شناسهٔ خبر: 25730 - سرویس ریلی

عضو هیات مدیره راه آهن مطرح کرد:

آمادگی کامل راه‌آهن برای اجرای هر چهار خط اکسپرس تهران/ متولی قطار حومه‌ای در کشورهای پیشرفته راه‌آهن ملی است/ طراحی شبکه بدون درنظر گرفتن حومه تهران ممکن نیست

مهرداد تقی زاده تقی زاده گفت: در صورت تصویب چهار خط اکسپرس تهران از سوی شورای عالی ترافیک، شرکت راه‌آهن اجرای بخش بیرونی و بخش عبوری از زیر شهر را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده در سمینار ارائه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران با تاکید بر حمل‌ونقل یکپارچه ریلی حومه‌ای اظهار داشت: علی‌رغم حضور طولانی مدت به عنوان عضو هیئت مدیره و معاون در راه آهن، مدیرعامل رجا و فعالیت به عنوان یکی از مدیران شرکت مترا تا زمانی که به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک در شهرداری تهران شروع به فعالیت نکرده بودم به اهمیت حمل و نقل ریلی حومه‌ای پی نبرده بودم.

وی افزود: مشکل ترافیک شهر تهران این بود که حجم عظیم خودروهای ورودی به تهران از کرج در مرز تهران متوقف نمی‌شدند، بلکه برای انجام کارهای روزمره وارد و پس از اتمام وقت اداری باز می‌گردند. این مشکل جاده‌های برون شهری تهران نبود بلکه مشکل تهران بود.

تقی زاده با اشاره به اولین جلسه وی با  محسن هاشمی مدیرعامل وقت شرکت ساخت مترو تهران و حومه بیان داشت: به گفته وی شاخص‌ترین بخش مطالعات سیسترا در نظر گرفتن ۴ خط حومه‌ای برای تهران علی‌رغم تاکید شهرداری بر توجه به شبکه داخلی مترو بود در حالی که آنها اذعان کردند نمی‌توانند برای طراحی شبکه، حومه تهران را در نظر نگیرند.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با اشاره به ارسال نامه‌ای به شورای عالی ترافیک به منظور تصویب خطوط اکسپرس در آن زمان تصریح کرد: متاسفانه خطوط اکسپرس از سوی شورای عالی ترافیک از طرح حذف شد و شاید شهرداری تهران نیز اصراری بر اجرای آن خطوط نداشت زیرا شهرداری بر این اعتقاد بود که اگر پولی باشد ترجیحا در داخل شهر تهران هزینه شود.

وی با بیان اینکه «تا چهار سال قبل قطار حومه ای هیچ متولی در کشور نداشت و  همه سعی می‌کردند مسئولیت اجرای آن را از دوش خود بردارند» گفت: علت این است که قطارهای حومه‌ای مسیرهای کوتاهی هستند که ساخت آن بسیار پر هزینه است. همچنین ساخت مترو در حوزه شهری فقط تا ساخت ایستگاه ادامه دارد اما قطار حومه‌ای باید در برخی نقاط با ایستگاه های درون شهری یکی شود و مقدار نفوذ آن بیشتر از سایر مدهای ریلی در شهر است البته میزان هزینه به علت تملک زمین و زمان اجرای کار افزایش پیدا می کند به همین خاطر در گذشته  قطار حومه ای نزد وزارت راه و شرکت راه آهن به عنوان یک دردسر نگاه می کردند. از طرفی هیچکدام از شهرداری‌ها نیز به دنبال آن نمی‌رفتند چون معتقد بودند که اعتبارات خود را صرف مشکلات ترافیک درون شهری کنند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: برای کنفرانس ترافیک سال گذشته پیشنهاد تعیین موضوع قطارهای حومه‌ای به عنوان محور کنفرانس ارائه کردم اما از سوی بسیاری از افراد در آن جلسه مورد انتقاد قرار گرفت. زیرا اعتقاد من بر پیداکردن جایی برای توجه به قطار حومه‌ای بود. بعدها اکبر ترکان وزیر راه و ترابری سابق با تشکیل جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور وزاری سابق راه و ترابری و مدیران کل راه‌آهن کشور به موضوع  ضرورت توجه به قطارهای حومه ای بدون متولی در ایران پرداخت. قضیه دنبال شد تا پس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دولت روحانی این جلسات دوباره تشکیل و مجدداً موضوع مطرح و قطار حومه ای در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به زیانده بودن قطارهای حومه‌ای و اتلاق یارانه به آن‌ها بیان داشت: این روش تا زمان افزایش مسافران قطارهای حومه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه با استفاده از روش های TOD و سایر روش ها بتوان این خطوط را به سود آوری رساند.

وی تصریح کرد: راه آهن برای این موضوع آماده است و حتی اعلام آمادگی کرده در صورتی که شورای عالی ترافیک، چهار خط اکسپرس شهر تهران را تصویب کند، اجرای بخش بیرونی و بخشی عبوری از زیر شهر را بر عهده خواهد گرفت. اما در نظر داریم با هماهنگی شهرداری‌ها، سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها و سایر نهادهای ذی ربط پروژه های قطارهای حومه ای را پیش ببریم.