شناسهٔ خبر: 25761 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سومین نشست مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور مطرح شد:

بررسی طرح توسعه ایستگاه مسافری راه‌آهن ساری/ مطالعه طرح پیشنهادی برای معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت/ ضرورت نزدیک شدن به شیوه جهانی برای ثبت و ماندگاری ایستگاه‌ها

برگزاری سومین نشست مکانیابی ایستگاه‌های راه آهن کشور سومین نشست مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و کارشناسان و مهندسان مشاور در این حوزه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومین نشست مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور با هدف رسیدگی به ضرورت بازنگری در مکان‌یابی و معماری ایستگاه‌های راه‌آهن کشور برگزار شد.

پیروز حناچی معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، محسن پور سید آقایی معاون وزیر و مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید جواد حسینی و هوشنگ عشایری اعضای هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، منا عرفانیان مديرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترويجی، داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه وشهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری، وحید علی‌قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی و سایر کارشناسان و مشاوران طرح‌های ارائه شده از شرکت‌کنندگان این جلسه بودند.

طی این نشست مشاوران طرح‌های پیشنهادی، طرح‌های مورد نظر در خصوص توسعه ایستگاه مسافرتی راه‌آهن ساری و همچنین طرح معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت را ارائه و جزئیات لازم در این دو طرح را تشریح کردند.

چگونگی طراحی اماکن مورد نیاز برای تعبیه فضاهای تجاری با هدف اجرای رویکرد خودکفایی ایستگاه‌های راه‌آهن، طراحی مکان درهای ورود و خروج مسافران، انتخاب مسیر عبور و مرور مسافران عبوری برای استفاده از نمازخانه و سایر امکانات خدماتی در ایستگاه‌ها و فضای لازم برای سالن انتظار ایستگاه‌ها از نکات مورد توجه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست بود که از سوی شرکت‌کنندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین نمای ظاهری بنای ایستگاه‌ها خصوصا در شهرستان مرودشت به دلیل نزدیکی به اثر تاریخی تخت‌جمشید نیز به عنوان موردی قابل توجه برای معماران و کارشناسان حاضر در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

پیش‌تر معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درخصوص بهره‌برداری و اجرای طرح حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن بیان کرده بود: در این بخش به دنبال حفظ ارزش‌های موجود هستیم و از تجارب کشورهای موفق در این زمینه استفاده می‌کنیم. همچنانکه در تجربیات موفق جهانی نیز شیوه نوسازی و توسعه، حفظ ارزش‌های موجود است.

حناچی با انتقاد از برخی الحاقاتی که طی سالیان به ایستگاه‌ها اضافه شدند که گاه هیچ تناسبی نیز با معماری اولیه و طرح نخستین نداشتند، افزود: با همکاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مستندسازی و ثبت آثار، معماری ایستگاه‌های راه‌آهن با حذف الحاقات و اضافاتی که در طی سالیان و به صورت کارشناسی نشده به بنای نخستین افزوده شدند، توسعه را با هدف نگه‌داری از میراث معاصر به اجرا می‌رسانیم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: لایه‌های جدیدی در طراحی‌های ایستگاه‌های راه‌آهن در حال اضافه شدن است که به معنای حذف هیچکدام از لایه‌های قبلی نیست. اسنادی که راجع به ایستگاه راه‌آهن تبریز در خارج از کشور وجود دارد خیلی بیش از آن چیزی است که در ایران هست و این امر نشان از اهمیت موضوع دارد. به همین‌خاطر نیز باید شیوه برخورد خود را با آثار معماری گذشته و حتی معاصر تغییر دهیم و به شیوه جهانی که ثبت و ماندگاری ایستگاه‌هاست، نزدیک کنیم./