب بیشتر از سایر جوامع بپردازد، این امر سبب افزایش هزینههای تمام شده کالاها، خدمات و سطح عمومی قیمت ها در جامعه میشود و همچنین با شکلگیری بسیاری از هزینه های مرئی و نا مرئی، رشد تولید در اقتصاد کند و کندتر و در نهایت به رکود و مزمن شدن آن منجر میشود.
رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران ادامه داد: با این استدلال، نباید نظام حمل ونقل ریلی به ویژه مترو را در یک شهر بزرگ در چارچوب اقتصاد خرد در نظر گرفت بلکه به آن باید به عنوان بنگاهی اقتصادی با ترازی مثبت و با هدف کسب سود نگاه کرد.
به گزارش دبیر خانه نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶، بهره دار به تحولات ناشی از حضور مترو در زندگی شهری از جمله کاهش اتلاف وقت و انرژی، افزایش سلامت روانی و جسمی، کاهش مرگ ومیر و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی،کاهش استهلاک وسایل نقلیه شخصی اشاره کرد.
وی به برگزاری اجلاس جهانی شوراها و شهرداران در روز های ۳۰ و۳۱تیر ماه جاری در تهران اشاره کرد که قرار است نشستی تخصصی مترو با محور آشنایی با دستاوردهای نوین در توسعه مترو در حاشیه اجلاس یاد شده هم برپا شود. محور اصلی این نشست تخصصی پیرامون ساخت و بهرهبرداری از مترو است./