شناسهٔ خبر: 25220 - سرویس ریلی

وزیر اقتصاد گرجستان: ترانزیت کالا در تعمیق روابط با ایران اثر دارد/ واعظی: مایلیم گرجستان یکی از مسیرهای ترانزیتی ما باشد 

نشست معاون اول نخست وزیر و وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: ترانزیت انواع کالا، ایجاد بسترهای حمل ونقلی مانند راه آهن و دیگر همکاری‌های مشترک در تعمیق روابط دو کشور اثرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی،  «کویریکاشویلی» شامگاه پنجشنبه در دیدار «محمود واعظی» که به تفلیس رفته است، از تمایل گرجستان برای گسترش همکاری‌های مشترک با ایران خبر داد. 

وی افزود: گرجستان توانست به اتحادیه تجاری اروپا بپیوندد و این ظرفیت جدیدی برای ایران است تا با تشویق بخش خصوصی کشورش برای سرمایه گذاری در بخش صنایع گرجستان، زمینه تعمیق مناسبات تجاری و بازار مشترک را فراهم سازد. 

معاون اول نخست وزیر گرجستان گفت: گرجستان با هدف ایجاد علاقه برای جذب سرمایه گذاری خارجی به تاسیس مناطق آزاد و اعطای امتیازات و تشویق های مختلف و رفع موانع احتمالی برای سرمایه گذاران کشورهای خارجی اقدام کرده است و بخش خصوصی و سرمایه گذاری ایران می تواند از این فرصت استفاده کند. 

وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان موقعیت گرجستان از نظر مبادی ورودی و خروجی اینترنت دیگر کشورها برای توسعه بخش فناوری اطلاعات (آی.سی.تی) را «مناسب» ارزیابی کرد و افزود: به کمک این شرایط در زمینه زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پیشرفت های خوبی دست یافتیم و تمایل داریم این پیشرفت ها را در اختیار کشورهای همسایه مانند ایران قرار دهیم.

مایلیم گرجستان یکی از مسیرهای ترانزیتی ایران باشد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و گرجستان همواره روابط مثبت و سازنده ای داشتند و به دنبال افزایش صلح و ثبات در منطقه و جهان بودند. 

واعظی افزود: افزون بر این روابط، ایران و گرجستان مناسبات اقتصادی و بازرگانی و کمیسیون همکاری مشترک اقتصادی دارند که در تحکیم روابط دو کشور تاثیر زیادی می گذارد. واعظی گفت: ما در ایران به این موضوع مهم رسیده ایم که آی.سی.تی زیربنا و پیشران توسعه و تسهیلگر هر نوع فعالیتی در بخش های مختلف است و به همین دلیل به طور جدی در دولت تدبیر و امید روی این فناوری تاکید کرده و به پیشرفت ها و دستاوردهای قابل توجهی رسیده ایم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: علاقه مندیم با گرجستان در زمینه انتقال فناوری، ترانزیت، استفاده بهینه از پهنای باند، آموزش و تحقیق، راه اندازی و بهره برداری از دولت الکترونیک تبادل اطلاعات و تجربه داشته باشیم. 

وی افزود: با توجه به علاقه مندی جمهوری اسلامی به تنوع مبادی ورودی و خروجی اینترنت، مایلیم گرجستان یکی از مسیرهای ترانزیتی ما باشد. 

به گزارش ایرنا، آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران بیست و دوم اسفندماه پارسال در دیدار معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان گفت «حجم مبادلات دو کشور ۱۰۰ میلیون دلار است که می تواند به سه تا چهار برابر افزایش یابد». 

معاون منطقه ای وزارت امورخارجه گرجستان در آن دیدار درباره همکاری چهارجانبه روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران در بخش انرژی گفت: مشارکت در صدور گاز ایران به بازار اروپا به کار کارشناسی نیاز دارد اما گرجستان برای مشارکت در چنین طرحی آمادگی دارد. 

«جالا غانیا» از ساخت سه کارخانه سرامیک، داروسازی و سیمان از سوی ایران در گرجستان خبر داد و گفت: منافع این کارخانه ها ۶۰ (سهم گرجستان) به ۴۰ (سهم ایران) است. 

وی درباره کارخانه داروسازی گفت: در وهله نخست ۴۰۰ قلم داروی ایرانی به گرجستان صادر و در مرحله بعدی از سوی ایران شرکت های دارویی با خدمات فنی و مهندسی در گرجستان راه‌اندازی می شود. 

این مسئول گرجستانی توضیح داد: کارخانه سیمان در غرب گرجستان نزدیک سواحل دریای سیاه راه‌اندازی می شود. 

وی اعلام کرد: با توسعه صنعت حمل و نقل می توانیم از بندر جدیدی که کنار دریای سیاه ساخته شده است با ایران برای ترانزیت کالا همکاری خوبی داشته باشیم تا به کشورهای اروپایی اتصال یابد. 

اول اسفندماه پارسال نیز «شاهین مصطفی یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، در سفر به تهران با وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد و گفت: با اتصال ریلی، ایران از طریق آذربایجان به گرجستان و سپس به روسیه و اروپا متصل می شود و این مسیر می تواند برای انتقال سریع بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز بیست و نهم دی ماه سال پیش اعلام کرد ایران برای اتصال کریدور خاورمیانه به آسیای میانه در حال فعال سازی چهار مسیر مهم منطقه‌ای است. وی نخستین کریدور را بین ایران- ارمنستان از مسیر ترکیه و دسترسی به دریای سیاه معرفی کرد. دومین کریدور از طریق جمهوری آذربایجان به دریای سیاه متصل می شود و سومین مسیر از طریق بندر امیرآباد در دریای خزر به گرجستان و سپس دریای سیاه می رسد. 

به گفته آخوندی، چهارمین راه دسترسی به دریای سیاه از طریق کریدور ارمنستان و بندر «پوتی» است.