شناسهٔ خبر: 25649 - سرویس استان‌ها

بندر خشك اينچه برون؛ گامی به سوی توسعه حمل و نقل ريلی و منطقه‌ای

پایانه مرزی اینچه برون كشوري با وسعت بالغ بر يك ميليون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ كيلومتر مربع از شمال با كشورهاي تركمنستان، آذربايجان و ارمنستان، از غر‌ب با تركيه و عراق و از شرق با كشورهاي پاكستان و افغانستان همسايه بوده و موقعيت ويژه جغرافيايي آن از شمال به درياي خزر و از جنوب به خليج فارس و درياي عمان موجب شده، تا به عنوان پل ارتباطي شرق به غرب آسيا در جايگاه ممتاز حمل و نقل بين المللي قرار گيرد .

هم اينك كريدورهاي ترانزيتي متعددي از جمله كريدورهاي شمال-جنوب (غرب درياي خزر)، كريدور بين المللي آسيا- اروپا، كريدور شرق- غرب (خليج فارس- درياي مديترانه)، كريدور اسلام آباد- تهران- استانبول و كريدور ايران- تركمنستان- قزاقستان (شرق درياي خزر) ، قلمرو ايران عبور و خاورميانه را به آسيا و اروپا متصل مي كند .

امروزه استفاده از حمل ونقل ريلي در زمينه بار و مسافر در دنيا به دليل مزيت هاي آن رو به توسعه بوده و گراني حمل ونقل هوايي ، نارسايي شبكه حمل ونقل جاده اي به ويژه ضريب ايمني پايين راهها و از طرف ديگر كاهش ۷ برابري مصرف سوخت ، ۵۰ برابر ايمني بيشتر ، ۲۰ برابر آلودگي كمتر ، سهم ناچيز در آلودگي صوتي ، ظرفيت جابه‌جايي بالاتر، رفاه و راحتي بيشتر، استهلاك و هزينه تعمير و نگهداري كمتر و صرفه اقتصادي بالا موجب شده تا كشورهاي پيشرفته و پرجمعيت دنيا نسبت به سرمايه گذاري و توسعه شبكه ريلي خود بيش از گذشته اقدام كنند .

همانطور كه مي دانيم بندر خشك ، منطقه اي است در داخل كشور با دسترسي به شبكه هاي حمل ونقل ، به ويژه راه آهن كه در نزديكي مراكز تجمع كالا و به منظور تجهيز آنها به منظور بهبود نظام حمل و نقل دركشور، تسهيل عمليات گمركي ، تسهيل تجارت آزاد به منظور ايجاد ارزش افزوده و تنظيم اقتصادي بازار است.

در حال حاضر در بسياري از كشورها ، بنادر خشك راه اندازي و نقش مهمي در بهبود و توسعه وضعيت حمل ونقل كالا بويژه كالاي كانتينري داشته و در كشورهاي آمريكا، برزيل و كانادا در قاره آمريكا، اسپانيا، ايتاليا، آلمان، بلژيك، سوئد، فرانسه، فنلاند و هلند در اروپا، استراليا و زلاندنو در اقيانوسيه، امارت متحده عربي، پاكستان، فيليپين، كامبوج و هندوستان در آسيا و تانزانيا، در آفريقا انواع مختلفي از بنادر خشك راه اندازي شده اند.

ازجمله ويژگيهايي كه اينچه برون استان گلستان را نامزد احداث بندرخشك كرده، آب و هواي خشك اين منطقه است كه امكان نگهداري كالاها بدون نگراني درآن ميسر و زمين هاي گسترده و غيرقابل كشت اطراف ايستگاه مي تواند ظرفيتي براي ساخت انبارها، سيلوها و احداث مراكز دپوي بار، با نرخ ارزانتري نسبت به زمينهاي بنادر و مراكز مشابه در اختيار قرار گيرد و اينچه برون را به بزرگترين هاب انبارهاي منطقه براي توزيع كالاهاي بازرگانان و واردات مواد اوليه مورد نياز واحدها و مجتمع هاي صنعتي منطقه آزاد تجاري وصنعتي اينچه برون تبديل كند.

مهم ترين اهداف راه اندازي بنادر خشك را مي تواند در كاهش تقاضاي نياز به استفاده از اراضي حاشيه ساحل، افزايش كارايي حمل ونقل، بـهـبـود وضعيت زيرساخت هاي مرتبط با حمل ونقل، بهبود وضعيت مالي و اقتصادي، افـزايـش سرمايه گذاري مستقيم كشورهاي خارجي و موارد ديگر اشاره كرد.

