شناسهٔ خبر: 25429 - سرویس استان‌ها

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان:

سکونتگاه‌های حواشی شهر به بافت شهری ملحق خواهند شد/ احیای بافت سنتی همدان بر اساس محله محوری

محمدحسین مرادی مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اعلام این که سکونتگاه‌های حواشی شهر به بافت شهری ملحق خواهند شد، از طرح تفصیلی پیش رو خبر داد و گفت طبق این طرح بسیاری از سکونتگاه‌های غیررسمی به بافت شهر اضافه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمدحسین مرادی عنوان کرد: طرحی که برای کمربند سبز شهر مصوب شده بود در برخی نقاط باعث محدود شدن فضای شهری شد و از گسترش بافت مسکونی و شهری در این نقاط جلوگیری کرد.

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل افزود: در طرح تفصیلی پیش رو بسیاری از سکونتگاه‌هایی که بعد از کمربند سبز ایجاد شده‌اند و اصطلاحا سکونتگاه غیررسمی نامیده می‌شوند به بافت شهر اضافه خواهد شد.

مرادی یادآورشد: متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که در اجرای طرح تفصیلی ایجاد می‌شود و گاهی عدم تطابق در برخی کاربری‌ها با طرح تفصیلی، ناشی از عدم نظارت دقیق بر روند ساخت و سازها و تطبیق کاربری‌ها با طرح تفصیلی است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل غالبا کمیسیون ماده پنج که در خصوص این موضوع تشکیل می‌شود، کمیسیون پرباری است.

وی همچنین به لحاظ نمودن سبک معماری ایرانی – اسلامی و معیارهایی از قبیل محله محوری در طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: اصولی از قبیل اشراف و حق همسایگی که در معماری و سبک زندگی ایرانی – اسلامی مورد تاکید است در تدوین طرح تفصلی شهر دیده می‌شود.

مرادی در پایان افزود: با توجه به اینکه بافت سنتی شهر همدان بر محله محوری متمرکز بوده است، احیای این ساختار نیز از جمله موضوعاتی است که در طرح تفصیلی مدنظر قرار می‌گیرد؛ چرا که بسیاری از فاکتورهای زندگی ایرانی- اسلامی در آن لحاظ شده است و با روح فرهنگ مردم ما تطابق بیشتری دارد.