شناسهٔ خبر: 25153 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران مطرح کرد؛

حفظ باغ‌ها با مدیریت شهروندی امکان‌پذیر است/ ابطال مصوبه برج باغ در دست بررسی/ خریداری باغ‌ها و نگه‌داری همه آنها توسط شهرداری ممکن نیست

اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران با تاکید بر حفظ باغات با ایجاد مدیریت شهروندی گفت: باید طبق ضوابط و قوانین به مالکان کمک کنیم تا از دارایی‌های خود در چهارچوب قوانین و ضوابط منتفع شوند و با اینکار به حفظ باغات هم کمک کنیم اما اینکار نباید قهری باشد.

اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح آخرین خبرها و جزئیات از ابطال مصوبه برج باغ که طی دو جلسه در شورای شهر درباره آن صحبت‌هایی ارایه شد گفت: در شورای شهر راجع به این مصوبه (برج باغ) و ابطال آن دو نظریه وجود دارد. نخست آن‌که ما باید به باغ‌هایی که در تملک اشخاص است اجازه بهره‌برداری ندهیم وقتی به هر صورتی به مالکان اجازه استفاده داده نمی‌شود آنها به دنبال خشک‌کردن باغ‌ها و تبدیل آن به زمین می‌روند و با اینکار لطمه جبران‌ناپذیری به باغ ها وارد می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران ادامه داد: باید طبق ضوابط و قوانین به مالکان کمک کنیم تا از دارایی‌های خود در چهارچوب قوانین و ضوابط منتفع شود و با اینکار به حفظ باغات هم کمک کنیم اما اینکار نباید قهری باشد.

شاکری افزود: شهرداری نمی‌تواند تمامی باغات شهر را بخرد و پس از آن همه باغات را نیز نگه‌داری کند زیرا همه اینکارها هزینه سنگینی را بر دوش مدیریت‌شهری می‌گذارد و احتمال عملکردهای غیرصحیح و سوء استفاده هم وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران گفت: نظریه دومی که در رابطه با مصوبه برج باغ و اشکالات ابطال آن وجود دارد  این است که اگر ما سطح اشغال را ۳۰ درصد تعیین کنیم و بعد تکلیف کنیم تا ۳۰ درصد سطح اشغال نیز با ارتفاع محدود ساخته شود این تصمیم موجب می‌شود تا مالکان در ساخت و سازی که انجام می دهند از ۳۰ درصد تعدی کنند و مثلا برای رمپ ها، پارکینگ و سایر مسایل از درصد تعیین شده تعدی کنند و به باغ‌ها صدمه جبران‌ناپذیری بزنند و در اینصورت سطح اشغال به جای ۳۰ درصد به ۴۰ درصد و یا بیشتر هم می‌رسد.

شاکری با اشاره به اینکه راه‌حل خاصی برای این موضوع وجود ندارد خاطرنشان کرد: از آنجاکه راه‌حل خاصی برای این موضوع ارایه نشده باید تلاش کنیم تا شهروندان به رعایت قوانین تشویق شوند و یا اینکه در بدترین حالت این است که شهرداری این باغات را بخرد و یا هزینه باغات و نگه‌داری از آنها را بپردازد که عموما امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: مصوبه برج‌باغ در مجلس تصویب شد و صحبت راجع به آن مختص به این دوره هم نبوده است. باید شرایطی ایجاد کنیم تا کسانی که ملک و باغ دارند تحت ضوابط معلومی از دارایی خود استفاده کنند و اگر بیش از ۳۰ درصد ضابطه تعیین شده به فضاهای سبز لطمه می‌زنند خسارت را جبران کنند و دستگاه‌های نظارتی بر جبران خسارت پافشاری و نظارت جدی داشته باشند تا درختان جدید در مکان‌های دیگر بکارند. در هر صورت برای اینکار راه‌حل‌های عملی فراوانی وجود دارد.

شاکری با اشاره به اینکه ابطال و یا اصلاح مصوبه برج باغ در شورای شهر در دست بررسی است گفت: بنابراین این مساله مشغول بحث و بررسی است. این لایحه به شورای شهر آمده است ولی به علت آنکه عملیاتی شدن آن کار دشواری است و به کمیسیون های محیط زیست و معماری و شهرسازی برگشت داده شده است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ای در این رابطه در شورای شهر  گفت: طولانی شدن، ابطال و یا عدم ابطال مصوبه برج باغ به این دلیل است که این موضوع مساله ای بسیار ظریف و حساس است که باید باید جوانب کار در آن دیده شود. زیرا تجربه نشان داده که دادن شعار برای حفظ باغات بدون داشتن برنامه‌ای اجرایی و عملیاتی و همچنین ایجاد ممنوعیت روند کارها را دشوار می کند و با اینکار عملا شاهد تعدی از قوانین خواهیم بود.

شاکری تاکید کرد: حفظ باغات در شهرها و کلانشهرها نیازمند کارهای عملی و منطقی است و اینکه باید شرایطی را برای مالکان ایجاد کنیم تا مالکان به همکاری راغب شوند. ممنوعیت و ابطال، ادامه کارها را بیشتر به سمت تخریب سوق می‌دهد و باید از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

وی گفت: باید با اصلاحات، مقررات و تنظیماتی به سمتی برود که مدیریت شهروندی را ایجاد کنیم. کارها و طرح های مطالعاتی خوبی هم در دانشکده‌های‌معماری و گروه‌های مطالعاتی و استادان دانشگاه ها انجام شده، حتی دیدم که برای باغ‌های شهر طرح‌های خوبی توسط استادان و گروه‌های مطالعاتی ارایه شده، وقتی ما به سمت ممنوعیت می رویم این طرح ها عملا امکان استفاده را پیدا نمی کنند.

شاکری در پایان گفت: به نظر من باید به نحوی فراخوان بزنیم که هم مالکان استفاده کنند و هم دارایی‌ها و باغات شهر حفظ شود و مبنایش نیز باید قانون باشد و درصد محدودی را نیز مالکان باغ استفاده کنند. /