شناسهٔ خبر: 25252 - سرویس جاده‌ای

جزئیات محورهای اجرایی ستادهای اجرائی خدمات سفر استانها

ضرورت شکل‌گیری کارگروه تخصصی فرهنگ سفر/ تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان‌ها

سفر ترافیک جاده از آنجا که شعار جهانی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ «گردشگری برای همه - ترویج دسترسی جهانی» اعلام شده و «حق سفر» در هزاره سوم به یکی از حقوق اولیه شهروندی تبدیل شده است؛ دولت‌ها نیز بایستی با کمک بخش‌های مختلف زمینه احقاق این حق را فراهم نمایند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طی تصویب‌نامه شماره ۱۶۹۰۶۷ مورخ ۹۲/۱۱/۸ هیات محترم وزیران مبنی بر تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و در اجرای بند الف مصوبه مذکور کارگروه تخصصی «فرهنگ سفر» با اهداف سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر خدمات سفر در سطح کشور، استفاده از توانمندی، ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌های مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران، برنامه‌ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده و  بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاه‌های ذیربط فعالیت خود را آغاز کرد.

به استناد بند ۴ ماده ۷ منشور جهانی اخلاق گردشگری که مصوب سیزدهمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری (شهر سانتیاگوی شیلی در سال ۱۹۹۹) است، گردشگری خانوادگی، جوانان، دانشجویی، سالمندان و "گردشگری ویژه افراد کم‌توان" باید تشویق و تسهیل شود.

همچنین در بند ۲ ماده ۷ منشور مذکور آمده است حق جهان شمول گردشگری را باید به عنوان نتیجه منطقی حق استراحت و تفریح ( شامل بر محدودیت معقول ساعات کار و مرخصی های ادواری با حقوق ) در نظر گرفت؛ این درحالی است که در ماده ۲۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند "د" ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز بر این حقوق تصریح شده است.

براساس منشور اخلاق گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری مواردی از جمله شناخت متقابل و احترام بین مردم و جوامع، گردشگری به عنوان وسیله‌ای برای شکوفایی انفرادی و اجتماعی، گردشگری به عنوان یکی از عوامل توسعه پایدار، جایگاه میراث فرهنگی در گردشگری و نکات مورد توجه در بهبود آن، گردشگری به عنوان یک فعالیت سودمند برای کشورهای میزبان و جوامع محلی، تعهدات گروه‌های ذینفع در توسعه گردشگری، حقوق گردشگران، آزادی گردشگران در جابجایی، حقوق کارکنان و کارآفرینان در صنعت گردشگری و اجرای اصول قوانین اخلاقی جهانی برای گردشگری به عنوان ۱۰ ماده اصلی در این منشور شناخته شده‌اند.

از آنجایی که شعار جهانی سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ " گردشگری برای همه - ترویج دسترسی جهانی " اعلام شده و "حق سفر" در هزاره سوم به یکی از حقوق اولیه شهروندی تبدیل شده است؛ دولت‌ها نیز بایستی با کمک بخش‌های مختلف زمینه احقاق این حق را فراهم نمایند.

ازجمله اقدامات موثر در سرنوشت توسعه سفر برای تمامی اقشار جامعه، نیل به هدف همگانی،همه مکانی و همه زمانی کردن سفر است که این مهم نیز بدون شک با بسیج امکانات تمامی دستگاه‌های ۱۸گانه عضو ستاد هماهنگی سفر در کشور قابل تحقق خواهد بود.

در ادامه می‌بینیم که به استناد بند ۳ ماده ۲ مصوبه منشور جهانی اخلاق گردشگری ایجاد تنوع در زمان و مکان حضور جریان‌های گردشگر و بازدید کننده، مخصوصاً آنها که ناشی از تعطیلات مدارس و مرخصی‌های باحقوق است باعث توزیع عادلانه‌تر (متناسب تر) زمان تعطیلات به منظور کاسته شدن از فشار فعالیت‌های گردشگری بر محیط زیست و تنوع بخشی به زمان و مکان حضور گردشگران که  تاثیر بسزایی بر صنعت گردشگری و اقتصاد محلی خواهد داشت.

یكی از برنامه‌هایی كه ستادهای اجرائی خدمات سفر استان‌ها باید در دستور كار خود جهت اجرا در طرح تابستانه قرار دهند و مورد تاکید اعضای اصلی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز است، برگزاری جشنواره­‌های فرهنگی، هنری، مسابقات و نمایشگاه‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی و برنامه‌های جشن، موسیقی و جنگ شادی و برنامه‌هایی از این دست با هدف معرفی توانمندی‌های استان و مناطق و جاذبه‌های کمتر شناخته شده و معرفی فرهنگ، هنر آداب و رسوم منطقه است .

 لذا ایجاد فضای شادی و نشاط و سرگرمی برای مسافران و گردشگران، به خصوص برنامه‌ریزی برای پرکردن اوقات فراغت مسافران از جمله وظایف ستاد‌های استانی و مناطق آزاد در طرح تابستانه است.

بدیهی است استان‌های مختلف به فراخور موقعیت جغرافیائی و فرهنگی استان و تقویم نمایشگاهی خود یك یا چند برنامه­ فرهنگی، هنری و نمایشگاهی را در طول مدت اجرای طرح تابستانه برگزار خواهند كرد، لیكن آنچه می­‌بایستی به طور جدی در دستور كار ستادهای اجرائی خدمات سفر استانها  قرار گیرد اجرای حداقل یك رویداد اصلی و محوری با اطلاع رسانی و تبلیغات موثر و اعلام آن جهت درج در تقویم رویداد های تابستان ۹۵ به دبیرخانه ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر است. در همین راستا نکات و محورهای ذیل می‌بایست مدنظر ستادهای اجرایی استان قرار گیرد:

- برنامه ریزی به منظور برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری و گردشگری  متناسب با  اعیاد ملی و مذهبی در طول تابستان و با در نظر داشتن سنن و آئین های بومی و محلی و ظرفیت های منطقه

- برپائی نمایشگاه‌­های صنایع دستی ، بازارچه های سنتی و سوغات در اماکن توریستی

- برنامه ریزی به منظور طراحی سفرهای ارزان برای خانواده ها

- تشویق سفر مردم به مناطق کمتر شناخته شده بوسیله ارائه تسهیلات خدمات گردشگری

- اجرای برنامه­‌های فرهنگی، ورزشی و دریایی در استانهای ساحلی شمال و جنوب/