شناسهٔ خبر: 25762 - سرویس استان‌ها

دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار آذربایجان‌شرقی برگزار شد

جلسه دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار در آذربایجان‌شرقی به ریاست مهندس پورمهدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور اعضای ستاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، دومین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تاریخ ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ در محل سالن اجلاس معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری به ریاست مهندس پورمهدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور اعضای ستاد برگزار شد.

در این جلسه پورمهدی با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی بافت‌های فرسوده و حاشیه نشین شهری و همچنین پایلوت بودن استان در طرح اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از معضلات اجتماعی از قبیل فقر، حاشیه نشینی، طلاق، بی بند و باری و اعتیاد به لزوم برگزاری ماهانه جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان و شهرستان‌هاٰ و تشکیل کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه و همچنین ارائه برنامه اجرائی دستگاه‌های اجرائی استان حداکثر ظرف مدت یک ماه تاکید و بر اساس سیاست‌های ستاد مقاومتی استان، دستگاه‌‌های اجرائی را مکلف به اجرای مصوبات ستاد نمود و اجرای مصوبات قبلی را نیز به اعضای ستاد یادآور شد و از دستگاه‌های اجرائی اقدامات لازم جهت تهیه گزارش عملکرد برنامه اجرائی خود و ارائه به دبیرخانه ستاد به منظور اعلام به وزیر کشور و سایر مراجع زیربط را خوستار شد.

در ادامه جلسه بابک نجفیان رئیس اداره عمران و بهسازی شهری نیز پس از ارائه گزارش مصوبات صورتجلسه قبل، خواستار تشکیل و فعال شدن کارگروه‌های تخصصی زیرمجموعه ستاد بازآفرینی شهری استان و کارگروه‌های متناظر آن‌ها در ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها شد. نجفیان هم چنین از ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها درخواست کرد که با عنایت به آغاز فصل بودجه ریزی ملی و استانی و هم چنین جهت هم افزائی و هم سوئی و استفاده اهرمی از منابع ظرف مدت حداکثر یک هفته نسبت به تشکیل ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها اقدام و نسبت به تعریف، پیش‌بینی و تامین اعتبار پروژه‌های اجرائی دستگاه‌های اجرائی آن شهرستان بر اساس طرح‌های مصوب محلاتٰ و همچنین تعیین سه محله (محله تاریخی، محله ناکارآمد شهری و محله سکونت‌گاه‌های غیررسمی) به دبیرخانه ستاد استانی (اداره عمران و بهسازی شهری) اقدام نمایند.

وی به برگزاری مناقصه پروژه‌های بهسازی و آسفالت معابر در محله‌های پهرآباد مراغه و مین آخور مرند، احداث مرکز فوریت‌های پزشکی محله علی آباد مرند، احداث دبستان دخترانه محله علی آباد مرند و احداث خانه محله و کتابخانه دیزج جنوبی بناب که با اعتباری حدود پنجاه و یک میلیارد ریال که از طرف شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در حال اقدام است اشاره کرد. نجفیان به پایلوت بودن طرح مطالعات بازآفرینی شهری پایدار ۱۷ شهر کشور از جمله تبریز اشاره و اعلام کرد که شیوه نامه نحوه مطالعات توسط مشاور توسعه کالبدی آسیا با کارفرمائی شرکت مادر تخصصی در دست اقدام است که تا آخر شهریور امسال نهایی شده و مطالعات طرح بازآفرینی شهری پایدار تبریز به عنوان اولین شهر و بصورت پایلوت انجام خواهد شد.

در پایان جلسه سایر اعضاء استاد نیز نقطه نظرات، پیشنهادات و درخواست‌های خود را مطرح کردند. ضمناً طرح مطالعات ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اقدامات توانمندسازی اجتماعات آنها در شهر میانه، به تصویب ستاد استانی رسید.