شناسهٔ خبر: 25391 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور خبر داد و گفت: به زودی دستورالعمل تدوین شده در این زمینه توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، نشست تخصصی مدیران كل حمل ونقل و پایانه‌های كشور با هدف بررسی برنامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری با حضورمعاون وزیر راه وشهرسازی درتهران برگزار شد.

داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با اشاره به موضوع  انتزاع حوزه راهداری از ادارات كل راه و شهرسازی و الحاق به ادرات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های سراسر كشور  اظهار داشت: به زودی دستورالعمل تدوین شده در این زمینه توسط وزیر راه و شهرسازی به سازمان ابلاغ می‌شود كه بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود فرآیند نقل و انتقال شامل انتقال كاركنان، تجهیزات، ماشین ‌آلات ، ساختمان‌ها و بودجه و اعتبارات در مدت یك ماه انجام شود.

وی افزود: بهترین روش در این زمینه تدوین و تنظیم اطلاعات مورد نیاز به صورت شهرستان به شهرستان می‌باشد كه جدول گردآوری شده نهایتاً نشان می‌دهد در هر شهرستان چه تغییراتی انجام خواهد شد.

وی در خصوص انتقال نیروها اظهار داشت : در زمینه پذیرش نیروها مقرر است با انتقال آن دسته از كاركنانی كه در مورخ ۱/۷/۹۴ در پست فعلی خود مشغول به كار بوده‌اند، موافقت شود .

مهندس كشاورزیان با بیان این كه با منفك شدن بخش راهداری ، ادارات راه و شهرسازی در شهرستان‌ها كماكان به فعالیت راهداری خود ادامه می‌دهند ، اظهار داشت: در خصوص مقوله بودجه و اعتبارات نیز باید مشخص شود وضعیت استخدام و محل دریافت حقوق نیروهایی كه انتقال می‌یابند، چگونه خواهد بود كه متناسب با این نیرو باید بودجه در اختیار داشته باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با تاكید بر این مطلب كه باید به ادغام راهداری با ادارات كل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان ها به عنوان یك فرصت برای خدمت به استفاده‌كنندگان از راه‌ها و هموطنان  نگاه كرد، گفتبا توجه به وجود حدود ۱۴۰۰ اكیپ راهداری در سطح كشور، می توان از گشت‌های راهداری ضمن بهره‌گیری جهت نظارت بر شبكه راه‌های كشور،به منظور بهبود و ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نیز استفاده كرد، همچنین شكل‌گیری ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سراسر كشور، فرصتی بهینه برای نظارت بر وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای در شهرستان‌ها محسوب می‌شود.

وی ضرورت مدیریت و ساماندهی سرمایه‌ها و اعتبارات سازمان را یادآورشد و ابراز امیدواری كرد با برندسازی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و ایجاد شرایط رقابتی و استانداردسازی، به ایجاد ثروت‌های ملی جدید برای كشور، اشتغال زایی برای جوانان و رشد و توسعه كشورمان كمك كنیم.

مهندس كشاورزیان با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه تاسیس دفاتر شركت‌های حمل‌ونقل برای شهرهای كوچك خاطرنشان كرد: پیش از این شهرهای كوچك از امكانات شهرهای بزرگ همجوار خود در این زمینه استفاده می‌كردند كه با تهیه و ابلاغ آیین نامه مذكور تلاش شده با تاسیس دفاتر مربوطه در شهرهای كوچك خدماتی نظیر امكان سوار و پیاده كردن مسافران از درب منزل فراهم شود و پیش‌بینی می‌شود فعالیت های مرتبطی نظیر گردشگری توسط این دفاتر صورت پذیرد تا شكل‌گیری آنها دارای توجیه اقتصادی باشد.

وی با اشاره به تدوین آیین‌نامه تاسیس شعب شركت‌های حمل‌ونقل اظهار داشت:این آیین‌نامه با تسهیل تاسیس شعبه و نمایندگی به اجرای بهینه طرح همنامی شركت‌های حمل‌ونقل كمك می‌كند و اجرای این طرح زمینه را فراهم می كند كه رفته رفته به سمت منضبط ساختن فعالیت رانندگان حركت كنیم.

وی با بیان این كه بررسی تصادفات سال‌های اخیر حاكی از عدم آشنایی رانندگان با برخی مسیرها بوده است، افزود:در صورت برندسازی در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای زمینه ارزیابی خودروها، رانندگان، خدمات، مهمانداران، تاخیر و تعجیل در سفر، ایمنی سفر، محل‌های توقف، تعهد به حقوق مسافر و سایر شاخص‌های مدنظر وجود خواهد داشت و با ارزیابی این شاخص‌ها، سطح برندها نیز مشخص می‌شودو خود برندها كنترل‌های لازم را بر مشخصات خودرو، راننده، ایمنی سفر و دیگر عوامل خواهند داشت و بخشی از نظارت‌ها و آموزش‌های دولت كه شاید تاثیر مورد انتظار را نداشته است ، به صاحب برند انتقال می‌یابد.

وی ابراز امیدواری كرد با عملیاتی شدن طرح همنامی شركت‌های حمل‌ونقل و برندسازی ، زمینه ارتقای سطح سرویس‌های شركت‌های حمل‌ونقل در بخش جاده ای فراهم شود.

مهندس كشاورزیان به ابلاغ دستورالعمل الزام وانت‌بارها به اخذ بارنامه اشاره كرد و اظهار داشت: با اجرای این دستورالعمل كه با كمك پلیس در سطح استان‌های كشور پیاده‌سازی می‌شود، وانت‌بارها برای حمل بار ملزم به دریافت بارنامه از شركت‌های موجود هستند.

بر اساس این گزارش معاونین حمل‌ونقل، راهداری و برنامه‌ریزی هریك سخنانی در خصوص برنامه‌های پیش روی سازمان ایراد داشتند و تعدادی از مدیران كل ذیربط ستادی و مدیران كل حمل و نقل و پایانه ها در خصوص برنامه های كلان سازمان به ویژه موضوع ادغام راهداری با ادارات كل و حمل و نقل و پایانه های استان ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.