شناسهٔ خبر: 25138 - سرویس بنادر و دریانوردی

محمد محسنی:

ترانزیت ۱۶ هزار و ۶۰۰ خودرو از طریق بندر باهنر/ بیش از ۴۸۰ هزار تن کالا در بندر شهید باهنر جابجا شد

محمد محسنی قلعه قاضی مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از جابجایی ۹ هزار و ۳۵۹ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر شهید باهنر طی سال جاری که حاکی از رشد ۳۷ درصدی دارد خبر داده و گفته است: هم چنین ترانزیت ۱۶ هزار و ۶۰۰ خودرو از طریق این بندر طی سه ماهه نخست امسال انجام گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محسنی ضمن بیان این مطلب که بندر شهید باهنر از پایانه های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیتی جنوب کشور برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است، اظهار داشت: ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال-جنوب از طریق شبکه‌ بین‌المللی جاده‌ای، آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و مهم در منطقه تبدیل کرده است.

وی افزود: این بندر با برخورداری از سالن مسافری بین المللی استاندارد علاوه بر میزبانی از کشتی های کلاس کروز، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بین المللی است؛ به طوری که سفرهای دریایی خارجی به صورت سه روز در هفته از طریق این بندر انجام می شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به جدیدترین آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز گفت: جابجایی ۹ هزار و ۳۵۹ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر شهید باهنر طی سال جاری به ثبت رسید که ۳۷ درصد رشد داشته است.

محسنی افزود: از ابتدای سال جاری تا ابتدای تیرماه، یک میلیون و۲۱ هزار و۲۲ مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و شهید حقانی که تحت مدیریت این اداره است، جابجا شدند که ۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عملکرد سه ماهه عملیات جابجایی کالا در این بندر گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر ۴۸۲ هزار و ۶۷۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر محسنی ادامه داد: از این میزان ۳۲۳ هزار و ۶۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۵۹ هزار و ۴۰۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است که در بخش نفتی ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۷۵ هزار و ۴۵۸ تن کالاهای غیر نفتی و ۵۲ هزار و ۵۱ تن کالای نفتی طی مدت مذکور، از این بندر صادر شد که در بخش نفتی ۲۵۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره بار، مواد پروتینی، دام زنده، آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله کالاهای صادراتی بوده که از بندر باهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وکشورهای حوزه اقیانوس هند جابجا شده است.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۶ هزار و ۶۳۸ تن کالای وارداتی غیر نفتی وارد این بندر شد.

وی برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، قطعات یدکی،   پارچه، لوازم خانگی و ماشین آلات راهداری از جمله کالاهای وارداتی عنوان کرد که پس طی شدن مراحل قانونی از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از ترانزیت ۱۶ هزار و ۶۰۰ خودرو از طریق این بندر طی سه ماهه نخست امسال خبر داد.

وی با اشاره به عملیات تخلیه و بارگیری ۲۲۰ TEU کانتینر طی سال جاری، گفت: در سه ماه گذشته، ۵۶۶ شناور در این بندر پهلو گرفتند که در مجموع ۱۱۷ درصد رشد را نشان می دهد.

محسنی در پایان از صادرات ۲۷۵ هزار و ۵۳۷راس دام زنده توسط ۵۶۶ فروند شناور از طریق این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد که ۱۸۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.