بهگزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرسعید صفینیا ضمن اعلام این خبر گفت: لاستیکزدایی با هدف حفظ ایمنی سطح باند و پس از انجام تست اصطکاک صورت میگیرد. به این ترتیب اگر تست اصطکاک باند از ضریب ۴۵ صدم کمتر باشد٬ لاستیک زدایی باند باید انجام شود.
صفی نیا اظهار داشت: برای اجرای لاستیکزدایی در سال گذشته مناقصه برگزار و از اردیبهشت سال جاری تاکنون این اقدام در فرودگاههای تبریز٬ مشهد و اصفهان انجام شده است و لاستیکزدایی فرودگاه یزد بهعنوان چهارمین فرودگاه در حال اجراست و فرودگاههای شیراز و کرمان در نوبت بعدی قرار دارند.
بنا بر گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ وی با تاکید بر اینکه اجرای لاستیکزدایی برای اولین بار در فرودگاههای کشور صورت میگیرد٬ افزود: بر اساس برنامهریزی٬ لاستیکزدایی ابتدا در۱۰ فرودگاه بینالمللی صورت گرفته و سپس فرودگاهها به نسبت تردد در نوبت قرار میگیرند.
مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی اظهار داشت: عملیات لاستیک زدایی به چهار شیوه انجام میشود که شامل جت آب با فشار زياد(high pressure water jet )٬ ساچمهزني(shot blasting)٬ شيميايي(Chemical) و روشهاي ديگر مكانيكي است و ما با تجربيات و تحقيقات كارشناسي شده در واحد فني اين ادارهكل٬ روش واترجت را انتخاب کردیم
وی واترجت را بروز ترين، مناسبترين و مقرون به صرفهترين روش تست اصطکاک عنوان کرد و افزود: با تلاشهاي انجام شده پيمانكاران را ملزم به انتقال اين تكنولوژي به داخل كشور کردیم.