شناسهٔ خبر: 25239 - سرویس ریلی

مشاور شهردار شهر تاریخی زاگرب در گفتگو با پایگاه خبری:

توجه ویژه به یکپارچگی حمل و نقل شهری/ ترافیک و آلودگی تهران مانع جذب توریست می‌شود/ فرودگاه اولین جایی است که توریست می‌بیند/ تجربه اسفناک زاگرب از حاشیه‌نشینی/ اجازه ساخت و ساز بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی صادر نمی‌شود

مشاور شهردار زاگرب مشاور شهردار زاگرب در امور سرمایه گذاری با بیان اینکه یکپارچگی حمل و نقل درون و برون شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: با توجه به وجود سه شهر کوچک در اطرف زاگرب چندین پروژه با همکاری راه‌آهن کرواسی به منظور کاهش ورود خودرو شخصی به داخل پایتخت در حال انجام است.

هارون عمرباشیچ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت یکپارچگی حمل و نقل درون و بیرون شهر و اتصال این دو به یکدیگر از طریق ایستگاه‌های مبدل اظهار داشت: در راستای برنامه‌های توسعه شهر زاگرب، یکپارچگی حمل و نقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین خاطر چندین پروژه در این راستا انجام شده و هم اکنون پروژه‌ای با همکاری راه‌آهن کرواسی در دست اجرا است. زیرا با توجه به وجود سه شهر کوچک در اطرف شهر زاگرب، هدف اصلی کاهش ورود اتومبیل شخصی به داخل پایتخت و جلوگیری از ایجاد ترافیک است به همین خاطر حتی بزرگراه‌هایی ویژه تردد دوچرخه نیز طراحی شده است.

وی افزود: راه های اصلی و مواصلاتی اروپا از حوزه رودخانه دانوب و تمام مسیرهای عبوری اصلی کرواسی از زاگرب می‌گذرد. همچنین زاگرب یکی از کریدورهای اصلی هوایی اروپا به شمار می‌رود برای طراحی، امتیاز ساخت فرودگاه جدید پایتخت به فرانسوی ها داده شد زیرا فرودگاه اولین جایی است که مورد بازدید توریست ها قرار می گیرد و همین موقعیت حمل و نقلی زاگرب از نظر اقتصادی بسیار مهم است.

مشاور شهردار زاگرب با بیان اینکه "شهر زاگرب با وسعت بیش از ۶۰۰ کیلومتر از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است" خاطرنشان کرد: جمعیت زاگرب در حال پیر شدن است و هم اکنون اکثر مردم بیش از ۵۰ سال عمر دارند که همین مساله مشکلات زیادی در زمینه بهداشت به وجود خواهد آورد. به همین دلیل شهرداری زاگرب ۳۰ درصد از بودجه ۸۰۰ میلیون یورویی شهر را به مسائل اجتماعی و فرهنگی به ویژه بهبود وضعیت جمعیت شهر و ارائه یارانه تولد و همچنین توزیع کتاب های بسیار در نقاط فقیر و کم درآمد برای چگونگی تولد نوزاد سالم قرار داده است.

عمرباشیج با اشاره به وضعیت تنوع جمعیت در پایتخت کرواسی بیان داشت: از سال ۲۰۱۰ به بعد تصمیم بر افزایش ۱۵ درصدی توریسم گرفته شد و هم اکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می‌دهند و بیش از ۹۰ درصد کل جمعیت زاگرب مسلط به مکالمه و خواندن به زبان انگلیسی هستند. همچنین ۵۰ درصد درآمد شهر از سرمایه خارجی به دست می‌آید و بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های تجاری و اقتصادی کشور در زاگرب واقع هستند. وی گفت: امیدواریم ابتدای سال آینده فرودگاه جدید زاگرب به بهره‌برداری برسد.

مشاور شهردار زاگرب در امور سرمایه گذاری در ادامه با توجه به نقش محیط زیست و هویت شهری در جلب توریست گفت: در تهران آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد و این دو مورد اولین چیزی است که مورد توجه توریست قرار می‌گیرد به همین خاطر شهرداری زاگرب با طراحی سازوکارهایی برای رفع این دو مورد تلاش می‌کند زمینه جذب بازرگانان و فعالان اقتصادی را برای سرمایه گذاری در زاگرب فراهم کند.

به گفته وی، زاگرب جزو پنج شهر امن اروپا است به طوری که شهردار می تواند به راحتی در خیابان‌های شهر قدم بزند و با مردم قهوه بخورد. البته شهرداران در زاگرب مستقیم با رای مردم انتخاب می شوند و عملکرد شهردار برای انتخاب مجدد وی بسیار مهم است زیرا در صورت نارضایی عمومی فرد دیگری انتخاب می‌شود.

