شناسهٔ خبر: 25314 - سرویس استان‌ها

مدیركل راه و شهرسازی استان ایلام:

ارتقاء كیفیت فضای شهری، ایمنی در مقابل حوادث طبیعی/ لزوم دسترسی آسان به خدمات شهری با فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده

بافت فرسوده خراسان جنوبی راه و شهرسازی استان ایلام ساكنین بافت‌های فرسوده شهری را به نوسازی و استفاده از تسهیلات این طرح دعوت كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان ایلام، مدیركل راه و شهرسازی استان در این خصوص گفت: از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۶۰۰ واحد در شهر ایلام از تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده استفاده نموده‌اند از سال ۱۳۹۳ تاكنون نیز با تدبیر دولت محترم ۸۰۰۰ واحد سهمیه تسهیلات بافت‌های فرسوده به استان ایلام تعلق گرفت كه تاكنون برای ۱۶۰۰ واحد تشكیل پرونده صورت گرفته است و امیدواریم با مراجعه ساكنین این محلات حداكثر استفاده از این تسهیلات به عمل آید و اداره كل راه و شهرسازی آمادگی دارد در صورت تكمیل این ۸۰۰۰ واحد باز هم مقدمات تسهیلات برای واحدهای بیشتر فراهم نماید.

میر جعفریان بازپرداخت این تسهیلات را در این شرایط مفید ارزیابی كرد و افزود: ۹ درصد سود این تسهیلات را دولت به صورت یارانه تقبل خواهد كرد و در صورت رعایت بهینه سازی مصرف انرژی در سازه‌ها این میزان یارانه به ۱۱ درصد افزایش می‌یابد.

مدیركل راه و شهرسازی استان گفت: متقاضیان بازسازی بافت‌های فرسوده استان (شهرهای ایلام، آبدانان و ایوان) علاوه بر استفاده از یارانه تسهیلات بانكی از سایر امتیازات از جمله مجوزساخت یك طبقه تراكم بیشتر، ۵۰ درصد تخفیف پروانه از طرف شهرداری‌ها و ۲۰ درصد تخفیف خدمات نظام مهندسی بهره‌مند خواهند شد.

میر جعفریان ارتقاء كیفیت فضای شهری، ایمنی در مقابل حوادث طبیعی و دسترسی آسان به خدمات شهری  را از جمله مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری عنوان كرد و در خصوص واگزاری مسكن مهرهای مازاد استان نیز گفت: با تدبیر وزارت محترم راه و شهرسازی چهار شرط اصلی واگذاری مسكن مهر برای شهرهای دهلران، موسیان، دره شهر و آبدانان برداشته شده است و این مسكن مهرها آماده واگذاری به متقاضیان هستند به طوری كه زیرساخت‌های آن آماده بوده و معابر این مسكن مهرها توسط این اداره كل در حال آسفالت است.

مدیركل راه و شهرسازی استان شرایط واگذاری و استفاده از تسهیلات ۴ درصد و زمین دولتی را فرصت خوبی برای شهروندان این شهرستان‌ها عنوان كرد.

لازم به ذكر است برای شش سال آینده نوسازی ۵۳ هزار واحد مسکونی در شهرستان‌های ایوان، ایلام و آبدانان با ۵۵۰ هکتار مساحت هدف گذاری شده و مطالعات بیش از ۱۸۰ هکتار از محدوده بافت‌های شهرستان‌های سرابله، ملکشاهی و دره شهر طی مراحل قانونی در دست اقدام است.

بیش از ۵۰۰ هکتار از محدوده قانونی استان ایلام را بافت‌‌های فرسوده و ۲۳۰ هکتار را نیز سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد که این میزان در مجموع ۳۰ درصد محدوده شهری این استان را شامل می‌شود.​