شناسهٔ خبر: 25158 - سرویس مسکن و شهرسازی

شکرچی‌زاده با اشاره به حوادث اخیر ساختمانی مطرح کرد؛

احتمال بازنویسی آیین‌نامه‌ها و کدهای ساختمانی برای پیشگیری از وقوع حوادث ساختمانی/خروج فناوری‌های نوین ساختمانی فاقد استاندارد از چرخه کار/ اعلام عمومی علل وقوع حوادث ساختمانی

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه برخی از فناوری‌های نوین ساختمانی فاقد استانداردها و گواهینامه‌های لازم برای ایمنی هستند گفت: گزارش نهایی علل حوادث اخیر ساختمانی به زودی به اطلاع عموم شهروندان می‌رسد.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به حوادث اخیر ساختمانی در شهرهای مختلف از جمله حادثه آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد، فروریزش ساختمان ۴ طبقه در یزد و آتش‌سوزی در هتل انزلی گفت: طی هفته‌های گذشته حوادث پیش‌بینی نشده‌ای را به صورت متداول در ساختمان‌های عمدتا بلند داشتیم که خوشبختانه با اینکه حادثه‌های بزرگی بود اما به لحاظ زمان اتفاق و موقعیت وقوع تعداد تلفات کم بود. همچنین بحث دیگری که به صورت کاملا جدی در مورد حوادث مطرح است بحث درس‌آموزی از حوادث و پیشگیری از وقوع دوباره آنهاست که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع دوباره آنها ادامه داد: برای این کار اگر لازم باشد در نظامات اداری تغییراتی ایجاد کنیم و همه کدها و آیین‌نامه‌ها را در بازنویسی مورد تجدید نظر قرار دهیم، باید این کار را انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تاکیدهای فراوان وزیر راه و شهرسازی به جهت بازدید از محل‌های حادثه دیده و بررسی علل وقوع آنها گفت: گزارش‌های اولیه برای چند حادثه ساختمانی نشان می‌دهد که ما هم در اجرا و نظارت بر اجرا و هم از جهت رعایت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های ضعف‌های جدی داریم و به ویژه در مورد استفاده از فناوری‌های نو که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است باید نظارت‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه برخی از فناوری‌های نوین ساختمانی فاقد گواهی‌نامه و استانداردهای لازم هستند گفت: این فناری‌هاخودشان به عنوان عوامل تشدیدکننده حوادث ساختمانی محسوب می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گزارش‌های نهایی در مورد علل وقوع حوادث ساختمانی همزمان توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حال آماده شدن است که به زودی جزئیات به اطلاع عموم شهروندان می‌رسد.

وی در پایان گفت: امیدواریم که نتیجه اقدام‌ها و تشکیل جلسات متعدد و بررسی و تحلیل علل موضوعات در نهایت به بالا رفتن سطح ایمنی در زندگی شهروندان ختم شود. /