شناسهٔ خبر: 25572 - سرویس استان‌ها

محمد مهدی بنچاری تشریح کرد:

افزایش ۶۰ درصدی صادرات از بندر خارگ/ تردد ۲۴۰ فروند سوپرتانکر نفتکش در خارگ در دوران پسابرجام

محمدمهدی بنچاری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفته است در چهار ماه نخست امسال ۳۵.۸ میلیون تن کالا در بندر خارگ تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد مهدی بنچاری با بیان اینکه بندر خارگ از بنادر مهم و استراتژیک کشور است، اظهار داشت: بندر خارگ از مهم‌ترین بنادر کشور در حوزه صادرات است به‌گونه‌ای که بیشترین نفت خام صادراتی کشور از این بندر مهم و استراتژیک بارگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست امسال میزان صادرات از بندر خارگ ۶۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در چهار ماه نخست امسال ۳۵ میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات مختلف از بندر خارگ بارگیری و صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به تردد کشتی‌های بزرگ نفتی و سوپر تانکرها به خارگ افزود: برای نخستین بار پس از برجام نفتکش‌ها با پرچم کشورهای مختلف وارد بندر خارگ شدند و پس از بارگیری به مقاصد مورد نظر حرکت کردند.

بنچاری افزود: نفتکش‌هایی از کشورهای فرانسه، اسپانیا، یونان، لهستان، هلند، ایتالیا و کره جنوبی در بندر خارگ پهلو گرفتند.

وی با بیان اینکه اسکله‌های جزیره خارگ دارای ظرفیت بالایی برای پهلوگیری و بارگیری هستند، تصریح کرد: اسکله «تی» یا شرقی قادر است همزمان ۸ کشتی برای بارگیری پهلودهی کند و در اسکله «آذرپاد» یا غربی خارگ ۴ کشتی همزمان برای بارگیری نفت خام پهلو می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: در چهار ماه نخست امسال ۹۲۵ کشتی با ظرفیت بالای یک‌هزار تن و زیر یک‌هزار تن برای صادرات پهلو گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بنچاری با بیان اینکه ۲۹۵ کشتی با ظرفیت بالای یک‌هزار تن در خارگ پهلو گرفت گفت: از این تعداد کشتی ۲۴۰ فروند سوپرتانکر نفتکش بود که برای نخستین بار پس از برجام در خارگ تردد می‌کردند.