مشاور شهردار زاگرب با اشاره به گسترش وسعت شهر زاگرب خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ داخلی کرواسی محدوده شهر زاگرب به رود دانوب رسید و حدود ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت آن اضافه و اطراف شهر به فعالیت کشاورزی مشغول شد. البته فعالیت‌های کشاورزی پیرامون شهر با مخالفت برخی سیاست‌مداران روبرو است و آنها معتقدند که جلوی توسعه شهر را می‌گیرد. اگرچه شهرداری در برخی نقاط مشخص، مجوز تراکم و ساخت و ساز را صادر کرده است اما ما معتقدیم که گسترش شهر به معنی توسعه شهر نیست و اگر  فردی بخواهد پروژه‌ای انجام دهد باید اولویت‌هایی را مد نظر قرار دهد که جنبه عام المنفعه داشته باشد. برای مثال تعطیلی کارخانه در شهر زاگرب و انتقال آن به بیرون شهر که کماکان خالی است. وی افزود: برنامه داریم با استفاده از بخش خصوصی آن را به یک مکان فرهنگی دارای موزه و سینما و خدمات عمومی به مردم تبدیل کنیم.

عمرباشیچ افزود: در اوایل سال ۱۸۶۵ حدود ۱۲ هکتار  از زاگرب به دلیل آلودگی از جمعیت تخلیه شد و طبق برنامه مورد ترمیم قرار گرفت از آن دوره به بعد زاگرب تحت قانون محافظت می شود و دیگر اجازه ساخت و ساز در هر نقطه ای از شهر بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی صادر نمی‌شود. البته طبق برنامه های توسعه شهری قرار است زاگرب به دامنه رود ساوا برسد و طبق برنامه اتحادیه اروپا قرار است تمامی شهرهای اطراف زاگرب برای تبدیل شده به قطب های اقتصادی و توسعه همزمان با یکدیگر متحد شوند.

وی با اشاره به برنامه های ساخت و توسعه مسکن در زاگرب بیان داشت: اقدامات فوق مبنی بر رکود بخش ساخت و ساز مسکن نیست و دو پروژه در دست اجرا وجود دارد که یکی از آنها ساخت و فروش مسکن به مهاجران و دیگری ساخت و اجاره به شرط تملیک برای افراد کم درآمد بابودجه ای بیش از ۲ میلیون یورور که خانه دار شدن آن ها در شهر محال است

مشاور شهردار زاگرب تاکید کرد: بعد از جنگ جمعیت کثیری از مردم در حاشیه های شهر زاگرب زندگی می کردند که زمان زیادی صرف ساماندهی آنها شد زیرا به این نتیجه رسیدیم که مخارج سامان دهی آنها در داخل شهر به مراتب و در طولانی مدت کمتر از باقی ماندن آن ها در حاشیه شهر است. بنابر این باید از انباشته شدن جمعیت در حاشیه شهرها جلوگیری کنیم. زیرا امکان افزایش اندازه شهر به دو برابر وجود دارد و اگر این بحث دنیال نشود در خصوص آب و انرژی، بارآوری، بهداشت و آموزش با مشکل روبرو خواهیم شد.

عمرباشیچ با اشاره به طرح های زیست محیطی شهرداری زاگرب گفت: در گذشته ما زباله‌ها را داخل چاه دفن می کردیم که باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شد. بعد از آن، جایی را درست کردیم و روی زباله‌ها سبزه کاری شد که انجام این پروژه چند صد میلیون یورو هزینه دربر داشت. در ادامه پروژه دیگری به نام ژئوترلان را اجرا کردیم که باعث تولید آبی با دمای بالای ۸۰ درجه می‌شود و از آنجا که ۹۰ درصد آب قابل استفاده شهروندان زاگرب از آب بازیافتی تامین می‌شود بسیار اهمیت دارد. البته این پروژه دو مرحله دارد و مرحله بعدی مرحله شامل فرآیند بیولوژیکی و برای ایجاد تغییراتی در روند بازیافت آب قابل استفاده شهروندان است.

 وی افزود: چند سالی است که تولید اتومبیل های برقی را شروع کرده‌ایم و در حال توسعه ایستگاه‌های شارژ خودرو و موتور برقی در شهر و حمایت از شرکت های کرایه خودروهای برقی در جهت توسعه توریسم هستیم. به طوری که امروزه مردم می توانند برای تردد در مرکز شهر از اتومبیل های برقی کرایه ای استفاده کنند و خودرو را هر نقطه که کارشان تمام می شود پارک کنند تا نفر بعدی در همان حوالی با هماهنگی شرکت مربوطه از خودرو برقی استفاده کند.

مشاور شهردار زاگرب در امور سرمایه گذاری در پایان یادآور شد: طبق قانون کشور ما کسی که مسکن نداشته باشد فاقد توانایی تشکیل خانواده است و بار اضافه ای برای جامعه محسوب می شود بنابر این باید تمام شهروندان صاحب مسکن مناسب شوند. همچنین از لحاظ سیاسی باید به همه خدمت کنیم تا مردم شاد زندگی کنند به همین خاطر ما به دنبال پول نیستیم و مباحث فرهنگی و اجتماعی برای ما اهمیت دارد و به شهروندانمان اهمیت می دهیم. کسی که مسکن نداشته باشد نمی تواند خانواده داشته باشد و بار اضافه برای جمعیت می‌شود