شناسهٔ خبر: 25859 - سرویس استان‌ها

وثوقی اعلام کرد:

پرونده مسکن مهر زنجان امسال بسته می‌شود/ برنامه‌ریزی برای احیای ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده/ پیشرفت عملیات ساخت سه بزرگراه در زنجان/ ایمنی راه‌های زنجان در حد استاندارد است/ افتتاح بیمارستان ابهر تا پایان سال

کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ساخت واحدهای مسکن مهر تحویل داده نشده دراستان زنجان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کرده و تا پایان امسال پرونده مسکن مهر استان به طور کامل بسته می‌شود. همچنین یکی از برنامه‌های اصلی اداره کل مسکن و شهرسازی زنجان نوسازی بافت فرسوده شهری است که با جدیت دنبال می‌شود.

کلیم الله وثوقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح عمده‌ترین اقدامات و برنامه‌های این اداره کل پرداخت و با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکن مهر تحویل داده نشده دراستان زنجان بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کرده و تا پایان امسال پرونده مسکن مهر استان به طور کامل بسته می‌شود، عنوان کرد: حدود ۲۸ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و ۴۵۰۰ واحد نیز در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر استان درحال پیگیری است و این پروژه درمجموع در ۱۸ شهر استان پیگیری شده است.

وثوقی افزود: اکنون از ۱۸ شهر استان تنها دو شهر زیر ۲۵ هزار نفر و دو شهر با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر دارای پروژه ناتمام مسکن مهر است و دربقیه این واحدها مسکن‌های مهر تکمیل و تحویل داده شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه از ۲۸ هزار واحد مسکن مهر شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ واحد تحویل داده شده‌است، گفت: ۱۵۰۰ واحد در شهرهای زنجان و ابهر باقی مانده که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی افزود: ۱۲۴ واحد مسکن مهر در شهرهای با جمعیت زیر ۲۵ هزار نفر چوروق و بیدج باقی مانده که تا پایان امسال تحویل داده می‌شوند.

بهسازی بافت‌های فرسوده شهری

وی همچنین یکی از اولویت‌های اداره کل مسکن و شهرسازی را بهسازی بافت‌های فرسوده شهری عنوان کرد و گفت: شهر زنجان دارای ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده است و برای احیای این بافت‌ها برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده که یکی از آنها تشویق مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی است که دراین راستا وزارت راه و شهرسازی سیاست‌های تشویقی برای احیای بافت‌های فرسوده تدوین کرده است که بخشی از آن با همکاری شرکت مادر تخصصی شرکت عمران و بهسازی شهری انجام می‌شود.

مدیر کل راه وشهرسازی استان زنجان با اشاره به مصوبه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده گفت: متقاضیان بابت نوسازی هر واحد مسکونی در شهر زنجان ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند و این رقم برای شهرهای خرمدره، خدابند و ابهر ۳۰۰ میلیون ریال است و متقاضیان با مراجعه به شهرداری به منظور اخذ پروانه ساختمانی باید قید کنند که ملک آنها در بافت فرسوده قرار دارد و پس از وارد کردن مدارک اسکن شده در سامانه تسهیلات بافت فرسوده و تأیید مدارک آنها، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

وی افزود: صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای مسکونی در بافت فرسوده شامل ۵۰ درصد تخفیف است و سازمان نظام مهندسی نیز برای طراحی نقشه‌های ساختمانی در این محدوده تخفیف ۲۰ درصدی درنظر گرفته است.

ساخت سه بزرگراه اصلی در زنجان

وثوقی همچنین به طرح‌های عمرانی و جاده‌ای زنجان اشاره کرد و گفت: تبدیل محورهای زنجان-بیجار، جاده ترانزیت و قدیم زنجان به ابهر و همچنین سلطانیه-خدابنده-کبودآهنگ به بزرگراه ازجمله سه محوری هستند که جزو طرح‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان محسوب می‌شوند. اکنون طول راه‌های استان زنجان ۵۶۸۳ کیلومتر است. بزرگراه محور سلطانیه-خدابنده-همدان به طول ۱۰۵ کیلومتر در دست ساخت است و توسعه باند دوم محور زنجان-ابهر-تاکستان به صورت مقطع مقطع در دست انجام است. همچنین باند دوم بزرگراه زنجان-بیجار به طول ۷۵ کیلومتر دردست ساخت است.

