شناسهٔ خبر: 25818 - سرویس جاده‌ای

حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته ای که گذشت:

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی در جاده‌های استان لرستان/ چگونگی تشکیل ادارت کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان‌ها/ تاکید بر تکلیف قانونی معادن در قبال ترمیم و بهسازی راه‌های روستایی/ انجام مراحل نهایی قرارداد ساخت دو آزادراه با ایتالیایی‌ها و ترک‌ها

تعریض جاده برگزاری جلسات پی در پی در ستاد وزارتخانه راه و شهرسازی به منظور انتزاع بخش راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی استان ها و الحاق آن به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های هر استان مهمترین خبر حوزه حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرانجام هفته گذشته طرح تشکیل ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به امضا وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی رسید که بر اساس آن بخش راهداری از ادرات کل راه و شهرسازی جدا شد و به ادارات کل حمل و نقل و پایانه های استان ها پیوست. اما به غیر از این موضوع نکات مهم دیگری نیز مطرح شد که مرور آن ها خالی از لطف نیست.

 

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

افتتاح باند دوم محورخرم آباد-نورآباد وبازدید از تونل الشتر-بروجرد گفت: این یک محور عبوری از کریدور سراسری شمال به جنوب ایران است که نه فقط برای مردم لرستان مبارک بوده بلکه باعث توسعه ارتباطات منطقه بیش از گذشته می شود.

 در دو سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع قرارداد برای توسعه جاده‌ها در لرستان منعقد شده است. بخشی از این بزرگراه‌ها سال گذشته افتتاح شد و امروز نیز ۱۸ کییلومتر افتتاح بزرگراه در محور کوهدشت و ۱۴ کیلومتر در محور نوراباد خواهیم داشت که به این ترتیب تمامی ورودی‌های خرم‌آباد وضعیت بسیار خوبی خواهند داشت.

داود کشاورزیان معاون وزیر و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بر اساس سیاست وزارت راه و شهرسازی و تصویب شورای عالی اداری مقرر شد بخش راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی منتزع و به ادارات حمل و نقل و  پایانه‌های استان ملحق شود و به این ترتیب اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان‌ها شکل خواهد گرفت. از مدت ها قبل این بحث مطرح بوده است و با تصویب شورا این جابجایی صورت خواهد گرفت، گفت: به دنبال مصوبه شورای عالی اداری مصوبه‌ای هم از دولت تحت عنوان ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۵ داشتیم که تکلیف جابجایی اعتبارات را روشن کرده است.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

با دو سرمایه گذار ترک و ایتالیایی برای ساخت دو آزادراه به مرحله نهایی قرارداد رسیده‌ایم. برای ساخت آزادراه همدان- کرمانشاه پیش نویس قرارداد با سرمایه گذاران ایتالیایی نهایی شده است. همچنین برای ساخت آزادراه بازرگان با سرمایه گذاران ترکیه‌ای قرارداد امضا شد. ما به دنبال مشارکت سرمایه گذاران خارجی در پروژه ها هستیم و واگذاری پروژه‌ها تنها محدود به تامین فایناس و احداث نباشد. همچنین به دنبال این هستیم که سرمایه گذاران از محل بهره‌برداری از پروژه‌ها بازگشت سرمایه داشته باشند.

سید حسین میرشفیع سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی طبق قانون معادن مکلف به پرداخت بخش مشخصی از درآمد خود برای انجام عملیات زیربنایی همان شهرستان هستند. درصد مشخص شده از درآمد معادن در قانون به اندازه کافی و مرتب دریافت نمی‌شود و به تبع راه‌های روستایی شهرستان‌های مشرف به معادن نیز از آن منتفع نمی‌شود. طبق توافق میان وزارتخانه‌های صنعت و راه، قرار شد سیستم توزین از مبدا معادن به صورت مشارکتی و سرمایه گذاری در راه هایی که تمرکز معادن در آنها وجود دارد انجام شود و تا کنون ۱۸ پروژه مشترک در این زمینه در دست اجرا است.

خیرالله خادمی معاون ساخت وتوسعه راه‌ها

همزمان با آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم از باند دوم محور گناباد- قاین- بیرجند، اجرای عملیات روسازی بتنی در ۴۰ کیلومتر از این محور با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و آخرین تکنولوژی‌ در این زمینه و برای اولین بار در کشور آغاز شد. به منظور اجرای روسازی بتنی در این محور پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا وارد کشور شده و برای اولین بار در این پروژه به کار گرفته شده است.

فرامرز مداح مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری

به منظور استفاده آنلاین و لحظه‌ای به اطلاعات سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سال ۹۴، اپلیكیشن تلفن همراه این اطلاعات برای اولین بار در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.