شناسهٔ خبر: 25492 - سرویس مسکن و شهرسازی

صالحی امیری:

بهشتی نماد سرمایه فرهنگی اجتماعی ملت ایران است/ چراغ معرفت با تجلیل از انسان‌های بزرگ همیشه روشن است

مراسم نکوداشت سیدمحمد بهشتی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم نکوداشت سید محمد بهشتی گفت: در کشور چندین سرمایه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داریم و بهشتی نمود سرمایه فرهنگی اجتماعی ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نخستین برنامه از روایت‌های معمارانه که به نکوداشت مهندس سیدمحمد بهشتی اختصاص داشت، سیدرضا صالحی امیری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در کشور چندین سرمایه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داریم و بهشتی نمود سرمایه فرهنگی اجتماعی ملت ایران است.

وی با بیان اینکه با صحنه و فضایی زیبا و معطر روبه‌رو هستیم که در فضایی نمادین انسان‌های بزرگ برای تجلیل از شخصیتی نه یک شخص جمع شده‌اند، تاکید کرد: ما اینجا برای تجلیل از معرفت، اخلاق، کرامت و همدلی دور هم جمع‌شده‌ایم. بزرگان زیر سقف کتابخانه ملی گردآمده‌اند جایی که در زیر همین سالن گنجینه‌ای شامل سه میلیون نسخه کتاب، پنج میلیون نسخه نشریه، ۳۸ هزار نسخه خطی، ۳۵ هزار نسخه سنگی و چند میلیون عکس و فیلم از تاریخ و فرهنگ است که هزار سال از قدمت آنها می‌گذرد.

معاون رئیس جمهور افزود: ما برای تجلیل از فرهنگ، فرهیختگان و شخصیت شخصیتی شایسته تقدیر در فضایی مملو از زیبایی و فضیلت گردهم آمده‌ایم و پیام ما به جوانان و نسل جدید این است که ‍«فرزندان ما اگر شما هم راه بهشتی را دنبال کنید که مسیر فضیلت، همدلی، اخلاق، کرامت و انسانیت و همدوستی است، خود بهشتی می‌شوید».

وی با تاکید بر اینکه سرسبزی برگ‌های انقلاب اسلامی مرهون ریشه‌های آن است، گفت: هریک از چهره‌های حاضر در این جلسه خود بهشتی‌اند و اهالی تاریخ و هنر و معماری سنگینی وزن جلسه را نشان می‌دهند و آمده‌اند تا بگویند راه فضیلت بی‌پایان است و به جوانان پیام دهند که می‌توانند پرچمدار امثال بهشتی باشند مشروط به اینکه در دنیای پرتلاطم و آشوب و انتقام‌جویی و نفاق و دورویی و هزاران آسیب، انسان‌هایی سالم باشند که چنین انسان‌هایی دراین فضای تاریخی می‌درخشند و راه آینده را ترسیم می‌کنند.

صالحی امیری افزود: آشنایی بنده با بهشتی به پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال ۷۸ در سفر حج بازمی گردد که یک هفته کنار هم بودیم و فهمیدم وی سرمایه ای دیگر است.

وی تصریح کرد: تجلیل از انسان‌های بزرگ در عرصه‌های سینما، هنر، ادب و اخلاق یک پیام دارد که چراغ معرفت روشن است.

در این نشست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیدرضا صالحی امیری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مهدی حجت عضو هیات علمی دانشگاه تهران، رضا کیانیان هنرمند عرصه تئاتر و سینمای کشور، علی اعطا معمار و مشاور رسانه‌ای معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به ارایه نقطه نظرات خود راجع به شخصیت و فعالیت‌های مثمرثمر و پربار سیدمحمد بهشتی رئیس فعلی پژوهشکده میراث فرهنگی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت هفتم و هشتم، رئیس بنیاد سینمایی فارابی در دهه های نخستین انقلاب و سکاندار میراث فرهنگی کشور پرداختند.