شناسهٔ خبر: 25825 - سرویس جاده‌ای

جزئیات بازدید وزیر راه و شهرسازی از آزادراه اراک – خرم‌آباد

سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای یک پروژه‌ عظیم‌ راهسازی/ بهره‌برداری از آزادراه اراک- خرم‌‌آباد تا سال آینده/ تاکید بر معماری و ایمنی آزادراه‌ها

آخوندي درجمع وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از آزادراه خرم‌‌آباد-اراک از پیمانکار پروژه خواست که با استفاده از نظر معماران ایرانی این آزادراه به یکی از زیباترین آزادراه‌های کشور تبدیل شود و در عین حال بر ارتقای ایمنی و ساخت مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی در این مسیر تاکید شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی عصر پنجشنبه در برنامه سفر به استان لرستان از آزادراه اراک – خرم‌آباد بازدید کرد و اظهار داشت: این پروژه یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های حوزه راهسازی است که بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اجرای آن صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید از بزرگراه در جمع خبرنگاران با اعلام پیشرفت فیزیکی ۳۶ درصدی آزادراه ابراز امیدواری کرد که این پروژه تا اواخر سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با بیان این که این آزادراه یکی از آزادراه‌های بسیار مهم است گفت: برآورد اعتباری ما برای انجام این پروژه چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. چندین دستگاه تونل در ساخت این آزادراه به کار رفته است که در برنامه امروز از آنها بازدید کردم و خوشبختانه چیزی بیشتر از ۲۳۰۰ متر از هر دو طرف تونل‌ها حفاری شده است و پروژه کاملا سرزنده و فعال است.

وی با اعلام این که حدود ۹۰۰ دستگاه ماشین راه‌سازی در این پروژه در حال فعالیت است گفت: امیدوارم یک پروژه آزادراهی با کیفیت و استانداردهای بالا در پایان کار داشته باشیم.

آخوندی با توضیح این که نسبت به معماری و درصد ایمنی این پروژه تاکید فراوانی را داشته است توضیح داد: مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی درخواست دیگر من بود چون بسیار مهم است که علاوه بر معماری زیبا، ایمنی مسیر هم درنظر گرفته شود، ضمن این که از ابتدای بهره‌برداری از پروژه مجتمع‌های خدماتی بین راهی نیز فعال باشند.

آخوندی با ابراز امیدواری از این که این پروژه در برنامه زمان‌بندی اعلام شده به سرانجام برسد توضیح داد: مرحله بعدی این آزادراه ادامه آن از سمت بروجرد به سمت اراک است، ما در این مرحله برای آن که بتوانیم قطعه‌ای را مورد بهره‌برداری کامل قرار دهیم فعلا مسیر بروجرد-خرم‌‌آباد را در اولویت قرار دادیم که با سرعت فراوان در حال انجام آن هستیم، در صورتی که به مرحله‌ای برسیم که مطمئن باشیم می‌توانیم آن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم به دنبال ساخت قطعه بعدی می‌رویم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به طرح راه آهن خرم آباد - دورود اشاره کرد و گفت: این پروژه به‌صورت مشارکتی بوده و تمام تعهدات ما با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که در ساخت این پروژه مشارکت دارد مطابق قرارداد پیش رفته و برنامه زمان بندی این پروژه نیز از سوی قرارگاه به خوبی پیش رفته است.

آخوندی با اشاره به اینکه تمام مطالبات قرارگاه سازندگی خاتم در احداث راه آهن خرم آباد – دورود از طریق فروش سهام پرداخت شده است، عنوان کرد: در آینده احتمالا مشکلاتی در بخش مباحث مالی در این پروژه ایجاد می شود زیرا کار کردن در بعضی قسمت های این پروژه هزینه بر است.  

طرح آزادراه اراک – خرم آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر است که ۶۷ کیلومتر آن در حوزه استحافظی خرم‌آباد قرار دارد. ۶۷ کیلومتری که در حوزه لرستان قرار دارد به سه قطعه تقسیم شده است. قطعه دوم این پروژه حدود ۳۲ کیلومتر است که از ۶۸ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۰۰ کیلومتری آن ادامه دارد.

قطعه سوم آزادراه حدود ۲۰ کیلومتر بوده که از ۱۰۰ کیلومتری آزادراه شروع شده و تا ۱۲۰ کیلومتری آن ادامه دارد. قطعه چهارم حوزه استحفاظی لرستان نیز دارای ۱۵ کیلومتر طول است که از ۱۲۰ کیلومتری آزادراه آغاز شده و تا پایان آن ادامه دارد.