شناسهٔ خبر: 25426 - سرویس مسکن و شهرسازی

حناچی مطرح کرد؛

مدیریت شهری برای حفظ باغات و فضای سبز هزینه کند/ صدور پروانه ساخت در باغات شهری متوقف شود

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر توقف شهرداری برای صدور پروانه‌های ساخت و ساز در باغات شهری تهران گفت: ابطال مصوبه برج‌باغ یکی از راهکارهایی است که در صورت اجرا می‌تواند تا حدودی جلوی تخریب باغات تهران را بگیرد، برای همراهی مردم باید به انتفاع شهروندان نیز فکر کرد.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ابطال مصوبه برج باغ که در سال جاری دو بار در شورای شهر تهران مطرح شد گفت: ابطال مصوبه برج‌باغ یکی از راهکارهایی است که در صورت اجرای درست می‌تواند تا حدودی جلوی تخریب باغات تهران را بگیرد اما جلوی تخریب باغات تهران را تنها با این روش نمی‌توان گرفت اما می‌توان با اینکار زمینه‌اش را از بین برد.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر باغ و فضای‌سبز شهری برای شهر ارزش دارد که مسلما دارد، شهر، مدیریت شهری و دست اندرکاران آن باید برای حفظ باغات و فضای سبز شهری هزینه کنند. از طرفی نمی‌شود هوای شهر را یک نفر دیگر تولید کند و مردم فقط از آن بهره مند شوند. به همین دلیل، حفظ باغات و فضای سبز شهری مساله‌ای است که به تمامی افراد ساکن در شهر وابسته است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری تاکید کرد: قطعا باغات و فضای سبز شهری برای شهرها ارزش دارد و باید برای نگه داری آن و انتفاع مالکان آن باید تلاش کرد. با این حال اگر دست‌اندرکاران به گونه‌ای عمل کنند تا هزینه انتفاع بالا برود در واقع به ضرر مردم شهر عمل کرده‌اند و ضوابط برج باغ بالا بردن این هزینه برای مردم بود.

حناچی گفت: اگر ارزیابی کنیم می‌بینیم که تعداد زیادی از باغات تهران بر اساس این ضابطه (مصوبه برج باغ، مصوب سال ۸۲) از بین رفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۲ و زمانی که سکانداری شورای‌عالی شهرسازی و معماری را برعهده داشت نیز با این طرح و مصوبه مخالف کرد، گفت: ابطال مصوبه برج‌باغ قدم نهایی نیست. قدم نخست این است که شهرداری به دنبال آن نرود تا پروانه بدهد و پروانه دادن به ساخت و ساز در باغات متوقف شود.

حناچی تاکید کرد: باید برای  مالکان زمین‌ها و باغات شهری راه های دیگری فراهم کنیم تا از داشتن سرمایه خود منتفع شوند.

وی در بیان اقدامات شورای عالی شهرسازی و معماری برای رعایت حقوق شهروندی و همراهی شهروندان و ایجاد حساسیت برای موضوع حفظ باغات شهری گفت: ما در حال بررسی موضوع هستیم و این نشان می دهد که ما برای حفظ باغات قوانینی نداریم و معتقدم قوانین صرفا بازدارنده هستند و هیچ امتیازی برای کسانی که صاحب و مالک باغات در محدوده شهرها هستند در نظر نمی‌گیرد. فکر می‌کنم نکته مغفولی که باقی مانده همین است که به حقوق مالکان نیز بی‌توجهی نشود.

حناچی در پایان افزود: در تلاش هستیم کاری کنیم تا افرادی که در سطح شهر مالک و صاحب باغات هستند انگیزه پیدا کنند تا باغ‌های خود را حفظ کنند و باید این مسیر را تعقیب کنیم. /