شناسهٔ خبر: 25943 - سرویس استان‌ها

کرد انجرکی خبر داد:

اتمام پروژه بزرگراه ایرانشهر- خاش تا پایان امسال/ پایان بهسازی کمربندی شمالی و شرقی ایرانشهر در آینده نزدیک/ تهیه طرح جامع شهرهای زرآباد و بزمان/ اجرای ۶۹ پروژه بازآفرینی در ایرانشهر

ایوب کرد انجرکی مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: طرح احداث قطعه یک بزرگراه ایرانشهر-خاش به طول ۴۴ کیلومتر تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت کرده و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. از سوی دیگرطرح جامع شهرهای زرآباد و بزمان دردست تهیه است.

ایوب کرد انجرکی، مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر(جنوب سیستان و بوچستان) در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌های عمرانی و مسکن مهر این اداره کل پرداخت وبا بیان اینکه طرح احداث قطعه یک بزرگراه ایرانشهر-خاش به طول ۴۴ کیلومتر تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت کرده و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: برای اتمام این طرح به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

کرد انجرکی همچنین به پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت قطعه دو بزرگراه ایرانشهر-خاش به طول شش کیلومتر اشاره کرد و گفت: درصورت اختصاص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار، این پروژه نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر همچنین گفت: عملیات تعمیرات روکش راه‌ها و آسفالت جاده‌ای استان برای نگهداری و بهسازی راه‌ها تاکنون ۸۰ درصد رشد کرده است. همچنین ساخت پل‌های پایه شمعی با تیرهای بتنی(پل‌های خاص) درحال اجراست که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

کردانجرکی در معرفی طرح‌های حوزه راه روستایی دردست اقدام در ایرانشهر عنوان کرد: دراین راستا می‌توان به احداث محور روستایی چاهان-کهنو، فنوج-تنگ و کوچینگ-بنت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی ایرانشهر افزایش ایمنی جاده‌هاست، افزود: از جمله اقدامات در دست اجرا دراین راستا می‌توان به سدکشی راه‌ها، ترمیم روکش راه‌ها، نصب علائم ایمنی، اصلاح نقاط سانحه‌خیز و افزایش روشنایی درتقاطع‌ها اشاره کرد.

کردانجرکی گفت: از ۱۲ هزار کیلومتر راه ایرانشهر، ۸۶۰۰ کیلومتر، روستایی و مابقی راه اصلی و فرعی است.

وی افزود: اخیرا برای نگهداری بهینه راه‌ها و علائم ایمنی جلسه‌ای با دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی برگزار کرده‌ایم که نتایج مفیدی داشته است.

اجرای ۱۸ پروژه ساختمان اداری در ایرانشهر

کردانجرکی درادامه همچنین به اجرای ۱۸ پروژه ساختمان اداری در ایرانشهر اشاره کرد و توضیح داد: ساختمان اداره کار و خدمات اشتغال سرباز تکمیل شده و ساختمان‌های خانه عالم فنوج و کتابخانه قاسم‌آباد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی را پشت سرگذاشته‌اند. همچنین عملیات احداث مجتمع فرهنگی هنری شهرهای دلگان وچابهار حدود ۸۰ درصد رشد فیزیکی دارند. احداث ساختمان اداره استاندارد ایرانشهر ۷۰ درصد پیشرفت کرده و احداث و تجهیز خانه عالم کنارک نیز ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه عملیات دیوارکشی و محوطه‌سازی مجتمع فرهنگی هنری دلگان به نیمه رسیده است، گفت: احداث ساختمان تازه تاسیس فرمانداری شهرستان فنوج تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت کرده است.

مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر به پیشرفت حدود ۴۰ درصدی احداث ساختمان تازه تاسیس فرمانداری شهرستان قصرقند و تکمیل ساختمان‌های پارک اداری کنارک و ساختمان نمایندگی مسکن و شهرسازی نیکشهر هم اشاره کرد و افزود: ساخت مجتمع فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان قصرقند ۳۵ درصد رشد کرده است.

وی همچنین به پیشرفت ۲۰ درصدی ساخت مجتمع فرهنگی و هنری فنوج و کتابخانه ایرانشهر اشاره کرد و گفت: دیگر پروژه دردست اجرا دراستان ساخت سالن تشریح پزشکی قانونی چابهار است که تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت کرده است. همچنین می‌توان به رشد هشت درصدی دیوارکشی و محوطه‌سازی مجتمع فرهنگی و هنری فنوج اشاره کرد.

تهیه و بازنگری طرح‌های جامع شهرهای ایرانشهر

مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر در ادامه گزارشی از وضعیت طرح های جامع شهری استان ارائه داد و عنوان کرد: دراین راستا طرح جامع شهرهای ایرانشهر و چابهار درحال بازنگری است و طرح جامع شهرهای نیک‌شهر، کنارک، نگور، پیشین، راسک، گلمورتی، فنوج، قصرقند، اسپکه، بنت، بمپور و محمدان تصویب شده است. همچنین طرح جامع شهرهای زرآباد و بزمان دردست تهیه است.

اجرای ۶۹ پروژه بازآفرینی در ایرانشهر

کردانجرکی همچنین با بیان اینکه ۵۳۳ هکتار بافت فرسوده در ایرانشهر موجود است، گفت: ۱۵۵ هکتار بافت فرسوده در ایرانشهر، ۳۴۳ هکتار در چابهار و ۳۵ هکتار نیز در کنارک داریم.

وی همچنین با بیان اینکه ۴۵ درصد جمعیت ایرانشهر درمحلات هدف سکونتگاه‌های غیررسمی به سرمی‌برند، توضیح داد: محلات هدف سکونتگاه‌های غیررسمی ایرانشهر ۵۳۹ هکتار هستند و درمجموع ۱۸ هزار نفر جمعیت دارند. دراین راستا سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان چابهار در دو مرحله مطالعات داشته که مرحله اول در ستاد استانی مصوب نشده و مرحله دوم درمحلات مرادآباد، آتش‌آباد، سید آباد، جدگال‌آباد و پشت پمپ بنزین مصوب شد ولی به دلیل نبودن نقشه‌های پایه با مشکل روبه‌رو شدیم. همچنین سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان کنارک یک مرحله مطالعات داشته که مصوب نشده است.

کردانجرکی با اشاره به اینکه طرح بازآفرینی شهری در سه شهرستان ایرانشهر، کنارک و چابهار دردست اقدام است، گفت: این طرح در ایرانشهر شامل پنج محله «فرهنگ و اسدآباد»، «گندمکان و سردرگان»، «غریب‌آباد»، «بلوار کمربندی» و «راهنمایی رانندگی قدیم» در دست اقدام است. این طرح در کنارک محله‌های «چادران»، «کلک بازار»، «نظرآباد» و «روستای سعیدآباد» و در چابهار نیز محلات «مرادآباد»، «ٖآتش‌آباد»، «جنگلوک»، «پشت بیمارستان»، «پشت پمپ بنزین مهرشهر»، «زیبا شهر امتداد بلوار قدس» و «چام‌مایی» را شامل می‌شود.

عقد قرارداد احداث ۴۱۷۵ واحد مسکن مهر

مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر همچنین به عقد قرارداد ساخت و تحویل ۴۱۷۵ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر این استان اشاره کرد و افزود: پی‌ریزی تمام این واحدها به اتمام رسیده و اسکلت‌بندی و سقف‌سازی ۴۱۵۳ واحد انجام شده است. همچنین ساخت ۴۱۱۶ واحد درمرحله سفت‌کاری و ۴۰۷۲ واحد نیز درمرحله نازک کاری است.