با توجه به برنامه ريزيهاي بعمل آمده تعداد واگن تعويض بوژي شده در افق ۱۴۱۴ در منطقه اينچه برون به تعداد ۵۷۵ دستگاه واگن در روز است كه جهت انجام عمليات ، نياز به احداث ۱۰ خط تعويض بوژي و تعداد ۱۱۰۰۰ دستگاه بوژي دارد.

طبق پيش بيني هاي انجام شده در سال ۱۴۱۴، ميزان ۳۶ ميليون تن بار بصورت ترانزيت ، واردات وصادرات از ايستگاه اينچه برون حمل ، كه برابر قرارداد منعقده با شركت RZD روسيه با مبلغ ۱.۲ ميليارد يورو با بازسازي و تغييرات انجام شده در زير ساختهاي ريلي و برقي كردن خطوط ، بميزان ۱۷.۵ ميليون تن از مسير اينچه برون گرمسار حمل - و مابقي تقاضاي بار برابر برنامه ريزي انجام شده از مسير گرگان به شاهرود و گرگان به مشهد قابل حمل است.

با محقق شدن حمل و نقل ۳۶ ميليون تن بار ، بندرخشك اينچه برون به يك مركز مهم صادرات، واردات و ترانزيت تبديل و بهره‌برداري از اين طرح بزرگ ريلي علاوه بر فراهم نمودن زمينه ترانزيت كالا و مسافر در حجم انبوه بين كشورهاي همسايه ، موجب ارتقاي مناسبات اقتصادي، سياسي و اجتماعي در سطح بين المللي خواهد شد.

در همين راستا سيد محمد احمدي سفير جمهوري اسلامي ايران در كشور تركمنستان كه به همراه اعضاي شوراي حمل و نقل استان گلستان به منظور بررسي و شناساي ظرفيتهاي استانهاي هم جوار با كشورتركمنستان ازايستگاه و خطوط ريلي اينچه برون بازديد كرده بود در اين باره معتقد است؛ خطوط ريلي شمال شرق ۲ نقش تاثير گذاري درحوزه صادرات و ترانزيت كالا دارد.

وي در اين باره گفته بود كه استان گلستان استاني مستعد و داراي ظرفيت و پتانسيلهايي است كه مي تواند به نوبه خود براي اقتصاد كشور نقش ايفا كند.

وي عنوان كرد :همه ما بايد نياز هاو ظرفيتها ي كشورهاي همسايه از جمله كشور تركمنستان را شناسايي تا بتوانيم به بازار هاي آنان بيش از پيش ورود پيدا كنيم و در حوزه اقتصادي وصادرات فعال تر و پوياتر عمل نمائيم كه خطوط ريلي اين حوزه ( حوزه ريلي شمال شرق ۲ ) نيز مي تواند نقش تاثير گذاري در حوزه صادرات را براي شركتها و تجارو بازرگانان داشته باشد.

محمد رضا قرباني مديركل راه آهن شمال شرق ۲ نيز با بيان اين مطلب كه يكي از مهم ترين پروژه اداره كل راه آهن شمال شرق ۲ احداث بندر خشك اينچه برون است، عنوان كرد: بندر خشك اينچه برون در زميني به مساحت ۱۲۵۰ هكتار و با با برآورد اعتبار مورد نياز ۵هزار ميليارد ريال ايجاد خواهد شد كه با بهره برداري از آن به تدريج تا ۳۰۰۰ فرصت شغلي مستقيم و غير مستقيم در منطقه ايجاد مي شود.

قرباني به ترانززيت محموله نفت كوره و مازوت ، افزايش ۵ كيلومتر خطوط ريلي در محوطه ايستگاه اينچه برون ، و بازسازي كارخانجات تعميرات اساسي واگن بندر تركمن نيز اشاره و افزود : اجراي پروژه احداث خط دوم محور بندر گز به ايستگاه راه آهن سبز دشت بطول ۳۵ كيلومتر يكي ديگر از اقدامات در حال اجرا اين اداره كل است كه با اتمام اين پروژه سرعت قطارها به ۱۴۰ كيلومتر افزايش مي يابد وانشا ا... اين پروژه مهم در دهه فجرافتتاح خواهد شد.

وي بيان مي كند : ما براي صادرات ريلي با مشكلاتي مواجه بوديم كه با جذب اعتبارو تلاشهاي مجموعه اين اداره كل توانستيم زيرساختهايي از جمله برنامه ريزي و ايجاد محوطه هاي بارگيري و ... براي بازرگانان و شركتها ايجاد كنيم تا بتوانند محموله هاي خود را به كشور هاي شمالي و CIS صادر كنند.