شناسهٔ خبر: 25209 - سرویس ریلی

اخبار ریلی در هفته گذشته:

تفاهم‌نامه حمل و نقلی میان ایران و اتریش/ بهره‌برداری از ۷۷۷ کیلومتر راه‌آهن در پنج استان با استفاده از اسناد خزانه/ هزینه ۴۰۰۰ میلیاردی دو خطه كردن واجرای خطوط حومه‌ای/

ترانزیت ریلی علاوه بر عناوین فوق روسیه در چارچوب توافق ها و قراردادهای امضا شده با ایران، دو وام به مجموع ارزش۲/۲ میلیارد یورو در اختیار جمهوری اسلامی قرار می دهد که برای اجرای دو طرح ریلی و نیروگاهی پیش بینی شده هزینه خواهد شد. همچنین وام پرداختی یک میلیارد یورویی برای برقی کردن خط راه آهن ۴۹۵ کیلومتری گرمسار - اینچه برون هزینه خواهد شد و همزمان ۳۲ ایستگاه، ۹۵ تونل، ۷ ایستگاه انشعابی و مقر نگهبانی مسیر نیز در طول اجرای طرح نوسازی خواهد شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی میزان مطالبات انباشت شده پیمانکاران از این وزارتخانه افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام شده که ۷۰ هزار میلیارد ریال از این میزان مطالبات ثبت شده همراه با صورت وضعیت نهایی است و حدود ۳۰هزار میلیارد ریال دیگر کارهای انجام شده و پروژه‌‌هایی است که هنوز ثبت نهایی نشده اما جزو مطالبات پیمانکاران محسوب می‌شود. همچنین حدود ۲ هزار میلیارد ریال از این میزان مربوط به استان کهگیلویه وبویراحمد است که عزم دولت و مجلس برای تسهیل در روند پرداختی بخشی از میزان بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران در قالب اخذ مجوز برای انتشار اوراق قابل معامله در بازار است. با توجه به این مطلب اخبار هفته گذشته نیز ارتباط قابل توجی با مطلب فوق دارند.


مهمترین اخبار ریلی  هفته گذشته به شرح زیر است: 

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه شهرسازی

پیش نویس موافقت‌نامه همکاری بین بخش حمل و نقل ایران و اتریش پس از جمع‌بندی نهایی و جلسه کارشناسی پاراف شد تا پس از انجام اقداماتی ذیل آن، توسط وزاری حمل و نقل دو کشور به امضا برسد.


شرکت راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پروژه‌هایی را در نظر گرفته اند. همچنین ایران سالهاست به طور مداوم از اتریش تجهیرات ریلی خریداری می‌کند و امیدواریم که روزی در ایران این قطعات را تولید کنیم.
 

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی 

وزارت راه و شهرسازی برنامه عملیاتی یک ساله خود را برای دریافت بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق خزانه طراحی کرده است. در صورت تحقق این مهم حدود ۷۷۷ کیلومتر خط ریلی در پنج استان کشور به بهره برداری خواهد رسید. علاوه بر این بیش از سه هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اعم از اصلی، بزرگراه و راه فرعی و روستایی نیز در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. 


وزارت راه و شهرسازی همچنین برای نگهداری از راه ها، خطوط ریلی و برخی پروژه های بزرگ در دست اجرای خود نیازمند حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال از طریق دریافت مجوز فروش اسناد خزانه از سوی دولت است.

سعید محمد زاده معاون فنی وزیربنایی راه آهن

افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر در شبكه راه آهن از طریق دو خطه كردن و اجرای خطوط حومه ای در اطراف شهرهای بزرگ و تجهیز و افزایش ایستگاه‌ها از جمله طرح های در دست اجراست كه حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت.


طرح علائمی كردن و تراك بندی شبكه راه آهن با توان متخصصان داخلی در مسیر تهران ـ مشهد اجرا و مقررشد در سال جاری در مسیر بافق ـ بندرعباس نیز اجرایی شود.

محمد راشدی معاون مسافری راه آهن


 

در رابطه با تسهیل سفرهای ریلی ۵۰ میلیارد برای تجهیز نمازخانه ها و سکوها و ۲۰ میلیارد تومان برای بازسازی سرویس های بهداشتی اختصاص یافته است. ۲۵ نمازخانه در دست احداث است که طبق برنامه تا اوایل شهریورماه به بهره برداری خواهد رسید.


۱۰۰ هزار مسافر در هفته مرتبط با ایام عید فطر نسبت به هفته پیش از آن بیشتر جابجا شدند.با احتساب رشد ۳۰ درصدی و افزایش ۱۰۰ هزار نفری مسافر در هفته متبط با ایام عید فطر، تعداد مسافران جابجا شده از طریق قطار به ۴۳۰ هزار نفر رسید که علت اصلی این استقبال گسترده، عید سعید فطر و تعطیلات پایان هفته بوده است.

بابک احمدی معاون امور ناوگان راه‌آهن

تنها راه‌حل کوتاه‌مدتی که امروز برای توسعه واگن‌سازی داخلی وجود دارد، حمایت‌ دولتی و تخصیص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی است، همان اقدامی که دولت سال گذشته برای حمایت از صنعت خودروسازی انجام داد.


با توجه به برنامه‌ریزی‌ مناسب در جهت تحریک تقاضا و ایجاد نیاز جهت بازار تولید واگن و لکوموتیو در داخل کشور و صنایع داخلی مشکل عمده و جدی داریم، مبنی بر اینکه این چرخه تولید چگونه شکل بگیرد، از سوی دیگر مشکل نبود نقدینگی کافی در این حوزه وجود دارد