شناسهٔ خبر: 24960 - سرویس استان‌ها

تدوین و چاپ سند راهبردی پدافند غیرعامل در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

پوستر کارگروه پدافند غیرعامل حوزه راه و شهرسازی استان تهران موفق به تدوین سند راهبردی پدافند غیر عامل برای اولین بار در حوزه راه و شهرسازی کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، علی مغازه‌ای رئیس اداره پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان تهران درباره تدوین این سند گفت: حفظ و حراست از زیرساخت‌های اساسی کشور و حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی در برابر تهدیدات انسان ساز از مهم‌ترین وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور خصوصاً مدیران استان تهران است و اجرای اصول پدافند غیرعامل، علمی‌ترین روش برای حفظ و صیانت از این منابع و دستاوردهاست.

وی در ادامه افزود: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور در استان تهران و خصوصاً در بخش راه و شهرسازی قرار گرفته که در قالب کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه راه و شهرسازی مسئولیت آن به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران محول شده است، کارگروه مذکور با حضور سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در بخش مستحدثات اداری، خدماتی و حتی ساختمان‌های مراکز آموزشی و درمانی و متولیان حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده‌ای و همچنین سیاستگزاران حوزه شهرسازی و معماری تشکیل شده است.

مغازه‌ای تصریح کرد: کارگروه پدافند غیرعامل در حوزه راه و شهرسازی استان تهران یکی از سیزده کارگروه پدافند غیرعامل در سطح استان تهران است که با توجه به اهمیت فراوان راه‌ها و شریان‌های حیاتی استان و نیز اهمیت سیاست‌های حوزه مسکن و شهرسازی و مستحدثات اداری مسئولیت این کارگروه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گذاشته شده است.

مغازه‌ای افزود: با محول شدن این مسئولیت به اداره کل راه و شهرسازی تهران از اواخر سال ۹۱ دبیرخانه‌ای متمرکز در این اداره کل تشکیل شده و با برگزاری منظم جلسات کارگروه، تدوین برنامه‌ای منسجم و  نقشه راه برای ادامه کار مدنظر قرار گرفت.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان تهران همچنان توضیح داد: به عنوان اولین اقدام کارگروه تصمیم گرفته شد که نتایج بررسی‌های انجام شده در قالب سند راهبردی در حوزه راه و شهرسازی تهیه و تدوین شده و ادامه کار بر مبنای این سند انجام شود. برای تهیه این سند ظرفیت‌ها، منابع و سرمایه‌های سازمان‌های عضو، شناخت تهدیدات پرمخاطره برای سرمایه‌های استان تهران احصاء شده و در مرحله بعدی با احصاء فرم‌ها، نظرخواهی از نمایندگان دستگاه‌های استان در دبیرخانه کارگروه مورد بحث و بررسی و تدقیق قرار گرفته و پس از تهیه ماتریس‌ها، تحلیل شکاف‌ها، راهبردهای کلی و عملیاتی تهیه شده و عملیاتی شد.

 لازم به ذکر است پس از تهیه نسخه اولیه پیش نویس سند مذکور و  تصویب اعضای کارگروه سند نهایی به تایید سازمان پدافند غیرعامل کشور رسیده و نتیجه در مورخه ۹۴/۰۹/۲۲ به اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ابلاغ شد.

 مغازه‌ای در پایان ابراز امیدواری کرد: با عملیاتی شدن این سند و بررسی نقاط قوت و ضعف سند مذکور در سال‌های آینده قدم‌های بلندی در جهت اجرایی شدن اصول پدافند غیرعامل در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران برداشته شود.