شناسهٔ خبر: 25161 - سرویس ریلی

امینی در بازدید از پروژه‌های کهگیلویه و بویر احمد خبر داد:

بهره‌برداری از ۷۷۷ کیلومتر راه‌آهن در پنج استان با استفاده از اسناد خزانه/ مطالبه ۱۰ هزار ميليارد تومانی پيمانكاران/ دستور اعلام دلایل روند کند پروژه‌های کهگیلویه و بویر احمد/ برنامه وزارت راه برای دریافت۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق خزانه

بازديد امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی میزان مطالبات انباشت شده از قبل تاکنون پیمانکاران از این وزارتخانه را افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی یک ساله خود را برای دریافت بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق خزانه طراحی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی روز چهارشنبه در جریان بازدید از پروژه های راهسازی استان کهگیلویه و بویر احمد پیش از سفر هیات دولت به این استان با اشاره به میزان مطالبات پیمانکاران اظهار داشت: میزان مطالبات انباشت شده پیمانکاران از این وزارتخانه  افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده که ۷۰ هزار میلیارد ریال از این میزان مطالبات ثبت شده همراه با صورت وضعیت نهایی است و حدود ۳۰هزار میلیارد ریال دیگر کارهای انجام شده و پروژه‌‌هایی است که هنوز ثبت نهایی نشده اما جزو مطالبات پیمانکاران محسوب می‌شود. همچنین حدود ۲ هزار میلیارد ریال از این میزان مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد است که عزم دولت و مجلس برای تسهیل در روند پرداختی بخشی از میزان بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران در قالب اخذ مجوز برای انتشار اوراق قابل معامله در بازار است.

وی با اشاره به دریافت مجوز اسناد خزانه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی یک ساله خود را برای دریافت بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق خزانه طراحی کرده است. در صورت تحقق این مهم حدود ۷۷۷ کیلومتر خط ریلی در پنج استان کشور به بهره برداری خواهد رسید. علاوه بر این بیش از سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اعم از اصلی، بزرگراه و راه فرعی و روستایی نیز در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

امینی افزود: وزارت راه و شهرسازی همچنین برای نگهداری از راه ها، خطوط ریلی و برخی پروژه های بزرگ در دست اجرای خود نیازمند حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال از طریق دریافت مجوز فروش اسناد خزانه از سوی دولت است.

معاون برنامه ریزی، اقتصاد و حمل و نقل وزارت راه وشهرسازی با اشاره به طولانی شدن روند اجرا و بهره برداری از برخی طرح‌های حوزه راهسازی در کهگیلویه وبویراحمد از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست آخرین وضعیت و دلایل کندشدن و یا توقف این طرح ها را ظرف ۱۵ روز به وزارتخانه اعلام کند. پس از بررسی مراحل اجرای این طرح ها در 'کمیسیون تاخیر' در صورت کم کاری و سهل انگاری از سوی پیمانکار باید در اسرع وقت نسبت به خلع و اجرای ماده ۴۸ اقدام کند و چنانچه پیمانکار در زمینه روند کند اجرای پروژه دلایل توجیه کننده از جمله پرداخت نشدن مطالبات داشته در این راستا نیز وزارتخانه آماده است در کمترین زمان ممکن نسبت به پرداخت بیش از ۵۰ درصد مطالبات وی از طریق اسناد خزانه اقدام کند.

به نقل از ایرنا، امیر امینی ضمن بازدید از بزرگراه یاسوج- شیراز از عزم جدی دولت یازدهم و این وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و زمینی در مناطق مختلف کشور خبر داد و گفت: یکی از استان های مورد توجه بویژه در زمینه توسعه راه‌های زمینی و بزرگراه استان کهگیلویه وبویراحمد است.

بزرگراه یاسوج - شیراز به طول ۳۷ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصد یکی از مهمترین طرح‌های مهم بزرگراهی در دست اجرا در این استان است که برای تکمیل و بهره برداری از این طرح اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال نیاز است. طول راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در این استان نیز به ترتیب ۵۰۴، ۹۹۰ و چهار هزار و ۵۳۰ کیلومتر است. روند اجرای طرحهای راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد کند و طولانی است.

امینی در سفر دو روزه خود از برخی طرح های مهم حوزه راهسازی این استان در شهرستان های هشت گانه کهگیلویه وبویراحمد بازدید و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع روند کند شدن اجرای این طرح ها قرار خواهد گرفت. استان کهگیلویه و بویراحمد با ۹۳کیلومتر دارای کمترین طول بزرگراه در کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: پروژه بزرگراه یاسوج - شیراز با ۳۷ کیلومتر دارای حدود ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی است. تاکنون بیش از ۱۷۵ میلیارد ریال در این طرح هزینه شده برای تکمیل و بهره برداری از این طرح نیز اعتباری افزون بر ۸۰ میلیارد ریال نیاز است. هم اکنون حدود ۱۸ کیلومتر پایانی از مسیر ۳۷ کیلومتری بزرگراه یاسوج- شیراز در حال اجرا است.

وی میزان قرارداد اولیه با پیمانکار برای اجرای این ۱۸ کیلومتر را حدود ۱۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن تنها ۹۳ کیلومتر دارای کمترین طول مسیر بزرگراه در کشور است.

معاون اقتصاد و برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی از جاده اصلی یاسوج - بابامیدان، باباکلان- پل بریم - گچساران، گچساران - خیرآباد، گچساران - دیل - چرام، مبادی ورودی شهر دهدشت و جاده دهدشت، سوق-لنده، جاده باغچه سادات- سپیدار- جلیل و، بزرگراه یاسوج - سمیرم به طول حدود ۴۰ کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد و جاده پاتاوه- دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر در این دور روز بازدید و همچنین با سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد دیدار خواهد کرد.