شناسهٔ خبر: 25064 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی خبر داد:

سند موافقتنامه حمل ونقل بين‌المللی و ترانزيتی كريدور خليج فارس – دريای سياه نهايی شد

محمد جواد عطرچیان در جریان دور دوم مذاكرات كارشناسی درخصوص نهایی سازی پیش نویس متن سند موافقتنامه حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی كریدور خلیج فارس و دریای سیاه ، شش كشور به توافق دست یافتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجوادعطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت وحمل ونقل بین المللی این سازمان و رئیس هیأت ایرانی دراین مذاكرات، اظهار داشت: این مذاكرات با حضور كشورهای جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان برگزار گردید و در نتیجه شش كشور متن سند نهایی پیش نویس موافقتنامه را نهایی و آماده امضای وزرای حمل ونقل شش كشور فوق‌الذكر نمودند.

وی تصریح كرد: در جریان این مذاكرات جمهوری اسلامی ایران به عنوان «امین موافقتنامه» از جانب سایر كشورها برگزیده شده و كار پیگیری اسناد و نهایی سازی آن در مجالس شش كشور، پس از امضای وزرا و مبادله اسناد و بررسی تقاضاها به عهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.

 عطرچیان افزود: در جریان دور دوم مذاكرات كشورهای آذربایجان ،‌یونان ، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران درخصوص برخی از بندهای موافقتنامه ، نكته نظراتی را مطرح كه مقرر گردید از طریق جمهوری اسلامی ایران موضوع در سند نهایی پیگیری و به اطلاع اعضا برساند.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به مسیر جغرافیایی كریدور، بیان كرد: كریدور حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی خلیج فارس – دریای سیاه به عنوان كریدورحمل ونقل چندوجهی از بنادر جنوبی كشور آغاز و پس از عبور از مرزهای شمال كشور وارد كشورهای ارمنستان و آذربایجان می گردد و سپس از این كشورها به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان اتصال پیدا می‌كند. بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان مقصد بعدی كالاها از طریق دریای سیاه خواهد بود و از آنجا به یونان و سایر كشورهای اروپایی.

عطرچیان افزود: در جریان دو دور مذاكرات سخت و فشرده كه با ابتكار عمل جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود مسیر جدید ترانزیتی برای نقل و انتقال كالاهای حوزه های خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران از طریق كشورهای حوزه قفقاز به دریای سیاه و بلغارستان و اروپای شمالی ، مركزی و جنوبی طراحی گردید و با لغو روادیدبرای رانندگان وتجار در بین كشورهای گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان این مسیر گزینه مناسبی برای نقل و انتقال كالاهای تجاری از مسیر مطمئن، امن و ارزان است .

وی خاطرنشان كرد: كارشناسان حوزه حمل ونقل از این موافقتنامه كه برای اولین بار بین چهار كشور منطقه در آسیا و قفقاز با دو كشور از اتحادیه اروپا ( بلغارستان و یونان ) منعقد گردید تحت عنوان برجام حمل ونقلی یاد می كنند. این توافق تاریخی كه برای اولین بار و پس از 15 سال بین 6 كشور مهم در مسیر تجاری و بازرگانی برای حمل ونقل كالا پایه گذاری گردید منجر به تسهیل حمل ونقل و افزایش تجارت درمنطقه و توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی كشورهای عضو خواهد شد.

عطرچیان از این توافق به عنوان یكی از مهمترین اسناد حمل ونقلی در 15 سال گذشته در حوزه حمل ونقل بین المللی و ترانزیت كالا یاد كرده و اعلام نمود: در حالی كه هنوز این توافقتنامه رسماً به امضای وزرای ذی‌ربط نرسیده است، كشور رومانی تقاضای خود را برای پیوستن به این كریدور به جمهوری اسلامی ایران ارسال نموده كه در دست بررسی می باشد. حتی سایر كشورها از جمله هند و عمان نیز علاقه نشان دادند.

بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، یكی از مزایای عمده مسیر خلیج فارس – دریای سیاه ، ایجاد مسیرهای آلترناتیو و مناسب در مقایسه با مسیرهای فعلی است و با مزیت لغو روادید بین كشورهای منطقه ، این كریدور بیش از پیش رونق خواهد گرفت