شناسهٔ خبر: 25340 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سومین گردهمایی كمیته آماده‌سازی كنفرانس اسكان سه در اندونزی انجام می‌شود:

ارائه راهبردهای لازم برای پاسخ به چالش‌های شهری شدن/ تشویق کنشگران دخیل در توسعه شهری به اجرای دستور کار جدید

جلسه سومین گردهمایی كمیته آماده‌سازی كنفرانس اسكان سه (Habitat III), با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دیگر نمایندگان كشورمان در شهر سورابایا كشور اندونزی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی كنفرانس هبیتات سه، در چارچوب مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هدف هم راستاسازی كشورهای مختلف جهان در جهت دست یابی به شهرنشینی پایدار در اكتبر سال ٢٠١٦ در كیتو كشور اكوادور برگزار می‌شود. گردهمایی سورابایا، آخرین نشست تخصصی است كه در جهت بررسی سند و بیانیه این كنفرانس تشكیل می‌شود.

سومین كنفرانس سازمان ملل متحد در حوزه مسكن و توسعه شهری پایدار (Habitat III)، پس از برگزاری دو نشست پیشین در سال های ١٩٧٦ و ١٩٩٦، تلاش دارد تا تمامی كنشگران دخیل در امر توسعه شهری را به اجرای دستور كار شهری جدید ترغیب و تشویق كند.

قرار است در این کنفرانس موقعیتی برای شکل دادن به اجرای این هدف‌های جدید و ارائه راهبردهای جدید رو به جلو برای پاسخ به چالش‌های شهری شدن به دست آید و دستور کار جدید شهری برای قرن بیست و یکم ارائه شود.

نمایندگان مجالس، سازمان‌های جامعه مدنی، دولت‌های منطقه‌ای و محلی، شهرداری‌ها، حرفه‌مندان، دانشگاهیان، محققان، بنیادها، بخش‌های مختلف از بخش خصوصی، بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد بویژه برنامه اسكان بشر و نیز دولت‌های عضو در این نشست حضور دارند.

گردهمایی سورابایای اندونزی از روز دوشنبه با سخنان وزیر مسكن كشور اندونزی، استاندار جاوه شرقی، مدیر اجرایی دفتر اسکان بشر ملل متحد و معاون رئیس جمهور كشور اندونزی آغاز شده و تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

در این كنفرانس، آقایان دكتر محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، دكتر اسفندیار زبردست، استاد دانشگاه تهران، دكتر سیامك مقدم رئیس دفتر اسکان بشر (هبیتات)،  علیخانی كارشناس دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی ایران در كشور اندونزی حضور دارند.

در حاشیه سومین نشست از کمیته مقدماتی سومین کنفرانس سازمان ملل در زمینه مسکن و توسعه پایدار شهری در سورابایا، نمایشگاهی برپا شده تا کارشناسان شهری از این فرصت برای افزایش آگاهی در مورد توسعه پایدار شهری اقدام کنند و راه‌حل‌های ابتکاری و نوآوری‌ها برای مشکلات شهری ارائه شود.

برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست محیطی اسکان بشر و دستیابی به هدف مسکن درخور برای عموم است.

هبیتات می‌کوشد با پیشگامی در فرایند شهری شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعه شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه فراگیر برای همه شهروندان تبدیل کند./