شناسهٔ خبر: 25783 - سرویس مسکن و شهرسازی

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

سه پیام جهانی در توسعه پایدار شهری/ کاهش گازهای‌گلخانه‌ای و تعهدات ایران / استفاده از تجارب سنگاپور در مهار آب شیرین برای توسعه شهرها

آلودگی هوا کاهش گازهای‌گلخانه‌ای برای بهبود وضعیت محیط‌زیست در شهرهای مختلف یکی از برنامه‌های جهانی است و بسیاری از کشورها تعهد کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ تولید گازهای‌گلخانه‌ای را برای ادامه حیات در کشورهای خود کاهش دهند. گفته می‌شود سهم شهرها در تولید گازهای گلخانه‌ای ۸۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کاهش گازهای‌گلخانه‌ای برنامه‌ای جهانی است و تمامی کشورهای جهان تعهد کرده‌اند برای بهبود ادامه حیات در کره زمین به آن پایبندی نشان دهند. در حال حاضر، دنیا در معرض کم‌آبی، گرم‌شدن و افزایش کویر قرار دارد و این وضعیت در ایران نیز به مساله‌ای بحرانی برای سال‌های آتی تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان حوزه‌های محیط‌زیست و شهری را به تلاش برای ارایه راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود سوق داده است. اگرچه بخش عمده‌ای از برون‌رفت از این وضعیت به تلاش دست اندرکاران ارشد دولت‌ها و حکومت‌ها مرتبط است اما توجه شهروندان و مردم برای فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز از راهکارهای مهمی است که پیش‌روی مسئولان ارشد قرار دارد.

در همین‌باره و پیش‌تر، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود که تعهدات ایران در اجلاس پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای از برنامه‌هایی است که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد توجه جدی قرار دارد.

ماه گذشته نیز پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران سفری به سنگاپور داشت که در طی آن در کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت کرد که در آنها موضوعات کاهش گازهای گلخانه ای و توجه به شهرسازی و مصرف انرژی مورد تحلیل و بررسی ویژه قرار گرفت. وی در این باره به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: سفر سنگاپور با هدف شرکت در سه کنفرانس بین المللی؛ نشست جهانی شورای شهرها و کلانشهرها، هفته جهانی آب و نشست مقامات کشورهای در طول یک هفته و به صورت همزمان انجام شد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه سنگاپور کشوری است که در مهار آب‌های شیرین تجربیات قابل‌توجهی دارد افزود: سنگاپور توانسته با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های نوین، نهرهایی که آب‌شیرین را به سمت دریا سرازیر می‌کردند مهار کند و از آن برای توسعه شهرها استفاده ببرد. به این دلیل معتقدم نوعی از توسعه‌یافتگی متراکم در سنگاپور دیده می‌شود که قطعا می‌تواند تجریبات قابل انتشاری را برای سایر کشورها به همراه داشته باشد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان سه پیام مطرح‌شده در سفر به سنگاپور گفت: سفر به سنگاپور و برگزاری سلسله نشست‌ها با سه پیام جهانی کاهش دمای زمین، کاهش مصرف هیدروکربن‌ها و بهره‌وری از زمین و تبادل تجربیات در این‌باره بود.

حناچی ادامه داد : شاید خصیصه اتفاقی که در سنگاپور افتاد این بود که شوراهای‌شهر، بخش‌های‌خصوصی، مایکروسافت، بنیاد راکفلر هم برای اولین‌بار به عنوان عناصر تاثیرگذار دعوت شدند و نقطه‌نظرات علمی و قابل توجهی در آن سلسله نشست‌ها مطرح شد.

وی گفت:سلسله نشست‌های سنگاپور برای اجرای سه سیاست جهانی کاهش مصرف هیدروکربن، کاهش دمای زمین و بهره‌وری زمین و با این هدف بود اگر بخش خصوصی، شرکت‌ها و شوراهای‌شهر همراه دولت‌ها نباشند این پروسه کامل نمی‌شود.

حناچی در پایان برای اجرایی شدن اهداف نشست جهانی سنگاپور برای رسیدن به ۳ سیاست مطرح شده به توافق ایران در اجلاس پاریس اشاره کرد و افزود: ایران همانطور که در اجلاس پاریس نیز متعهد شد باید در شرایط پس از تحریم، تولید گازهای‌ گلخانه‌ای را تا ۱۲ درصد کاهش دهد که عمده آن به مصرف هیدروکربن‌ها در داخل کشور مرتبط است.

اینها در حالی است که گفته می‌شود سهم شهرها در تولید گازهای گلخانه‌ای ۸۰ درصد است.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نیز در این باره و نقشی که شهرها در تولید گازهای گلخانه ای دارند گفت: شهرها امروزه، مسئول ۷۵ درصد مصرف انرژی جهانی، ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای و اصلی-ترین تولیدکننده ضایعات در جهان هستند. ضروری است تا این هدف در برنامه های بلند مدت کلان شهرهای کشور به طور مصداقی مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است سرانه انتشار گازهای گلخانه ای در جهان حدود ۴ تن است اما در ایران این سرانه  ۹ تن است به عبارتی دو برابر استاندارد جهانی است که بر اساس تعهد انجام گرفته قرار است سالانه مقداری از گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد. در جهان سهم نیروگاه‌ها در انتشار گازهای گلخانه‌ای ۳۹ درصد، صنایع ۲۲ درصد، حمل و نقل ۲۳ درصد، کشاورزی دو تا سه درصد و خانگی ۱۰ درصد است در حالی که در ایران سهم نیروگاه ها ۴۰ درصد، حمل و نقل ۲۵ درصد و صنایع ۲۷ درصد است و ایران رتبه ۹ در انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد. /