شناسهٔ خبر: 25862 - سرویس استان‌ها

در دومین جلسه شورای حمل و نقل آذربایجان‌غربی مطرح شد:

بهره‌برداری از ۲۸۰ کیلومتر راه ایمن در آذربایجان‌غربی/ نقش برجسته بخش حمل و نقل در تحقق اقتصاد مقاومتی

جلسه استاندار آذربایجان‌غربی بر ارتقای توانمندی و ظرفیت‌های بخش حمل و نقل استان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استان تاکید کرد، این در حالیست که پروژه‌های راهسازی و راهداری به ارزش ۴۴۳ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان در دومین جلسه شورای حمل و نقل استان که با حضور استاندار آذربایجان‌غربی برگزار شد، گفت: ۲۰ کیلومتر از بزرگراه ارومیه- مهاباد- میاندوآب، ۱۰ کیلومتر طرح تعریض و بهسازی محورهای مواصلاتی و  ۵۰ کیلومتر راه روستایی در هفته دولت افتتاح می‌شود.

داریوش نصر از افتتاح سه طرح حذف نقاط پرحادثه در محورهای استان با ۷۰ میلیارد ریال در هفته دولت خبر داد و افزود: همچنین در هفته دولت ۲۰۰ کیلومتر طرح لکه گیری و روکش آسفالت با اعتبار ۱۷۳ میلیارد ریال در جاده‌های استان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اعلام اینکه امسال ۴۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده، ادامه داد: تکمیل پروژه‌های راهسازی بالای ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی از مهمترین اهداف کاری است و برنامه ریزی شده تا پایان امسال عملیات روکش آسفالت در ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های استان انجام شود.

نصر با بیان اینکه ۱۰ کارخانه آسفالت در استان فعال شده است، افزود: از ابتدای امسال سه هزار تن قیر رایگان برای اجرای طرح لکه گیری و روکش آسفالت در جاده‌های استان توزیع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی از آسفالت ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در صورت تامین اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی تا پایان شهریور ماه خبر داد و گفت: ۲۷۰ میلیارد ریال از طریق اسناد خزانه در هشت ماه گذشته به پروژه‌های ساخت و آسفالت راه‌های روستایی تزریق شده است.

نصر یادآور شد: مطالبات پیمانکاران پروژه‌های استان به ارزش دو هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سامانه ثبت مطالبات پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی ثبت شد که ۶۰۰ میلیارد ریال از محل قیر رایانه‌ای کسر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در بخشی از سخنان خود از نوسازی و بازسازی ماشین آلات راهداری خبر داد و تصریح کرد: ۲۲ دستگاه ماشین آلات سنگین نو به چرخه ناوگان راهداری اضافه شده و ۳۰ دستگاه ماشین آلات فرسوده از رده خارج شده است.

نصر ادامه داد: ۷۰ درصد ماشین آلات استان آماده به کار است و به سمت نوسازی ماشین آلات حرکت می‌کنیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان با ارائه گزارش جامع از عملکرد اداره کل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی، افزایش تعداد پروازها، توسعه ترمینال خارجی فرودگاه ارومیه با مساحت ده هزار مترمربع و توسعه باند دوم فرودگاه ارومیه را از مهمترین برنامه‌های کاری برشمرد و گفت: امسال ۶۶ پرواز هفتگی به صورت رفت و برگشت در فرودگاه ارومیه انجام می‌شود.

کمال پرهیزکار افزایش تعداد پروازها را در گرو ارتقای ناوگان هوایی عنوان کرد و افزود: امسال ۱۸۰ میلیارد ریال برای توسعه فرودگاه ارومیه هزینه شده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان‌غربی نیز از آمادگی کامل برای اجرای مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر انتقال مدیریت راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان به اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان خبر داد و گفت: مقدمات اولیه اجرای این مصوبه بر اساس جلسات مشترک هم اندیشی با در نظر گرفت تمامی جوانب فراهم شده است.

عبدالحسین علی اکبری در ادامه به اجرای پروژه توسعه پایانه مرزی بازرگان با اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال اشاره کرد و افزود: فاز دوم این طرح شامل احداث پارکینک ناوگان حامل مواد خطرناک، دیوارسازی و محوطه سازی در حال اجراست.

بخشعلی آقالار؛ نماینده مجری کل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان‌غربی از اجرای ۵۷۳ کیلومتر پروژه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آذربایجان‌غربی ضمن تشریح نقش آزمایشگاه در اجرای پروژه‌های عمرانی از کنترل ۵۰۰ پروژه عمرانی خبر داد و گفت: این تعداد پروژه با آزمایشات بالغ بر ده هزار مورد از جمله ۳۵ پروژه بزرگ سدسازی، راهسازی، راه آهن، بزرگراه، شبکه آبیاری، تصفیه خانه و شهرسازی به صورت آزمایشگاه مقیم کنترل کیفی شده است.

علیرضا سورچی یادآور شد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اجرای ساختارهای نظارتی و کنترل برای اصلاح کاستی‌ها و بهبود وضعیت فعالیت‌های کارگاهی همکاری نزدیکی با کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی دارد.

قربانعلی سعادت نیز بر نقش برجسته صنعت حمل و نقل در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: استانداردسازی زیرساخت و تجهیزات بخش حمل و نقل در افزایش صادارات غیرنفتی استان اثربخش است.

وی با بیان اینکه لازم است جلسات هم اندیشی توسعه صنعت حمل و نقل استان برگزار شود، بر توسعه شبكه راه‌های ايمن، جبران عقب ماندگی طرح ساخت راه آهن مراغه- اروميه، افزايش پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه اروميه، فراهم سازی زيرساخت‌های افزايش مبادلات تجاری در پنج پايانه مرزی استان و بهبود كيفيت پروژه‌های عمرانی تاكيد كرد.

 استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه نظارت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بر روند اجرای با کیفیت و کنترل هزینه‌ها تاثیرگذار است، گفت: سازه‌ها از مرحله انتخاب مواد و مصالح باید مورد کنترل کیفی قرار گیرد و ساماندهی آزمایشگاه‌های فعال انجام شود.

شورای حمل و نقل آذربایجان غربی با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و سایر اعضای شورای حمل و نقل استان با محوریت بررسی پروژه‌های قابل افتتاح حوزه حمل و نقل در هفته دولت و ارائه گزارش عملکرد ادارات فرودگاه‌ها و حمل و نقل و پایانه‌های استان برگزار شد.