شناسهٔ خبر: 2494 - سرویس مسکن و شهرسازی

اوراق تسهیلات از رکود بازار مسکن تأثیر پذیرفت / مسکن به مرور از رکود خارج خواهد شد

مسکن مهر کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه «اوراق تسهیلات مسکن» از رکود تأثیر پذیرفت گفت: غیر از مسائل اقتصادی، جو روانی جامعه و مباحث فرهنگی نیز در ایجاد رکود یا رونق بازار مسکن مؤثر است.

کامیار بیات ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آثار کاهش ناگهانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس اظهار کرد: باید در نظر داشت که اوراق تسهیلات مسکن خود یک «متغیر وابسته» و اثرپذیر از رکود و رونق بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه رکود بازار مسکن علاوه بر دلایل اقتصادی، از مسائل فرهنگی و جو روانی جامعه هم اثر می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در جامعه ما زمانی که مسکن به سمت ارزان شدن و رکود در خرید و فروش پیش می‌رود، مردم حتی اگر توانایی خرید هم داشته باشند، با این پیش فرض ذهنی که ممکن است ارزان‌تر شود، از خرید مسکن سر باز زده و به ادامه رکود دامن می‌زنند ‌اما زمانی که رونق به بازار مسکن برمی‌گردد مردم از بیم افزایش بیشتر قیمت، حتی اگر مصرف‌کننده هم نباشند، به سمت خرید واحدهای مسکونی جدید می‌روند که به تورم ناگهانی آن می‌انجامد و نمونه آن افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مسکن در اواخر سال ۹۰ بود.

بیات ماکو اظهار کرد: اقتصاد کشور در همه بخش‌ها با رشد منفی مواجه بوده اما دولت توانسته است تراز اقتصادی کشور را از منفی به کمی بالاتر از صفر برساند. در چنین شرایطی نباید انتظار رشد ناگهانی در بخش مسکن داشته باشیم بلکه طبیعی است هم‌زمان با رشد لاک‌پشتی همه بخش‌ها، بخش مسکن نیز به مرور از رکود خارج شود و به رونق برسد./