شناسهٔ خبر: 25403 - سرویس هوایی

امیرحسین رحیمی:

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها در زمینه ایمنی باند/تمامی فرودگاه‌ها باید سامانه مدیریت ایمنی را راه‌اندازی کنند/ارایه طرح ایجاد مرکز عملیات ایمنی به اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها

امیرحسین رحیمی سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها، با اعلام خبر ارایه طرح ایجاد مرکز عملیات ایمنی به اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها گفته است:کشورهای منطقه در سامانه مدیریت ایمنی گام‌های بلندتری برداشته‌اند و برخی از کشورها هم در فازهای نخستین این فرآیند قرار دارند اما ایران به دلیل حجم پروازهایی که دارد باید در این زمینه با شتاب بیشتری گام بردارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین رحیمی سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه ایمنی در تمام دنیا و صنعت هوانوردی یکی از مهمترین و با اهمیت‌ترین موضوعات استراتژیک برای یک کشور است گفت: باید آن را به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم تا مدیران فرودگاه‌ها بدانند در سوانح هوایی نخستین فرد پاسخگو هستند.

رحیمی با بیان اینکه  ایمنی در تمام دنیا و صنعت هوانوردی یکی از مهمترین و با اهمیت‌ترین موضوعات استراتژیک برای هر کشوری محسوب می‌شود، افزود:‌ ایکائو با تدوین سندهای مجزا به دنبال ایمنی پیش‌گیرانه و پیش‌بینانه است.‌نوع ایمنی‌ که ایکائو از آن صحبت می‌کند فراتر از استاندارد است. در حقیقت ایکائو برای ایمنی رویه و فرآیند تعریف می‌کند.

‌وی ادامه داد: دغدغه ایکائو٬ دیگر ایمنی در آسمان نیست زیرا با سیستم‌های پیشرفته نظارتی ایمنی آسمان را تحت کنترل گرفته است اما در حال حاضر نخستین هدف ایکائو ایمنی باند است چرا که بر اساس آمار‌های جهانی بیشترین سوانح در حوزه باند رخ می‌دهد. شرکت فرودگاه‌ها نیز باید در زمینه ایمنی باند سرمایه گذاری عظیمی کند.

رحیمی با بیان اینکه ‌ فعالیت مدیریت ایمنی فرودگاه‌های کشور را سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو رصد می‌کنند، گفته است: ‌بر اساس ابلاغ آقای مه‌آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، تمام مدیران فرودگاه‌ها باید سامانه مدیریت ایمنی را راه‌اندازی کنند.

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها  گفت: پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی از سوی ایکائو تا سال ۲۰۱۷ میلادی به یک الزام تبدیل شده است. ‌در ده سال گذشته کارهای خوبی در ایمنی انجام شده اما با توجه به رشد سریع صنعت هوانوردی کارهای انجام شده کافی نیست.هم چنین  براساس برنامه‌ریزی‌های ایکائو، پیاده‌سازی سامانه مدیریت ایمنی برای فرودگاه‌های بین‌المللی در صورت فراهم بودن منابع مالی و انسانی سه سال به طول می‌انجامد.

 رحیمی با توضیح اینکه‌ پیاده‌سازی سامانه مدیریت ایمنی یک الزام برای اخذ گواهینامه فرودگاهی محسوب می‌شود. گفته است:‌مهمترین چالش در پیاده‌سازی سامانه مدیریت ایمنی تعهد مدیریت است.‌ تفکیک مدیریت ایمنی از استانداردهای فرودگاهی، حاکی از اهمیت موضوع ایمنی نزد مدیرعامل شرکت فرودگاه‌هاست‌.تصویب قانون خاص قطعا در مدیریت فرودگاه‌ها تاثیرگذار است و به یقین در ارتقای ایمنی فرودگاه‌های کشور اثر آن را خواهیم دید

 وی با اعلام اینکه ‌‌طرح ایجاد مرکز عملیات ایمنی را به اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها ارایه کردیم. گفته است: هنوز ساختار مدیریت ایمنی تشکیل نشده و این خود چالش است. در حال حاضر اکثریت مدیران ایمنی پست مراقبت پرواز دارند در حالی که مدیریت ایمنی به افراد تحلیل‌ کننده فرآیند و سیستم هم نیاز دارد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، وی گفته است:‌در بخش مدیریت ایمنی به شدت به افرادی که تحلیل فرآیند بدانند و بتوانند سیستم را پیاده‌سازی کنند نیاز داریم. ‌کشورهای منطقه در سامانه مدیریت ایمنی گام‌های بلندتری را برداشته‌اند و برخی از کشورها هم در فازهای نخستین این فرآیند قرار دارند اما ایران به دلیل حجم پروازهایی که دارد باید در این زمینه با شتاب بیشتری گام بردارد.

رحیمی تصریح کرد: ‌ باید فرهنگ ایمنی را توسعه دهیم زیرا مدیران باید بدانند که بالاترین مقام پاسخگو در زمینه ایمنی هستند. ‌ایمنی برای همه یک امر عقلایی است اما برای موضوع ایمنی به عنوان باور قلبی و فرهنگ کم کار شده است. ‌ایکائو تاکید می‌کند تا جایی باید برای ایمنی هزینه کرد که موجب ورشکستگی سیستم نشود اما باید نقاط پر خطر و مواردی که احتمال خطر دارد را حتما در نظرگرفت و برای پیشگیری از وقوع آن اقدام کرد.