وثوقی افزود: از دیگر طرح های راهسازی استان زنجان می‌توان به ساخت راه‌های اصلی یکی به طول ۱۳۶ کیلومتر در محور زنجان-دندی-تکاب و دیگری به طول ۱۰۵ کیلومتر در محور زنجان-بناب-منجیل اشاره کرد.همچنین در محور زنجان-میانه نیز به طول ۱۵ کیلومتر عملیات راهسازی داریم.

وی همچنین عنوان کرد: در سه محور زنجان-دندی، زنجان-بناب-منجیل و درام-کلور نیز پروژه ارتقای راه فرعی به اصلی داریم.

وثوقی به کمبود اعتبارات برای توسعه راه‌های زنجان اشاره کرد و گفت: امسال اعتبار واضحی ابلاغ نشده و بیشتر از محل اعتبار اسناد خزانه استفاده می‌کنیم. البته پروژه بزرگراه سلطانیه-خدابنده در ردیف اعتبارات اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم از این محل اعتبار خوبی به آن اختصاص یابد.

وی با اشاره به واقع بودن زنجان در مسیر آزادراه تهران-تبریز توضیح داد: دراین مسیر استان زنجان از سمت شرق با قزوین و از محور غربی با آذربایجان شرقی همجوار است و تعامل خوبی دراین دو محور با استان‌های همجوار داریم. اداره کل راه و شهرسازی رنجان اهتمام ویژه‌ای در ارتقای ایمنی بزرگراه‌های زنجان-تبریز و زنجان-قزوین دارد که ازجمله آنها می‌توان به خط‌کشی سالانه و بازسازی، احیا و نصب علایم ایمنی اشاره کرد. همچنین سال گذشته رویه آسفالت محور زنجان-قزوین به اتمام رسید  و امسال دو پیمانکار ۱۰ میلیارد تومانی برای روکش بزرگراه زنجان-تبریز درنظر گرفته شده‌اند.

وثوقی یادآور شد: ۲۰۰ کیلومتر از مسیر آزادراه تهران-تبریز در حوزه استان زنجان قرار دارد که ۱۰۵ کیلومتر آن به سمت زنجان- قزوین و بقیه به سمت زنجان-تبریز است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: ایمنی راه های استان زنجان در سطح استاندارد تامین شده و لکه‌گیری محورهای روستایی و سپس خط‌کشی این مسیرها در اولویت است.

وی همچنین عنوان کرد: محورهای زنجان-قزوین، زنجان-تاکستان و زنجان-تبریز به ترتیب پرترافیک‌ترین محورهای استان زنجان هستند.

پیشرفت ۷۳ درصدی ساخت بیمارستان ابهر

وثوقی با بیان اینکه یکی از طرح‌های عمرانی مهم در ابهر، ساخت بیمارستان الغدیر است، گفت: بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی الغدیر ابهر در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع و زیر بنای ۱۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع و در پنج طبقه برای انجام چهارعمل اصلی جراحی در حال احداث است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۳ درصدی پروژه ابراز کرد: در قسمت اورژانس پروژه افزایش متراژ خواهد داشت و تعداد ۲۰ تخت برای آن پیش بینی شده و بخش عمده ای از تجهیزات بیمارستان خریداری و آماده نصب است. بخش‌های زنان و زایمان، کودکان و نوزادان، داخلی و جراحی در این پروژه در نظر گرفته شده که در نوع ارایه خدمات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وثوقی تاکید کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با درصد پیشرفت فیزیکی بسیار بالا در دستور کار دولت قرار دارد.